وی ادامه داد: ترانزیت جادهای در سال گذشته نسبت به سال ١۴٠١ افزایش ۵٨ درصد داشت و در ۴ ماه امسال رشد ۵۶ درصدی ترانزیت را شاهد بودیم و در همین مدت رشد ترانزیت جادهای ٧٠ درصد است.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: طبق قانون برنامه هفتم در سال اول این برنامه ترانزیت ١۶ میلیون تنی هدفگذاری شده اما با این روند میزان ترانزیت تا پایان امسال از ٢٢ میلیون تن عبور میکند که این موضوع آرزوی کشور در بخش ترانزیتی بود که این موفقیت ماحصل توسعه روابط با کشورهای همسایه بود و در بخش توسعه ترانزیت رکورد بی سابقه در ١٠ سال گذشته را داشتیم.
بذرپاش درباره توسعه کریدورهای ترانزیتی کشور گفت: یکی از اقدامات مهم دولت در این بخش این بود که پروژه اختلافی زنگزور را به کریدور ارس تبدیل کردیم و امروز علمیات اجرایی این پروژه بین آذربایجان و ایران در حال انجام است و در آخرین بازید شهید جمهور از این پروژه میزان پیشرفت فیزیکی آن را باور نکردنی توصیف کرد.
وی ادامه داد: یکی دیگر از پروژههای ترانزیتی راهآهن رشت- آستارا است که به هر حال اجرایی قرارداد بین دو کشور ایران و روسیه زمانبر خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: قطعه دوم تملک اراضی برای پروژه راهآهن رشت- آستارا در حال اجرا است و همزمان پروژه راهآهن رشت- کاسپین را دنبال میکردیم که اخیرا به بهرهبرداری رسید.
وی با بیان اینکه کریدور شرق در ٢٠ جبهه کاری در حال انجام است، گفت: راهآهن زاهدان- خاش به بهرهبرداری رسیده و اخیرا ادامه پروژه خاش تا چابهار از محل استجازه رهبری و تهاتر نفت تامین مالی شد و تا پایان امسال راهاهن خاش تا چابهار هم به بهرهبرداری میرسد.
بذرپاش همچنین درباره قرارداد با اپراتور هندی در بندر شهید بهشتی اظهارداشت: فاینانس هندی در قرارداد جدید ۴ برابر شد البته نقدهایی درباره حضور هندیها وجود دارد اما هدف ما شریک شدن با کشورهای صاحب بار است که کشورهای هند، چین و روسیه از این شرکا هستند.
وی ادامه داد: پروژه راه آهن شلمچه -بصره از سال ۵۴ آغاز و در دولت سیزدهم علمیاتی شد و مین روبیها انجام شد.
وزیر راه و شهرسازی درباره قیمت بلیت هواپیما اربعین گفت: بلیت اربعین قیمت مصوب خواهد داشت اما هنوز ستاد اربعین جمعبندی نشدهاست.
بذرپاش درباره آزادسازی قیمت بلیت هواپیما تاکید کرد: وقتی ٣ برابر عرضه موجود تقاضا وجود دارد آزادسازی بلیت هواپیما معنایی جز ظلم به مردم ندارد. یکصد پرنده وارد ناوگان هوایی کشورمان شد اما یکسری هم از ناوگان خارج شد و امروز عرضه برابر با تقاضا نیست.
وی ادامه داد: درباره آزادسازی نرخ بلیت هواپیما چند شرکت هواپیمایی طرح دعوا کردند و شاید بهتر بود که ما جدیتر به این موضوع ورود میکردیم. دیوان عدالت اداری در رای به آزادسازی بلیت هواپیما به برنامه پنجم استناد کرده در حالیکه این برنامه ۶ سال قبل منقضی شده و اساسا احکام برنامهها ۵ سال معتبر هستند و پس از آن فاقد اعتبار میشوند مگراینکه مشمول احکام دائمی شوند که بحث آزادسازی نرخ بلیت هواپیما مشمول احکام دائمی نمیشود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: ما به عنوان دولت وقتی عرضه و تقاضا در بازار تراز نیست نباید به سمت آزادسازی قیمتها برویم چراکه جز ظلم به مردم معنای دیگری ندارد. موضوع لغو آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را از سران قوا دنبال میکنیم و قیمتها باید اصلاح شوند و راهی غیر از این وجود ندارد. باید توجه داشت که شرکتهای هواپیمایی در حال حاضر نرخ سوخت ۶٠٠ تومانی دریافت میکنند در حالی قیمت بنزین معمولی برای مردم ٣۵٠٠ تومان است و ایرلاینها از سوخت یارانهای بهرهمند هستند.
بذرپاش تاکید کرد: پیشنهادی برای حضور در دولت چهاردهم نداشتم و جلسهای با آقای پزشکیان هم برقراری نکردم.
وی گفت: میشنویم که در محافل میگویند مگر چند درصد مردم از سفر هوایی استفاده میکنند و مردم مخاطب نیستند در حالیکه مگر همه مسافران هواپیما از پولدارهای کشور هستند؟ یک خانواده ممکن است از محل صرفه جویی و پس انداز بخواهد بلیت هواپیما خریداری کند. اساسا همین افزایش نرخ بلیت هواپیما خود عامل افزایش سرایت تورم به سایر بخشها میشود.
وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: مطمئن هستیم هیچ شرکت هواپیمایی زیان ده نیست، بنده صورتهای مالی شرکتها را بررسی کردهام و هیچ شرکتی نه تنها زیان نیست بلکه سود شرکتهای هواپیمایی کوچک بسیار بالاست و نه تنها هیچ شرکتی به دلیل زیان از صنعت خارج نشدهاند بلکه در حال افزایش تعداد ناوگان هستند و شاهد آن هستیم که تعداد ایرلاین ها هم در حال افزایش هستند.
بذرپاش با بیان اینکه آمادگی واگذاری فرودگاهها به بخش خصوصی هستیم، گفت: فرودگاههای کشور باید به شأن مردم ایران برگردند و برای اینکه هاب منطقه شویم باید فرودگاهها را استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. از این رو علمیات ساخت فاز دوم فرودگاه امام خمینی را آغاز کردهایم.
منبع: ایلنا
source