سامانه خودنویس املاک 🏠 بخش تاسیس شده از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت است که به منظور نظارت و پیگیری معاملات و قراردادهای املاک و مستغلات آن ایجاد شده است.

یادگیری نحوه استفاده از آن میتواند به افراد  برای بستن قرارداد و امور به مسکن کمک کند. به همین دلیل در این مطلب از انزل وب به آموزش کامل کار با سامانه خودنویس اجاره نامه خواهیم پرداخت.

سامانه خودنویس اجاره نامه

How to work with Khodnevis Web Service in Iran?

به طور خلاصه برای استفاده از سامانه خودنویس اجاره نامه لازم است مراحل زیر را طی کنید:

  • ابتدا وارد سایت خودنویس شوید و دکمه ورود را از بالای صفحه بزنید.
  • سپس نوع فعالیتتان را به عنوان شخص حقیقی و حقوقی مشخص کنید.
  • در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اطلاعاتتان را وارد و احراز هویت کنید.
  • پس از وارد شدن دوباره به پنل خودنویس، از گزینه‌های مختلف برای تنظیم قرارداد بر اساس نیازتان استفاده کنید.
  • در اینجا باید اطلاعات موردنیاز قرارداد را وارد کنید.
  • ملک مورد معامله را انتخاب کنید.
  • طرف مقابل قرارداد را اضافه کنید.
  • در اینجا لازم است هر دو طرفین قرارداد را امضا کنند.
  • حالا شاهدین را اضافه کنید و پس از فرایند احراز هویت امضای آنها را نیز وارد کنید.
  • فرایند را به اتمام برسانید و کد رهگیری را دریافت کنید.

امکانات سامانه خودنویس املاک

پیش از بررسی نحوه ورود به سامانه خودنویس اجاره نامه و کار با آن، لازم است ابتدا به برخی امکانات و کاربردهای اصلی این سیستم بپردازیم:

  • پشتیبانی آنلاین تمامی فرایندها
  • امکان رهگیری و استعلام قراردادهای ثبت شده بوسیله کد ۱۳ رقمی
  • ثبت رایگان قراردادها
  • فسخ و ویرایش قراردادها

۱- ورود به سامانه املاک

ابتدا لازم است وارد سامانه خودنویس شوید سپس دکمه نارنجی رنگ “ورود” را از بالای صفحه بزنید.

سامانه خودنویس

در این مرحله باید مشخص کنید شخص حقوقی یا حقیقی هستند.

آموزش سامانه خودنویس

سپس در صفحه نمایش داده مشخصاتی همچون شماره تلفن همراه و کد امنیتی را وارد کنید و روی دکمه ارسال رمز یکبار مصرف بزنید. سپس چند لحظه صبر کنید تا کد احراز هویت برایتان ارسال شود.

ورود به سامانه خودنویس

پس از ورود به سامانه خودنویس، ابتدا مشخص کنید ایرانی یا اتباع هستید. در بخش‌های پایین‌تر کد ملی ۱۰ رقمی و تاریخ تولدتان را وارد کنید. توجه داشته باشید که خط تلفن همراه وارد شده باید حتما به نام خودتان باشد.

وارد کردن اطلاعات در سامانه خودنویس

تا اینجا شما توانسته‌اید وارد حساب کاربریتان در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوید و به امکاناتی مثل ثبت قرارداد اجاره نامه و استعلام کد رهگیری دسترسی پیدا کنید. در ادامه شما میتوانید ثبت قرارداد و استعلام کد را در سامانه خودنویس املاک انجام دهید.

۲- روش ثبت قرارداد اجاره در سایت خودنویس املاک

یکی از موارد استفاده کار با سامانه خودنویس، ثبت قرارداد اجاره نامه است. برای اینکار شما میتوانید ثبت اجاره نامه رایگان با کد رهگیری را به سادگی از همین طریق به صورت غیر حضوری انجام دهید. برای این منظور ابتدا مشاهده مراحل گفته شده وارد شدن به سامانه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند شوید و احراز هویت کنید. شما میتوانید اینکار را از طریق بخش ورود به پنل عمومی در صفحه اصلی نیز انجام دهید.

ورود به پنل عمومی سامانه خودنویس

سپس نقش خودتان را به عنوان موجر، مستاجر، شهود یا مشاور املاک مشخص کنید و اطلاعات مورد نیاز را وارد نمایید.

