‌نورا حسینی:‌ قرار است علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در جلسه‌ای قرار‌داد چینی تهران را برای نماینده رسانه‌ها شفاف‌سازی کند. روز گذشته هم محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران، در نشستی به تمام ابهامات خبرنگاران درحوزه قرارداد 630 واگن پاسخ داد. اینکه چگونه شهرداری تهران به جای دولت سیزدهم بخشی از پیش‌پرداخت قرارداد را پرداخت کرده تا ساخت واگن‌های مترو آغاز شود و اینکه اگر این اتفاق نمی‌افتاد، فاینانس این قرار‌داد از دست می‌رفت. هرمزی در پاسخ به پرسش مشترک رسانه‌ها درباره قرار‌داد چین گفت: این قرار‌داد دو بخش است: قرار‌داد واگن‌ها و دیگر حوزه‌ها از‌جمله خرید اتوبوس و تاکسی و تجهیزات نظارت هوشمند.

او توضیح داد:‌ ۱۵ درصد از پیش‌پرداخت قرارداد از طریق فاینانس باید انجام می‌شد. یک دولت آمد و رفت و نتوانست ال‌سی را فعال کند. ال‌سی نیز تا آبان‌ماه سال قبل فرصت داشت و باید عملیاتی می‌شد؛ در غیر‌این‌صورت فاینانس قابلیت استفاده نداشت. با پیگیری‌های انجام‌شده در مترو و شهرداری ۱۵ درصد پیش‌پرداخت از محل بند ز تبصره ۱۹ باید تأمین می‌شد. قرار بود حواله نفت از این بابت بگیریم که دریافت کردیم. بانک شهر به‌عنوان بانک عامل و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به‌عنوان کارفرما وارد عمل شدند. نفت هم به فروش رسید اما در سال قبل سازمان شهرداری‌ها برای اربعین هزینه‌هایی را انجام داد و رقم باقی‌مانده کفاف پیش‌پرداخت را نمی‌داد.

به گفته هرمزی یکی از مهم‌ترین کارهای این دوره عملیاتی‌کردن قرارداد با چین بود و تسهیلاتی که گرفته شد، به این دلیل بود که فاینانس عملیاتی شود و اگر این تسهیلات دریافت نمی‌شد، ۶۳۰ دستگاه واگن را نداشتیم. اگر شهرداری این ریسک را انجام نمی‌داد، واگن‌ها ساخته نمی‌شد. این همت شهرداری بود و دولت وقت هم کمک کرد. جابه‌جایی اولویت‌ها برای حواله نفت صورت گرفت و به اتوبوس‌ها اختصاص یافت؛ بنابراین ناچار شدیم با ضمانت سازمان شهرداری‌ها و مکاتبه با وزارت کشور، تسهیلات دریافت کنیم تا ۹.۷ درصد پیش‌پرداخت را انجام دهیم و فاینانس عملیاتی شود. هرمزی درباره اینکه گفته می‌شود این وام شخصی بوده و به نام شما گرفته شده است، هم گفت:‌ این تسهیلات به‌هیچ‌عنوان شخصی نبوده و به نام شرکت واگن‌سازی بوده. ۹۰ میلیون یورو تسهیلات، وام شخصی نیست. این ریسک را شهرداری انجام داد و با ضمانت حواله‌های نفت تسهیلات را دریافت کرد. ما از بانک مرکزی ارز گرفتیم و به شرکت نورینکو پرداخت کردیم تا فاینانس عملیاتی شود، سهم ۵.۳درصدی باقی‌مانده هم براساس جلسه‌ای که در دفتر معاون وزیر صمت داشتیم و براساس آنچه گفته شد، منابع ریالی آن از طرف سازمان شهرداری‌ها تأمین شده است. تخصیص ارز باز شده و در شهریورماه انجام خواهد شد تا سهم ۱۵ درصد تکمیل شود. به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران طرف چینی پول را گرفته و قرارداد عملیاتی شده است. تولید انبوه واگن آغاز شده و در بهمن‌ماه اولین رام را تحویل خواهیم گرفت و امیدواریم همان زمان حمل آن انجام شود و از سال آینده براساس جدول در ابتدای هر ماه دو رام و سپس هر ماه سه رام وارد می‌شود که البته در این قرارداد ۵۵ درصد داخلی‌سازی است. از محل فاینانس و کنسرسیوم شکل‌گرفته در چین سهم واگن‌سازی را هم برای توسعه آن دریافت کردیم. این تسهیلات نیاز به مصوبه شورا نداشت اما اعضای شورا این نظر را داشتند که لایحه‌ای درباره تسهیلات اخذشده برای قرارداد به شورا ارائه دهیم. اگر شورا حمایت نمی‌کرد، این تسهیلات دریافت نمی‌شد. اگر رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل حمایت نمی‌کرد، این اتفاق نمی‌افتاد. شهرداری می‌توانست زیر بار مسئولیت نرود و کسی هم خرده نمی‌گرفت؛ چراکه وظیفه تأمین تاکسی نداشتیم.

