آیا تا به حال با از کار افتادن ناگهانی ⚠️ برنامه واتساپ در حین تماس یا دادن پیام شده‌اید؟ این مسئله رایج برای کاربران بسیار ناخوشایند و آزاردهنده است.

به همین دلیل در این مطلب از انزل وب به آموزش حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ به صورت دائمی میپردازیم.

رفع مشکل بیرون پریدن از واتساپ

How to Fix Whatsapp Crash on Android and iOS

به طور خلاصه برای حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ میتوانید روش‌های زیر را امتحان نمایید:

  • اتصال به VPN را چک کنید.
  • برنامه را بروزرسانی کنید.
  • از وجود فضای ذخیره سازی کافی مطمئن شوید.
  • به اینترنت پایدار متصل شوید.
  • کش واتساپ را پاک کنید.
  • برنامه را Force Stop و مجددا راه اندازی کنید.
  • تلفن همراهتان را ریستارت کنید.
  • برنامه را پاک و مجددا نصب کنید.
  • سیستم عامل گوشی را بروزرسانی کنید.
  • مجوزهای لازم را برای عملکرد واتساپ بدهید.
  • مشکل بیرون پریدن از واتساپ را به پشتیبانی گزارش دهید.

۱- حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ با اتصال به VPN

واتساپ یکی از برنامه‌هایی است که برای اتصال به سرورهای اصلی و ارسال و دریافت پیام‌ها نیاز به تغییر IP دارد. به همین خاطر کاربران این برنامه در داخل ایران نیاز دارند از روش‌هایی همچون پروکسی و VPN استفاده کنند. بنابراین اگر شما هم با مشکل بیرون پریدن یا سینک نشدن مخاطبین واتساپ مواجه شده‌اید، بهتر است این مورد را پیش از هر چیز بررسی نمایید. اتصال به یک VPN قوی و اینترنت مناسب از جمله موارد اولیه مورد نیاز برای کارکرد این پیام رسان محسوب میشود.

۲- برنامه را بروزرسانی کنید

از دیگر دلایل اصلی که میتواند باعث ایجاد مشکل و اختلال در عملکرد اپلیکیشن‌هایی همچون واتساپ شود، قدیمی شدن نسخه آنها است. در بسیاری از مواقع منتشر شدن ورژن‌های جدیدتر یک برنامه باعث محدود شدن نسخه‌های قبلی میشود. به همین خاطر بهتر است. با مراجعه به منابعی مثل اپل استور برای آیفون و گوگل پلی برای اندروید، از وجود بروز رسانی‌ها مطلع شوید و اشکالات آن را رفع کنید.

بروزرسانی برنامه واتساپ

۳- از وجود فضای ذخیره سازی کافی مطمئن شوید

گاهی اوقات پر بودن بیش از حد حافظه گوشی میتواند باعث بروز مشکلات مختلفی در عملکرد برنامه‌ها شود. به همین دلیل اگر احساس میکنید تلفن همراهتان سنگین شده است، با رفتن به بخش فایل‌ها مدارک بلااستفاده را حذف یا به جای دیگری منتقل کنید.

۴- به اینترنت پایدار متصل شوید

از دیگر مواردی که در زمینه حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ به شما کمک میکند، بررسی اتصال به اینترنت است. با چک کردن این مورد میتوانید مطمئن شوید که ایراد بوجود آمده از کجا است. در این صورت میتوانید یک منبع اینترنتی دیگر مثل موبایل دیتا یا وای فای را امتحان کنید یا در صورت نیاز گوشی را یکبار روی حالت پرواز گذاشته و آن را غیر فعال کنید تا بتوانید شبکه را مجددا راه اندازی کنید.

۵- کش واتساپ را پاک کنید تا مشکل بیرون پریدن از واتساپ حل شود

حافظه کش بخشی از هر برنامه است که داده‌های مربوط به آن را ذخیره میکند. این اطلاعات ممکن است گاهی اوقات دچار اشکال و ایراداتی شود که عملکرد اپلیکیشن را تحت تاثیر قرار میدهد. به همین دلیل پاک کردن حافظه کش واتساپ میتواند با سبک کردن این بخش و از بین بردن داده‌های غیر ضروری، باعث رفع مشکل بیرون پریدن از واتساپ شود. اینکار در گوشی‌های اندرویدی قابل انجام است و برای آن لازم است از طریق Settings و بخش Apps وارد تنظیمات برنامه Whatsapp شوید و روی گزینه Storage بزنید. در اینجا شما با انتخاب دکمه Clear cache میتوانید آن را پاک کنید.

پاک کردن کش واتساپ

به خاطر داشته باشید که پاک کردن حافظه کش به معنای از بین رفتن پیام‌ها و تنظیمات برنامه نیست.