کار با سامانه خودنویس اجاره نامه

حالا ملک مورد معامله را که در سامانه ملی املاک و اسکان انتخاب کنید. در صورتی که ملک مورد نظر در این سامانه به ثبت نرسیده باشد، باید اینکار را انجام دید. در صورت نیاز میتوانید فرایند دریافت کد رهگیری املاک را نیز انجام دهید.

حالا لازم است با وارد کردن شماره تلفن طرف دیگر قرارداد او را به این بخش اضافه کنید و کد تایید ارسال شده به تلفن او را به صفحه سامانه خودنویس اضافه کنید. در این مرحله امضای هر دو طرفین قرارداد به صورت الکترونیک باید اضافه شود.

در اینجا لازم است شاهدین قرارداد اضافه شوند و شماره تلفن هر یک به همراه شماره تلفن آنها قرار بگیرد. تا اینجا فرایند به پایان رسیده است و کد قرار داد پس از یکساعت صادر و ارسال میشود.

روش کار با سامانه خودنویس اجاره نامه

۳- استعلام کد رهگیری قرارداد در سامانه خودنویس

پس از ثبت کامل قرارداد و دریافت کد ۱۳ رقمی آن، میتوانید آن را در هر زمان با استفاده از سامانه خودنویس کد رهگیری نمایید. این موضوع باعث جلوگیری از سوء استفاده و فرارهای مالیاتی در زمان معاملات خواهد شد و به صورت ۲۴ ساعته نیز امکان پذیر است.

برای اینکار در صفحه اصلی سایت بر روی بخش استعلام کد رهگیری بزنید. د صفحه نمایش داده شده مشخص کنید فرد حقیقی یا حقوقی هستید و کد ملی یکی از طرفین قرارداد (موجر یا مستاجر) و کد رهگیری ۱۳ رقمی را وارد کنید. در نهایت روی دکمه استعلام بزنید.

استعلام کد رهگیری در سامانه خودنویس

در مرحله بعدی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند منتقل میشوید و باید با وارد کردن شماره تلفن همراه و کد امنیتی احراز هویت کنید. پس از آن مجددا به صفحه استعلام کد رهگیری سامانه خودنویس املاک برگردانده میشوید و میتوانید جزئیات ثبت قرارداد اجاره نامه را مشاهده کنید.

به خاطر داشته باشید که هر قرارداد کد رهگیری مشخص به خود را دارد و استعلام آن تنها بوسیله مشاورین املاک، مستاجر و مالک امکان پذیر است.

۴- روش فسخ قرارداد در سامانه خودنویس املاک

یکی از موارد مصرف دیگر کار با سامانه خودنویس اجاره نامه، فسخ قراردادها میباشد. برای اینکار لازم است تایید و امضای هر دو طرف را در اختیار داشته باشید. با ورود به پنل کاربری و مشاهده جزئیات بیشتر از آن میتوانید تنظیمات بیشتری همچون فسخ و ویرایش قرارداد را انجام دهید. البته برای اینکار تایید قانونی هر دو طرف و امضای شاهدین الزامی است.

در صورت فسخ شدن قرارداد کد رهگیری ۱۳ رقمی دیگر دارای اعتبار نخواهد بود و امکان امضای دوباره وجود نخواهد داشت. البته قراردادهای فسخ شده هم در دسته بایگانی قرار میگیرند.

راهنمای تنظیم قرارداد توسط موجر

اجاره کننده‌گان نیز مانند سایر روش‌ها قبل با زدن دکمه نارنجی رنگ “ورود” صفحه اصلی سایت، زدن بر روی گزینه حقیقی و احراز هویت از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، میتوانند اطلاعات خود را تکمیل کرده و وارد پنل شوند.