هرمزی در این نشست به آمار اتوبوس‌های فعال تهران در روزهای نخست دوره ششم هم اشاره کرد و گفت:‌ اتوبوس‌های شاغل تهران در ابتدای دوره ششم ۸۶۰ دستگاه بود که با توجه به این موضوع باید نوسازی اتوبوس‌ها را مورد توجه قرار می‌دادیم. تاکسی‌ها و اتوبوس‌هایی که وارد خواهد شد، جریان زندگی در شهر را تغییر خواهد داد. تا پنج روز آینده اولین گروه تاکسی‌ها به بندرعباس خواهد رسید. اگر در ترخیص به مشکل برنخوریم، ۱۵۰ دستگاه تاکسی برقی آیون دریافت می‌شود. مجوز کمیسیون ذخایر ارزی بانک مرکزی را برای تأمین ۲۷هزارو ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی دریافت کردیم و تا چهارشنبه روند آن طی خواهد شد. سرعت ساخت تاکسی‌ها در شرکت سازنده بالاست و ظرف چهار ماه کل محموله وارد شهر خواهد شد.

هرمزی با بیان اینکه ۱۱۰ دستگاه اتوبوس برقی در سه بخش تحویل گرفته خواهد شد، گفت: این اتوبوس‌ها از محل دوهزارو ۵۰۰ دستگاه تأمین می‌شود. بانک مرکزی موضوع قرارداد ما را تصویب کرده و مسیرها هماهنگ و ضمانت‌ها انجام‌ شده و ادامه خواهد داشت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران مدعی شد: هر روز از عمر این دوره مدیریت شهری یک اتوبوس وارد شهر شده، ساخت ایستگاه‌های مترو و اورهال اتوبوس‌ها در این دوره انجام شده و به نظر بنده یکی از درخشان‌ترین دوره‌های مترو را شاهد بوده‌ایم.

او درباره تراموا هم توضیح داد: پس از مطالعات برای انتخاب نوع ناوگان تراموا یا ال‌آرتی وارد فاز عملیاتی خواهیم شد. مسیر مشخص شده اما باید برای انتخاب نوع آن بررسی انجام شود. اگر اتفاق بدی رخ ندهد، دو رام ال‌آرتی چرخ لاستیکی با هزینه چینی‌ها برای تست وارد خواهد شد و اگر آزمایش‌ها جواب‌گو بود، قرارداد آن منعقد خواهد شد که تفاهم‌نامه آن منعقد شده است.