نحوه پاک کردن کش برنامه در آیفون را نیز قبلا در انزل وب به شما آموزش دادیم.

۶- برنامه را Force Stop و مجددا راه اندازی کنید

موقف کردن اجباری برنامه و راه‌ اندازی دوباره آن، میتواند برای بسیاری از موارد مثل بیرون پریدن از برنامه یا حل مشکل وصل نشدن واتساپ موثر باشد. به همین دلیل انجام اینکار در تنظیمات گوشی‌های اندرویدی برایتان موثر خواهد بود.

ابتدا به بخش Setting یا همان تنظیمات رفته و وارد بخش Apps شوید تا برنامه WhatsApp ا از بین لیست برنامه ها پیدا کنید. با انتخاب برنامه شما میتوانید گزینه Force Stop را در همان صفحه به راحتی مشاهده کنید و روی آن بزنید. در نهایت با تایید فرایند، برنامه به صورت موقت و دستی توسط شما متوقف میشود و برای شروع کار مجدد باید آن را دوباره فعال کنید.

توقف اجباری برنامه واتساپ

۷- تلفن همراهتان را ریستارت کنید

از دیگر مواردی که میتواند به سادگی و بدون دردسر به شما برای حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ در اندروید و آیفون کمک کند، ریستارت کردن گوشی است. با این روش ایرادات مربوط به گوشی و سیستم عامل آن برای باز کردن برنامه برطرف میشود و شما میتوانید مجددا از آن استفاده نمایید. برای ریستارت کردن گوشی‌ها میتوانید با نگه داشتن کلیدهای کناری برای چند لحظه از گزینه Restart برای راه اندازی مجدد استفاده کنید.

۸- برنامه را پاک و مجددا نصب کنید

از جمله دیگر راهکارهای رفع مشکل بیرون پریدن واتساپ، پاک کردن کامل برنامه و نصب دوباره آن است. به این صورت با وجود ایرادات اپلیکیشنی یا ناسازگاری‌های آن با تلفن همراه، میتوان مجددا عملکرد آن را امتحان کرد. همچنین در این مرحله لازم است به تناسب نسخه دانلود شده با مشخصات گوشی توجه داشته باشید و در صورت نیاز ورژن‌های قدیمی تر برنامه را دانلود نمایید.

البته پیش از پاک کردن کامل برنامه توجه کنید که یک نسخه بک آپ از چت‌ها گرفته شده باشد. برای اینکار علامت سه نقطه بالای صفحه واتساپ را بزنید و وارد Setting و Chats شوید. در بخش‌های پایینی این صفحه شما میتوانید گزینه Chat backup را ببینید و روی دکمه Back up بزنید.

۹- سیستم عامل تلفن همراهتان را بروزرسانی کنید

در صورتی که مشکل ایجاد شده درباره سایر برنامه ها نیز وجود دارد و به مسئله آزاردهنده ای تبدیل شده است، شما میتوانید با بروزرسانی سیستم عامل از حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ مطمئن شوید. در آپدیت‌های جدید سیستم عامل بسیاری از مشکلات و باگ‌های ایجاد شده در زمینه اجرای اپلیکیشن‌ها برطرف خواهد شد.

آپدیت سیستم عامل اندروید

دسترسی به آخرین آپدیت‌های برنامه واتساپ از طریق بخش Settings و رفتن به Software Update امکان پذیر است. شما در این صفحه میتوانید آخرین بروزرسانی‌ها و تغییرات مربوط به آن را ببینید.

بروزرسانی سیستم عامل گوشی برای مشکل بیرون پریدن از واتساپ

آپدیت سیستم عامل iOS

برای گوشی‌های آیفون و آپدیت کردن سیستم عامل iOS نیز به بخش General، Software update و Download and install بروید تا فرایند دانلود و نصب انجام شود.

بروزرسانی سیستم عامل iOS

۱۰- مجوزهای لازم را برای عملکرد واتساپ بدهید

زمانی که با کار نکردن بخش‌های مختلف برنامه‌هایی همچون واتساپ مواجه میشوید یکی از احتمالاتی که میتوانید برای این موضوع بدهید ندادن مجوزهای لازم برای عملکرد آن بخش است. بنابراین با انجام چند تنظیمات ساده این مشکل قابل حل است. مراحل اینکار در گوشی‌های اندرویدی و آیفون متفاوت است که به هر یک از آنها میپردازیم.

سیستم عامل اندروید

وارد تنظیمات شوید و در قسمت Apps، برنامه WhatsApp را انتخاب کنید. در اینجا روی قسمت Permission بزنید تا دسترسی‌های برنامه را ببینید. شما میتوانید روی هر یک از بخش‌ها بزنید و در صورت نیاز آن را بر روی Allow while using the app قرار دهید تا در هنگام کار با برنامه فعالسازی شود.

