طرفداری | تغییرات مهمی در قوانین لیگ برتر انگلیس اتفاق افتاده است. 

هنوز یک ماه از قهرمانی اسپانیا در یورو ۲۰۲۴ و آرژانتین در کوپا آمریکا نگذشته است که لیگ برتر انگلیس در آستانه آغاز فصل جدید خود قرار دارد. این رقابت‌ها از جمعه با دیدار منچستریونایتد و فولام در اولدترافورد آغاز می‌شود. این اولین مسابقه پس از اعمال تغییراتی در برخی قوانین خواهد بود. آیا شاهد وقت‌های تلف شده طولانی‌تر خواهیم بود؟ آیا درک قانون هند هنوز نیازمند مدرک دکترا است؟ و چه اتفاقی برای VAR خواهد افتاد؟ ESPN به این سوال‌ها پاسخ داده است. 

نگاهی به تغییرات لیگ برتر انگلیس

یکی از مهم‌ترین تغییرات، راه‌اندازی اکانت داوری لیگ برتر در X است. این اکانت به صورت زنده، توضیحاتی در مورد تصمیمات داوران و دخالت‌های VAR ارائه خواهد داد. این بدان معناست که هواداران می‌توانند به صورت لحظه به لحظه از دلایل تصمیم‌گیری داوران مطلع شوند و به این ترتیب، درک بهتری از روند بازی و تصمیم‌گیری‌ها داشته باشند. علاوه بر این، اطلاعات مربوط به تصمیمات VAR بر روی صفحه‌های نمایش بزرگ استادیوم‌ها نیز نمایش داده خواهد شد. این امر باعث می‌شود تا تماشاگران در جریان بازی، از دلایل تأخیرها و تصمیم‌گیری‌های داوران آگاه شوند.

یکی دیگر از تغییرات مهم، نمایش بازپخش صحنه‌های مشکوک به گل در استادیوم‌ها است. این بدان معناست که هواداران در حین بررسی صحنه‌ها توسط VAR، می‌توانند بازپخش آن را مشاهده کنند و به این ترتیب، زمان انتظار برای آن‌ها کمتر خواهد بود. آیا این رویکرد کمک‌کننده است؟ این تغییر قطعا گامی رو به جلو است. شفافیت بیشتر در تصمیم‌گیری‌های داوری و VAR می‌تواند به کاهش نارضایتی هواداران کمک کند. با این حال، همانطور که اشاره شد، این حساب کاربری فقط اطلاعات را ارائه خواهد داد و در مورد درست یا غلط بودن تصمیم‌ها اظهار نظر نخواهد کرد. بنابراین، ممکن است همچنان برخی از تصمیمات جنجالی با واکنش‌های تند هواداران همراه باشد.

VAR

لیگ برتر انگلیس در این زمینه نسبت به برخی لیگ‌های دیگر عقب بوده است. بوندسلیگا از ابتدای فصل 22-2021 از طریق ایکس به‌روزرسانی‌های زنده در مورد تصمیمات VAR ارائه می‌کرد. لالیگا نیز فراتر رفته و فایل صوتی هر اتفاق VAR را چند ساعت پس از پایان بازی منتشر می‌کند. با وجود این تغییرات، هنوز راه زیادی برای بهبود وجود دارد. پخش صدای مکالمات VAR در طول بازی هنوز طبق قوانین فیفا ممنوع است، اگرچه لیگ برتر در تلاش برای تغییر این قانون است.

عبارت «تصمیم داور» به جای «خطای واضح و روشن»

لیگ برتر انگلیس قصد دارد عبارت «تصمیم داور» را به جای «خطای واضح و روشن» به کار ببرد و این عبارت را به عنوان بخشی از برنامه شش‌گانه بهبود VAR ارائه کرده است. با این حال، این موضوع صرفا تغییر نام بوده و ماهیت تصمیم‌گیری تغییری نکرده است. همچنان تصمیم داور در زمین مبنای اصلی برای مداخله VAR خواهد بود. لیگ برتر تلاش می‌کند تمرکز را از VAR به داور برگرداند و قدرت تصمیم‌گیری را به او اختصاص دهد. هرچند استاندارد بالای مداخلات VAR همچنان پابرجا است و نباید انتظار افزایش مراجعه داور به مانیتور کنار زمین را داشته باشیم.