در ادامه شهریار افندی‌زاده، مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، هم با بیان اینکه تنوع سیستم‌های ریلی شامل مترو، تراموا و ال‌آرتی است، گفت: تراموا مانند اتوبوس با ظرفیت ۱۰ هزار مسافر است و ظرفیت ال‌آرتی ۲۰ هزار نفر است. با تلاش‌های انجام‌شده مقرر شد علاوه بر ۱۱ خط متروی داخلی دو خط قطار سبک شهری اضافه شود اما بین تراموا و ال‌آرتی، سیستم بیشتر به سمت ال‌آرتی خواهد رفت. شاخص اول ال‌آرتی چرخ لاستیکی میزان ظرفیت و شاخص دوم مسیر ریلی است که معمولا در درازمدت در نظر گرفته می‌شود. پروسه اول ما مدت‌زمان ۳۰‌ساله است که ببینیم هزینه کدام‌یک افزایش بیشتری خواهد داشت. هریک از موارد مزایا و معایبی دارد که مشاور در حال بررسی آن است و باید تصمیم‌گیران بر‌اساس شاخص‌ها تصمیم‌گیری کنند. مطالعات تقریبا آماده شده و در جلسه‌ای به معاون حمل‌ونقل و ترافیک ارائه شد. سه فاز برای ال‌آرتی پیش‌بینی شده است. واردات تکنولوژی و نحوه ارائه خدمات نیز در مطالعات مورد بررسی قرار گرفته و اگر به شورای شهر تهران و شورای عالی ترافیک ارائه داده و تصویب شود، نتایج نهایی اخذ خواهد شد، اما به هر شکل ورود یک رام تراموای چرخ‌لاستیکی به تهران به مطالعات ما کمک خواهد کرد. هر یک از این سیستم‌ها برای شهر تهران مد جدیدی ایجاد خواهد کرد. انواع سیستم‌های ریلی در دنیا وجود دارد و با توجه به اینکه هزینه ال‌آرتی از مترو کمتر است، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در خط اول که از میدان آزادی به سمت تهرانپارس‌ بی‌آرتی فعالیت می‌کند، نمونه ال‌آرتی فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: اگر این سیستم در تهران موفق شود، مسیر خوبی را برای حمل‌ونقل همگانی در کشور فراهم خواهد آورد. سؤال دیگری که از هرمزی پرسیده شد، آخرین وضعیت تغییر طرح ترافیک شهر تهران بود. او این خبر را داد که تا پایان سال از طرح ترافیک جدید رونمایی می‌شود‌. هرمزی توضیح داد: این طرح هنوز در حال بررسی توسط مشاوران است و خروجی مشخصی در حال حاضر ندارد؛ چراکه موضوع زمان‌بر‌ است و باید دوربین‌ها جابه‌جا شوند و دیگر اقدامات مرتبط با آن صورت بگیرد.

افندی‌زاده نیز در این زمینه گفت: تغییرات ایجاد‌شده در طرح ترافیک اساسی بود و شیوه و نحوه آن تغییر یافت. بعد از سه، چهار سال قرار شد آسیب‌شناسی روی طرح صورت بگیرد. قطعا این طرح نسبت به طرح قبل مزایای بیشتری دارد. به ۲۸ دانشگاه نامه ارسال کردیم و موارد مورد بررسی قرار گرفت. در حال حاضر جلسات با حضور پلیس و دیگر نهادهای مربوطه در جریان است. محدوده طرح ترافیک اولیه بر اساس ضوابط شورای عالی پنج برابر مساحت فعلی است. طرح کنترل زوج و فرد قابل کاهش و افزایش است. نکته دوم، ساعت ورود و خروج است که در حال حاضر سه دوره صبح، ظهر و عصر است. نکته سوم برای ساکنان در محدوده است که این موارد مورد بررسی قرار می‌گیرد. تا پایان آبان‌ماه طرح آماده خواهد شد و اگر تغییراتی ایجاد شد باید در ابتدا در شورای ترافیک استان تهران و در نهایت در شورای شهر بررسی شود.

افندی‌زاده با بیان اینکه ورود کامیون‌ها نیز در طرح جدید اضافه می‌شود، گفت: توسعه دوربین‌ها کمک زیادی در عملیاتی‌کردن این طرح خواهد داشت که هماهنگی‌ها برای افزایش دوربین‌ها در حال انجام است.

هرمزی در پاسخ به پرسش خبرنگار «شرق» درباره ورود دستگاه‌های نظارتی بر بخش‌هایی از قرار‌داد چین، از‌جمله بخش‌های دوربین‌های نظارتی و شرکتی که این قرار‌داد با آن بسته شده است، گفت‌: پروسه هوشمندسازی در قرارداد با چین باید توسط سیستم‌های نظارتی تأیید شود. روی کیفیت و ساختار نرم‌افزار دوربین‌ها باید بررسی‌هایی ‌شود که ذیل دفتر شهردار انجام خواهد شد.

