فرود سخت هواپیمایی ماهان یعنی چه و چرا فرود سخت میشود؟ جزئیات را در این صفحه از مجله شبونه مشاهده نمایید.

فرود سخت هواپیمایی ماهان یعنی چه

فرود سخت زمانی اتفاق می افتد که هواپیما با سرعت و نیروی عمودی بیشتر از حد معمول باند فرودگاه را لمس کند این ممکن است به دلیل عواملی مانند خطای خلبان، بادهای شدید یا مسائل مکانیکی رخ دهد.

در چنین اتفاقی ممکن است قسمتی از بدنه هواپیما با باند برخورد کند و شرایط فرود بسیار بد کند.

فرود سخت در هوانوردی به مانور فرود اطلاق می شود که در آن یک هواپیما با سرعت عمودی و نیروی بیشتری نسبت به حالت معمولبرای یک تاچ داون صاف و کنترل شده با سطح باند فرودگاه تماس پیدا می کند.

این اتفاق می تواند ناشی از ترکیبی از عوامل، از جمله خطای خلبان، شرایط نامساعد آب و هوایی، مسائل مکانیکی یا ترکیبی از آنها باشد. بر خلاف یک فرود معمولی، که در آن هواپیما به آرامی با کمترین ضربه روی باند فرود می‌نشیند، فرود سخت ممکن است با یک تکان ناگهانی، جهش بیش از حد، یا ضربه شنیدنی در هنگام برخورد مشخص شود.

فرود سخت و برخورد دم به زمین با چنین شدتی در هواپیمایی ماهان سابقه دارد. به‌طور مثال، در ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ یک فروند ایرباس ۶۰۰-۳۰۰ این شرکت به رجیستر EP-MNK که از عسلویه عازم تهران بود، هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد دچار برخورد دم با زمین شد.

در آن حادثه، هواپیما سه مرتبه دچار پرش (Bounce) گردید و با آنکه کادر پروازی توانایی انصراف از فرود و تلاش مجدد را داشتند، این کار را نکردند. تکرار پرش‌ها باعث برخورد دم هواپیما با باند و بروز خسارت به ناحیه انتهایی هواپیما شد. نهایتاً، هواپیمایی کشوری در گزارش خود به ضعف خلبانان در تصمیم‌گیری برخلاف آموزش‌ها اشاره کرد. هواپیما چند ماه بعد مجدداً فعال و سال بعد بازنشسته شد.

source