فناوری آفساید نیمه‌خودکار

فناوری آفساید نیمه‌خودکار (SAOT) در راه است، اما هنوز به طور کامل آماده نیست. لیگ برتر انگلیس قص دارد شریک تجاری خودش را تغییر دهد، بنابرین نیاز به آزمایش‌های بیشتر برای اطمینان از کارایی این فناوری وجود دارد. در حال حاضر، داوران VAR مجبور هستند خطوط آفساید را به صورت دستی روی تصاویر تلویزیونی رسم کنند. اما انتظار می‌رود فناوری جدید در ماه اکتبر به صورت رسمی کارش را شروع کند. باشگاه‌های لیگ برتری تصمیم گرفته‌اند که به جای منتظر ماندن برای فصل 26-2025، این فناوری را در میانه فصل معرفی کنند. 

با استفاده از دوربین‌های مخصوص نصب شده زیر سقف استادیوم‌ها، SAOT به صورت خودکار موقعیت بازیکنان را تعیین می‌کند و نیاز به زمان‌بر بودن محاسبات دستی توسط داور ویدیویی را از بین می‌برد. لیگ برتر انتظار دارد که بررسی آفساید توسط VAR به طور متوسط ۳۰ ثانیه سریع‌تر انجام شود. با این حال، در برخی موارد پیچیده مانند آفساید غیرفعال یا زمانی که بازیکنان پنهان هستند، ممکن است بررسی طولانی‌تر شود و حتی نیاز به استفاده از روش قدیمی باشد. علاوه بر این، گرافیک‌های جدیدی برای نمایش تصمیمات آفساید، مشابه آنچه در مسابقات یورو و لیگ قهرمانان استفاده می‌شود، به کار گرفته خواهد شد.

فناوری آفساید نیمه خودکار
در این فناوری به کمک دوربین‌های ردیاب استادیوم، داده‌های مربوط به حرکت توپ و بدن بازیکنان ثبت می‌شود. سپس با آنالیز داده‌ها و اندام‌هایی که می‌توانند در افساید قرار بگیرند پیامی به سیستم VAR ارسال می‌شود که وضعیت آفساید بودن یا نبودن موقعیت را مشخص می‌کند.

قوانین مربوط به خطای هند 

اگر انتظار داشتید تغییرات گسترده‌ای در قانون هندبال برای فهم بهتر بازیکنان، مربیان و هواداران ایجاد شود، ناامید خواهید شد. تنها تغییر کوچکی در این قانون صورت گرفته که هدف آن کاهش تعداد پنالتی‌های بی‌مورد است. با این حال، لیگ برتر از داوران می‌خواهد که به طور کلی سخت‌گیر کمتری داشته باشند و موقعیت طبیعی دست بازیکن در حین حرکت را بیشتر در نظر بگیرند. تغییر چیست؟ اگر توپ پس از برخورد با پا یا بدن به وضوح تغییر مسیر دهد و سپس به دست برخورد کند، حتی اگر دست بازیکن از بدن دور یا بالای سر باشد، خطای هند اعلام نخواهد شد. منطق این تغییر این است که اگر توپ کاملا از مسیر اولیه شوت یا پاس تغییر مسیر دهد، بازیکن نمی‌تواند از دست خود برای کسب مزیت استفاده کند. با این حال، اگر تغییر مسیر توپ کم باشد و مسیر آن تفاوت زیادی نکند، ممکن است همچنان پنالتی اعلام شود.

یکی از تصمیمات جنجالی فصل گذشته مربوط به دیدار لوتون تاون و وولورهمپتون بود. ضربه بازیکن لوتون پس از برخورد به پای ژائو گومز، دست او را لمس کرد و گرگ‌ها متحمل یک ضربه پنالتی شدند

به طور خلاصه، این تغییر کوچک در قانون هندبال تلاش می‌کند تا برخی از پنالتی‌های بحث‌برانگیز را کاهش دهد و داوران را تشویق می‌کند تا با در نظر گرفتن موقعیت طبیعی بازیکن، تصمیمات منطقی‌تری بگیرند. با این حال، هنوز هم ممکن است در برخی موارد ابهام وجود داشته باشد و اجرای دقیق این قانون نیازمند دقت و تجربه از سوی داوران است.

ورود به محوطه جریمه در لحظه پنالتی

قبلا قانون به سادگی بیان می‌کرد که هرگونه ورود به محوطه جریمه قبل از ضربه پنالتی خطا محسوب می‌شود، اما در بازی‌های بدون VAR حتی اگر طبق قانون یک بازیکن پا داخل محوطه داشته باشد، به ندرت پنالتی گرفته می‌شد. با این حال، در مسابقات دارای VAR، همیشه تجاوز به محوطه جریمه بررسی می‌شد، اما برای محدود کردن دخالت‌ها، فقط در صورتی مورد توجه قرار می‌گرفت که بازیکن تاثیر قابل توجهی بر نتیجه ضربه داشته باشد. 