او درخصوص ابهامات مطلبی که در فضای مجازی منتشر شد با بیان اینکه بحق و استوار نبود، گفت: شرکت نورینکو اقداماتی در بخش‌های مختلف انجام می‌دهد و خط یک متروی تهران توسط این شرکت اجرائی شده است. هرمزی در پاسخ به پرسش دیگر «شرق» درباره گلایه خودروسازان از عدم پرداخت مبلغ قرار‌دادهایشان نیز گفت‌:‌ ما مستقیما از خودروسازان خودروها را خرید می‌کنیم و نوع و کیفیت خودروهای خریداری‌شده مشخص است و مسئله‌ای در این زمینه وجود ندارد.

۲۵ درصد از هزینه خودروسازان به صورت نقد، ۲۵ درصد غیرنقد و ۵۰ درصد تسهیلات است. تمام خودروسازان پیش‌پرداخت را دریافت کرده‌اند و برای عقاب‌افشان و اسنا نیز تسهیلات کارسازی شده ‌و یک ملک ۴۰۰ میلیارد تومانی نیز به‌عنوان منبع غیرنقد برای شرکت عقاب‌افشان پیش‌بینی شده است. برای بخش غیرنقد شرکت اسنا، ما هر ملکی را معرفی کردیم، مورد قبول آنها نبوده است.

علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران نیز در این رابطه توضیح داد: شرکت عقاب پیش‌پرداخت و میان‌پرداخت را دریافت کرده و هر هفته ۱۵ دستگاه اتوبوس تحویل می‌دهد. گره‌هایی در بخش خارجی و تأمین ارز وجود دارد. با ملکی که با همکاری شهردار منطقه ۲۲ توافق شده و کارشناسی‌های آن در حال انجام است، ‌صد دستگاه اتوبوس شرکت عقاب که آماده شده، تحویل گرفته خواهد شد.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: مشکلات ارزی موجود در بانک مرکزی و وزارت صمت باعث کندی تأمین اتوبوس‌ها شده و برای تأمین ون نیز همین روند وجود دارد. یک قرارداد برای تأمین اتوبوس‌‌های برقی منعقد شده بود که این قرارداد فسخ شد و از سازنده شکایت کردیم. مدیرکل صمت استان مرکزی اعلام کرد ‌آن شرکت تولیدکننده است و باید حمایت شود. فعلا ما این موضوع را از طریق دستگاه قضا پیگیری می‌کنیم و با وجود اینکه مصوبه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید داشته، بانک برای تسهیلات همکاری نکرده است.

هرمزی در پاسخ به پرسش دیگر «شرق» درخصوص تغییر ناگهانی مدیرعامل مترو و اینکه در سه سال گذشته متروی تهران چندین بار شاهد تغییرات مدیریتی بوده است و آیا گمانه‌زنی‌های مطرح‌شده در‌خصوص برکناری وی از‌جمله افشای عدم پیش‌پرداخت قرار‌داد واگن‌ها توسط دولت رئیسی، در این تغییر نقش داشته نیز توضیح داد‌:‌ درستی تلاش‌های زیادی را در شرکت بهره‌برداری و شرکت مترو انجام داد و حتی در راستای تلاش‌های خود تحریم شد. تصمیم بر این شد که فضای کار پرشتاب‌تر شود. اولین بار بنده موضوع عدم پیش‌پرداخت واگن‌ها توسط دولت را مطرح کردم و ارتباطی به ایشان نداشت. فضا کاملا صادقانه بود. نگاه ما در کل نگاه کار‌محور بوده است. پرسش دیگری که در این نشست مطرح شد، انتظار طولانی مسافرها برای رسیدن اتوبوس بود که مهدی علیزاده، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران، با بیان اینکه یک ساعت معطلی برای اتوبوس‌های بی‌آرتی واقعیت ندارد، گفت: مدتی شاهد ۳۰ تا ۴۵ دقیقه معطلی برای اتوبوس خطوط عادی بودیم که تعداد اتوبوس‌ها کمتر بود، اما در خطوط بی‌آرتی ممکن است به دلیل فعالیت‌های عمرانی و مواردی از این قبیل، میزان سرفاصله اندکی افزایش یافته باشد.

 

source