سپس در بخش پیشخوان روی دکمه مدیریت قرارداد بزنید تا بتوانید تنظیمات بیشتری را اعمال کنید. برای تنظیم قراردادهای اجاره دکمه ایجاد قرارداد اجاره را انتخاب نمایید. در اینجا لازم است حتما نوع معامله و نوع ملک و نقش خود را مشخص کنید. مراحل ایجاد کردن قرارداد در سامانه خودنویس املاک شامل ۷ مرحله زیر است:

  • وارد کردن اطلاعات موجر
  • انتخاب اطلاعات ملک که حتما باید از قبل در سامانه املاک و اسکان ثبت شده باشد.
  • مشخص کردن تاریخ و مبلغ قرارداد (تاریخ عقد قرارداد تنها میتواند مربوط به ۳۰ روز قبل باشد.)
  • ذکر و ویرایش شرایط قرارداد
  • وارد کردن قبوض ملک با استفاده از شناسه قبض (اضافه کردن قبض برق)
  • درج اطلاعات مستاجر
  • افزودن شاهدان، امضای قرارداد بوسیله طرفین

راهنمای استفاده مشاورین املاک

به خاطر داشته باشید که تنها املاکی هایی که در درگاه ملی مجوزها ثبت نام کرده باشند میتوانند به درستی وارد سامانه شوند. برخی از برنامه و سرویس های آنلاین مشاور املاک نیز دارای مجوزهای لازم و صلاحیت استفاده از سامانه هستند. مشاورین املاک برای ثبت جزئیات و اطلاعات مسکن و قراردادها میتوانند بر روی دکمه نارنجی رنگ ورود در صفحه اصلی سایت خودنویس املاک بزنند و با وارد کردن اطلاعات مرتبط در بخش حقیقی، وارد پنل کاربری بنگاه شوند.

پس از آن در صفحه پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، شماره موبایل به نام خودتان را وارد کنید تا کد ۵ رقمی به صورت پیامکی ارسال شود. پس از وارد کردن کد و رفتن به پنل سامانه خودنویس، دکمه بنفش رنگ ورود مشاور املاک را بزنید تا به بخش مربوطه منتقل شوید.

معرفی سایر بخش‌های سایت خودنویس املاک

سامانه خودنویس وزارت راه، شامل بخش‌های مختلف دیگری نیز میشود که استفاده از آنها میتواند برایتان کاربردی باشد. که در ادامه برخی از کاربردی‌ترین آنها را معرفی میکنیم:

بخش پشتیبانی

خوشبختانه شما میتوانید از امکانات پشتیبانی این سایت در ساعت‌های ۸ صبح تا ۱۲ شب، بجز روزهای تعطیل استفاده نمایید. برای استفاده از این امکان روی آیکون پیام نارنجی رنگ کنار صفحه بزنید و برخی اطلاعات مثل نام و نام خانوادگی، کد ملی، شماره تماس و موقعیت خودتان مثل مالک، مستاجر یا مشاور املاک را وارد کنید. سپس روی دکمه شروع بزنید تا گفتگو آغاز شود.

پشتیبانی سامانه خودنویس

بخش اخبار

قسمت اخبار در نوار بالایی صفحه قرار دارد و شما میتوانید از این طریق آخرین مطالب مربوط به حوزه املاک و مستغلات را پیگیری نمایید.

بخش اخبار سامانه خودنویس

بخش راهنما

یکی از قسمت‌های کاربردی در زمینه کار با سامانه خودنویس اجاره نامه، استفاده از قسمت راهنمای آن است. در این صفحه شما میتوانید در زمینه استفاده از سایت اطلاعات لازم را کسب کنید و حتی محتواهای ویدیویی ساخته شده در آن زمینه را مشاهده کنید.

سوالات متداول

چرا سامانه خودنویس باز نمیشه؟

باز نشدن سامانه خودنویس املاک عموما به دلیل مشکلات سرورهای آن ایجاد میشود. اما در صورت بروز این مشکل میتوانید اینترنت را بررسی کنید و از عدم اتصال به VPN مطمئن شوید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم تا با بررسی نحوه کار با سامانه خودنویس اجاره نامه، روش احراز هویت در سامانه خودنویس و ورود به آن، ثبت قرارداد اجاره، استعلام کد رهگیری قراردادها، نکات فسخ قرارداد، روش تنظیم قرارداد توسط موجر، راهنمای مشاورین املاک و آشنایی با بخش‌های مختلف سایت را معرفی کنیم. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا بررسی سوالات متداول بیشتر میتوانید به بخش راهنمای سایت خودنویس املاک مراجعه کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

آیا تا به حال از سامانه خودنویس اجاره نامه املاک استفاده کرده‌اید؟ به نظر شما این سیستم تا چه حد روند تنظیم قراردادها را ساده میکند؟ در صورتی که در این زمینه تجربه‌ای دارید، لطفا نظراتتان را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

source