به گزارش خبرگزاری تسنیم از استان تهران، فرشید ذبیحی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای اقدامات برای عشایر استان تهران، اظهار داشت: برای مردم عشایر که در مراتع و به ویژه در مناطق ییلاقی (سردسیر) در زیر سیاه چادرهای عشایری زندگی می‌کنند، توسعه سامانه‌های خورشیدی انجام شده و در همین راستا عشایر برای پخت غذا از روشن کردن آتش خودداری کرده و با بهره‌گیری از این گونه سامانه‌ها زندگی روزمره خود را سپری می‌کنند.

وی افزود: از آنجا که این سامانه‌های خورشیدی مجهز به چراغ روشنایی است، دیگر مردم مناطق عشایر در مراتع برای فعالیت‌های روزمره زندگی خود از آتش استفاده نمی‌کنند و زندگی عشایری در استان تهران همانند دیگر مناطق کشور در راستای حفظ محیط زیست دچار تحولات گسترده‌ای شده است.

مدیر امور عشایر استان تهران تصریح کرد: اکنون دیگر زندگی این گروه از مردم عشایری در مراتع، خطرآفرین نیست.

ذبیحی در ادامه یکی از مشکلات عشایر در مناطق ییلاقی را ورود بی‌ضابطه گردشگران دانست و بیان کرد: این اتفاق مشکلاتی را برای جامعه عشایری به وجود آورده است.              

وی با بیان اینکه ورود بی‌ضابطه گردشگران در مراتع همچنان ادامه دارد، گفت: یکی از مشکلاتی که مورد اعتراض عشایر است ورود بی‌ضابطه گردشگران به مراتع محل زندگی این مردم به شمار می‌رود، چرا که برخی از این افراد با روشن کردن آتش و سایر اقدامات موجب تخریب محیط زیست می‌شوند.

مدیر امور عشایر استان تهران تصریح کرد: در جلسات شورای عشایری بارها تأکید شده که از ورود بی‌ضابطه گردشگران برای ممانعت از برخی مشکلات در زندگی مردم عشایری و تخریب محیط زیست در مکان‌هایی نزدیک محل زندگی این قشر، جلوگیری شود که این اقدام امسال با دقت بیشتری در حال انجام است.

ذبیحی در پایان خاطرنشان کرد: عشایر استان تهران تا نیمه شهریور ماه در ییلاقات حضور دارند و پس از آن کوچ پاییزه خود را آغاز می‌کنند و در روزهای آینده نیز جلسه شورای عشایری استان به ریاست استاندار تهران در مراتع ییلاقی برگزار خواهد شد.

source