به گزارش اختصاصی انرژی‌پرس، بورس تهران که در روزهای پایانی هفته گذشته، روی مدار صعودی قرار گرفته بود، در بازار امروز با افت شاخص‌های اصلی مواجه شد. در این میان، بخش نمادهای پتروپالایشی بورس نیز شاهد افت قیمت بودند.

شاخص کل بورس تهران در بازار روز جاری با افتی ۱۰ هزار و ۲۵۰ واحدی، معادل ۰.۴۷ درصد، روی سطح دو میلیون و ۱۹۲ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هم‌وزن نیز معاملات بورس امروز را با عقب‌نشینی ۰.۳۵ درصدی به پایان رساند.

در بازار امروز تنها ۴.۸ میلیارد برگه سهم توسط معامله‌گران بورسی خرید و فروش شد که همین موضوع افت قابل توجه ارزش معاملات خرد به سطح هزار و ۸۱۸ میلیارد تومان را در پی داشت. روند خروج پول حقیقی از بازار نیز ادامه یافت و حقیقی‌ها بیش از ۲۰۸ میلیارد تومان از بورس امروز خارج کردند.

بیشترین افت قیمت و خروج پول حقیقی به تاپیکو اختصاص یافت

بررسی وضعیت پتروشیمی‌های بورسی نشان می‌دهد که در ادامه روند نزولی هفته گذشته این صنعت، امروز هم تنها سه نماد پتروشیمی مثبت خوردند و ۱۷ نماد با افت قیمت به گار خود پایان دادند. همچنین پنج نماد پتروشیمی نیز روی صفر تابلو معامله شدند.

سه نماد پتروشیمی گلستان (شستان) با ۱.۰۵ درصد، پتروشیمی جم (جم) با ۰.۰۸ درصد و پتروشیمی خراسان (خراسان) با ۰.۰۲ درصد، تنها نمادهای صعودی این گروه بودند و در طرف دیگر، سهام سه شرکت سرمایه‌گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، پتروشیمی فارابی (شفارا) و صنایع پتروشیمی تخت جمشید (شجم) با افت به ترتیب ۵.۷۳ درصد، ۲.۸۱ درصد و ۲.۰۸ درصدی شاهد بیشترین کاهش قیمت بودند.

به علاوه، تاپیکو علاوه بر بیشترین افت قیمت گروه پتروشیمی، بیشترین خروج پول حقیقی این گروه در بازار امروز را نیز با مبلغ ۳۰ میلیارد تومانی به خود اختصاص داد. این در حالیست که نماد گروه سرمایه‌گذاری و توسعه صنایع تکمیلی پتروشیمی خلیج فارس (پترول) شاهد بیشترین ورود پول حقیقی به مبلغ ۲.۵ میلیارد تومان بود.

گفتنی است که تاپیکو در حالی بیشترین افت قیمت  و بیشترین خروج پول حقیقی را تجربه کرد که به‌تازگی محمد گودرزی، مدیرعامل شرکت بورس، از پذیرش پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در بورس خبر داده است و از آنجا که تاپیکو، ۴۹ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد، این خبر می‌تواند روی سهام تاپیکو تاثیر مثبت داشته باشد.

به علاوه، با اعلام ناظر بازار، امروز دو نماد پتروشیمی پتروشیمی گلستان (شستان) و پتروشیمی دهدشت (دهدشت)، پس از برگزاری مجامع خود، بازگشایی شدند و به معاملات بازگشتند.

کدام نمادهای پالایشی مثبت خوردند؟

در بازار روز جاری، مثل روز معاملاتی قبل، تعداد زیادی از نمادهای پالایشی بورس در معاملات غایب بودند و تنها هفت نماد این گروه خرید و فروش شدند. در این میان، دو نماد نفت ایرانول (شرانل) با یک درصد و نفت پارس (شنفت) با ۰.۱۵ درصد رشد قیمت، تنها صعودی‌های گروه خود بودند، نماد تجهیز نیروی زنگان بدون تغییر قیمت به کار خود پایان داد و چهار نماد نیز روی مدار نزولی به استقبال معاملات روز آتی رفتند.

نمادهای نفت پاسارگاد (شپاس) با ۲.۶۹ درصد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با ۲.۶۸ درصد، نفت بهران (شبهرن) با ۰.۶۸ درصد و سرمایه‌گذاری صنعت نفت با ۰.۱ درصد نیز نزولی‌های گروه پالایشی بودند.

به این ترتیب ارزش معاملات امروز نمادهای گروه فرآورده‌های نفتی کاهش یافت و تنها ۴۸.۸ میلیارد تومان سهام در این گروه جابجا شد. حقیقی‌های بازار نیز به طور خالص حدود ۶ میلیارد تومان از معاملات این صنعت خارج کردند.

در معاملات روز جاری، خروج پول حقیقی از سهام پالایش نفت بندرعباس بیش از سایر نمادهای این گروه بود و حقیقی‌ها حدود ۱۱ میلیارد تومان از این نماد خارج کردند.. از سوی دیگر اما نماد نفت ایرنول تنها نماد پالایشی بود که تزریق پول حقیقی اندکی را شاهد بود.

source