سامسونگ اخیراً با معرفی گوشی‌های تاشوی جدیدش، تأکید ویژه‌ای روی امکانات مبتنی‌بر هوش مصنوعی تحت عنوان Galaxy AI داشته است. کره‌ای‌ها امیدوارند بتوانند با توسعه قابلیت‌های مخصوص بازار چین، سهم خود از بازار بسیار رقابتی این کشور را افزایش دهند.

آیا سامسونگ می‌تواند جایگاه خود در بازار چین را احیا کند؟

مدیر ارشد بخش موبایل سامسونگ به‌تازگی در مصاحبه‌ای با نشریه CNBC عنوان کرده است که این شرکت درحال توسعه ویژگی‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی به‌صورت اختصاصی برای دستگاه‌های عرضه‌شده در بازار چین است. سامسونگ هم‌زمان با معرفی سری گلکسی S24 برای اولین بار از مجموعه امکانات Galaxy AI رونمایی کرد تا کاربران را به خرید پرچم‌داران گران‌قیمت ترغیب کند. همچنین این قابلیت‌ها راه خود را به گوشی‌های تاشوی جدید سامسونگ هم باز کرده‌اند و اکنون شاهد عرضه گلکسی Z فولد ۶ و گلکسی Z فلیپ ۶ با امکانات متنوع و جدید هستیم.

البته سامسونگ در سال‌های اخیر عملکرد درخشانی در فروش گوشی‌های هوشمند داخل بازار چین نداشته است. سهم کره‌ای‌ها از بزرگ‌ترین بازار موبایل جهان کمتر از ۱ درصد اعلام شده‌ است، درحالی‌که هواوی با وجود محدودیت جهانی متعدد، توانسته رتبه اول در بازار داخلی را به خود اختصاص دهد. مدیر بخش موبایل سامسونگ عقیده دارد که تلاش برای ساخت قابلیت‌های هوش مصنوعی مختص به چین می‌تواند رضایت مصرف‌کنندگان این کشور را به‌دنبال داشته‌باشد و به پیشرفت احیای فروش گوشی‌های سامسونگ کمک کند.

گلکسی AI

هنوز جزئیاتی پیرامون ویژگی‌های هوش مصنوعی گلکسی AI برای بازار چین منتشر نشده است؛ اما سامسونگ ادعا دارد که با شرکت‌های بومی این کشور جهت توسعه امکانات آتی همکاری خواهد کرد. دولت چین محدودیت‌های مختلفی برای ارائه مدل‌های خارجی هوش مصنوعی را وضع کرده که موجب دردسر برای شرکت‌های غیر چینی شده‌ است. برای مثال اپل هنوز تاریخ دقیقی جهت عرضه مجموعه ابزارهای Apple Intelligence برای کاربران چینی خود را اعلام نکرده و ظاهراً مثل رقیب خود با مشکلاتی مواجه است.

یکی از مدیران ارشد مؤسسه IDC در مصاحبه‌ای پیرامون ارائه قابلیت‌های هوش مصنوعی اختصاصی برای بازار چین، عنوان کرده است که احتمالاً چنین امری تأثیر چندانی روی افزایش فروش گوشی‌های سامسونگ نخواهد داشت. از نظر او، میزان آگاهی از برند سامسونگ در میان مصرف‌کنندگان چینی بسیار پایین است و رقبای سرسختی مثل هواوی، شیائومی و آنر هم عرصه را بر شرکت‌های خارجی تنگ کرده‌اند. همچنین ویژگی‌های جدید احتمالاً چندان جذاب و خاص نیستند که بتوانند کاربران را به‌کنار گذاشتن محصولات ارزان داخلی و استفاده از گوشی‌های کره‌ای ترغیب کنند. سامسونگ گفته به ادامه استراتژی فعلی خود مبنی‌بر عرضه گوشی‌های هوشمند پریمیوم به بازار و گسترش کانال‌های پخش و خرده‌فروشی پایبند است.

source