تغییر جدید چیست؟ قبل از فصل جدید، اگر یک مهاجم متجاوز به محوطه جریمه در ضربه ریباند گلزنی می‌کرد و مدافعی هم در سمتی دیگر اقدام مشابهی انجام داده بود، پنالتی تکرار می‌شد. در واقع، تیم مهاجم به دلیل خطای بازیکن خود – به دلیل اقدامات بی‌اهمیت یک مدافع – فرصت دوم برای زدن پنالتی دریافت می‌کرد. اکنون، اگر یک مهاجم ضربه ریباند را با ورود به محوطه تبدیل به گل کند و مدافع تاثیری در جریان بازی نداشته باشد، ضربه آزاد غیرمستقیم به تیم دفاع‌کننده تعلق می‌گیرد و خبری از تکرار ضربه پنالتی نیست. مفهوم مشابهی برای مدافعی که وارد محوطه می‌شود نیز وجود دارد. اگر این بازیکن روی موقعیت ریباند تاثیر مستقیم داشته باشد، در حالی که مهاجمی از حریف به او نزدیک نیست، پنالتی تکرار نخواهد شد. 

جلوگیری از موقعیت گل آشکار 

دریافت کارت قرمز به دلیل جلوگیری از موقعیت گلزنی آشکار داخل محوطه جریمه این روزها بسیار دشوار است. در واقع باید یک اقدام غیرفوتبالی مانند گرفتن یا کشیدن باشد. اگر سعی کنید با توپ بازی کنید یا حتی با حریف برای توپ به رقابت بپردازید، فقط کارت زرد دریافت خواهید کرد. به کارت زرد رودری در بازی اسپانیا مقابل کرواسی در یورو نگاه کنید که منجر به پنالتی شد. 

خطای رودری در بازی با کرواسی

تغییرات جدید چیست؟ نهاد قانون‌گذار فوتبال، هند داخل محوطه جریمه را مانند یک تکل در نظر می‌گیرد تا احتمال اخراج بازیکن کاهش یابد. تا تابستان امسال، هر خطای هندی که مانع گل شدن یا جلوگیری از موقعیت گلزنی می‌شد، منجر به پنالتی و کارت قرمز می‌شد. اکنون، مگر اینکه عمدی باشد، کارت زرد خواهد بود. به طور خلاصه، خطای هند عمدی که منجر به از دست رفتن موقعیت گل حریف می‌شود، با کارت قرمز و ضربه پنالتی همراه خواهد شد. اگر خطا عمدی نباشد، حتی به قیمت سوختن موقعیت جدی حریف، شاهد پنالتی و کارت زرد خواهیم بود. 

وقت‌های اضافه 

یورو 2024 با سه تا چهار دقیقه اضافه در پایان بازی‌ها مانند بازگشت به گذشته بود، در حالی که در مسابقات فصل گذشته لیگ برتر شاهد دقیقه 100 بسیاری از بازی‌ها بودیم. به نظر می‌رسد یوفا نوعی راه‌حل مخفی دارد، زیرا لیگ قهرمانان و یورو توانستند با اضافه نکردن زمان بیشتر، تقریبا 60 دقیقه زمان بازی مفید داشته باشند. فوتبال انگلیس با افزایش دقایق اضافه، از 53 دقیقه مفید به 58 دقیقه رسیده بود. در فصل آینده لیگ برتر تغییرات جزئی صورت می‌گیرد، به طور مثال شادی گل به مدت 30 ثانیه به عنوان بخشی از جریان بازی محسوب خواهد شد. اگر شادی بازیکنان بیش از 30 ثانیه ادامه داشته باشد، بخشی از آن به زمان تلف‌شده اضافه می‌شود. 

وقت اضافه لیگ برتر انگلیس

با اعمال این تغییر، پیش‌بینی می‌شود به طور متوسط حدود یک دقیقه و 38 ثانیه از زمان کلی بازی در لیگ برتر کاسته شود. با این حال، برای جبران وقفه‌های ناشی از توقف‌های تاکتیکی و اتلاف وقت توسط بازیکنان، همچنان زمان اضافه به بازی افزوده خواهد شد.

source