مجوزهای واتساپ

سیستم عامل iOS

در گوشی‌های آیفون نیز لازم است به تنظیمات بروید و واتساپ را از بین برنامه های نصب شده انتخاب کنید. حالا مطمئن شوید که تنظیمات پیکربندی گوشی و مواردی مثل location, network,  و message delivery preferences روی حالت فعال باشند. در نهایت پس از اینکار برنامه را یکبار بسته و مجددا باز کنید.

مشکل بیرون پریدن از واتساپ

۱۱- عملکرد سرورهای برنامه را بررسی کنید

برخی اوقات ایراد بیرون پریدن و اختلال واتساپ مربوط به سیستم نرم افزاری، سخت افزاری یا تنظیمات برنامه نیست، بلکه ایراد اصلی مربوط به سرورهای آن است. قطع شدن سرورها و اختلال در کارکرد آنها میتواند باعث ایجاد مشکلات مختلفی برای برنامه شود که این موارد گاها شامل حال برخی از مناطق یا کاربران است. به همین دلیل شما میتوانید با استفاده از سایت‌هایی همچون Downdetector این موضوع را بررسی کنید.

در صورتی که ایراد بوجود آمده مربوط به سرور باشد، کار خاصی برای حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ از شما بر نمی‌آید و باید کمی صبر کنید.

بررسی عملکرد سرورهای واتساپ

۱۲-مشکل بیرون پریدن از واتساپ را به پشتیبانی گزارش دهید

در صورتی که همچنان موفق به حل مشکل بیرون پریدن از واتساپ ایفون و گوشی‌های اندرویدی نشده‌اید، شاید آخرین راهکار کمک گرفتن از خود برنامه و گزارش دادن مشکل به آنها باشد. در این مواقع کارشناسان سعی میکنند با عیب یابی ایراد برنامه را در نسخه‌های بعدی برطرف کنند و عملکرد آن را بهبود ببخشند.

برای اینکار وارد برنامه شده و علامت سه نقطه بالای سمت راست را بزنید. در این بخش Settings را انتخاب کنید و از بین گزینه ها Help را انتخاب نمایید. سپس روی Help center بزنید و در صفحه بعدی Contact us را انتخاب کنید. در باکس نمایش داده شده شما میتوانید مشکل ایجاد شده را به زبان انگلیسی گزارش و ارسال کنید.

رفع مشکل بیرون پریدن از واتساپ

 

سوالات متداول

چرا واتساپ بالا نمیاد؟

بروز نشدن پیام‌های واتساپ یا بالا نیامدن برنامه میتواند به چندین دلیل اصلی عدم اتصال به اینترنت و VPN، آپدیت نبودن برنامه یا پر بودن حافظه گوشی باشد.

چرا واتساپ دوم کار نمیکنه؟

استفاده از ورژن‌های نامعتبر و غیر رسمی واتساپ میتواند شما را دچار مشکل کند. همچنین نسخه‌های مثل واتساپ بیزنس با ارورها و مشکلات بیشتری مواجه میشوند. به همین دلیل  بهتر از نسخه رسمی و معتبر این برنامه استفاده نمایید.

چرا واتساپ کار نمیکنه؟

اگر واتساپ شما اخیرا کار نمیکند، بهتر است آن را بروز رسانی کنید، گوشی را ریستارت کنید، اتصال به اینترنت و VPN را چک کنید  در صورت لزوم آن را یکبار حذف و مجددا نصب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم به راهکارهای کاربردی و سریعی اشاره کنیم که با استفاده از آنها میتوان مشکلات مختلف ایجاد شده برنامه واتساپ به خصوص بیرون پریدن از آن را برطرف کرد. اصلی‌ترین عامل‌های این موضوع را میتوان کم بودن فضای تلفن همراه، ناسازگاری برنامه نصب شده با مشخصات گوشی، عدم اتصال مناسب به اینترنت و VPN، آپدیت نبودن برنامه یا تنظیمات نادرست آن معرف کرد.

شما علاوه بر بررسی این موضوعات میتوانید با پاک کردن کش برنامه، آپدیت کردن سیستم عامل گوشی و ریستارت کردن آن، ارتباط با پشتیبانی و بررسی وضعیت سرورهای واتساپ این مسئله را برطرف کنید.

نظرات و پیشنهادات شما؟

به نظر شما علت اصلی قطع شدن یا بیرون پریدن از واتساپ چیست؟ چگونه میتوان مشکل بیرون پریدن از واتساپ را برطرف کرد؟ در صورتی که شما هم مشکلی مشابه یا راهکار دیگری را میشناسید لطفاً آن را با ا و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

source