«مهدی چمران»، رئیس شورای شهر تهران، از نیاز ناوگان اتوبوسرانی تهران به 6 هزار اتوبوس جدید خبر داد. به گفته او، تعداد اتوبوس‌های درون‌شهری در تمامی شهرهای کشور طی سالیان اخیر کاهش یافته است. خودروسازان نیز نمی‌توانند تمام نیاز شهرهای بزرگ کشور به اتوبوس را پاسخ دهند.

به گفته چمران، کمبود اتوبوس فقط مشکل تهران نیست؛ برای مثال سنندج، مرکز استان کردستان، در سال‌های گذشته 186 دستگاه اتوبوس داشت اما هم‌اکنون فقط 20 دستگاه اتوبوس در این شهر فعال‌اند. تهران نیز 6 هزار دستگاه اتوبوس داشت که این تعداد به 1800 دستگاه کاهش یافته است. البته تعداد ناوگان اتوبوس‌رانی تهران اکنون به 2 هزار دستگاه رسیده است.

هزینه زمانی و ریالی نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران

براساس آنچه چمران می‌گوید، شرکت‌های داخلی می‌توانند ماهانه 50 دستگاه اتوبوس بین‌شهری را به شهرداری تهران تحویل دهند. به عبارتی در بهترین حالت، تحویل اتوبوس‌های جدید به ناوگان اتوبوس‌رانی تهران 80 ماه یا 6.5 سال طول می‌کشد. همچنین خرید 4 هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت نیاز به بودجه زیادی دارد. اگر قیمت هر دستگاه اتوبوس شهری را 8 میلیارد تومان تخمین بزنیم، برای بازگشت ناوگان اتوبوسرانی تهران به حالت ایده‌آل، 32 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم است!

اتوبوسرانی تهران

کمبود اتوبوس در شهرهای کشور باعث شده برخی شهرداری‌ها، اتوبوس‌های قدیمی دهه 1380 را برای سرویس‌دهی بازگردانده‌اند. همچنین گروه دیگری از شهرداری‌ها با خودروسازان قرارداد بسته‌اند، اتوبوس‌های قدیمی را بازسازی کنند تا همچنان بتوانند کار کنند.

هم‌اکنون خرید یک دستگاه اتوبوس درون‌شهری دیزلی بین 7 الی 8 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. اتوبوس‌های برقی داخلی نیز با قیمت تقریبی 12 میلیارد تومان فروخته می‌شوند. 80 درصد هزینه لازم برای توسعه حمل‌ونقل عمومی شهرها را دولت و 20 درصد را شهرداری‌ها می‌پردازند. به گفته چمران، شهرداری تهران هزینه کامل خرید 600 دستگاه اتوبوس را پرداخت کرده است اما از این تعداد سفارش فقط 164 دستگاه به مرحله تحویل رسیده‌اند.

source