شیراز که از آن با عنوان شهر «شعر و ادب» یاد می‌شود، به‌لطف باغ‌های سرسبز، جاذبه‌های تاریخی متعدد و… نگین درخشانی در قلب ایران است. در اردیبهشت ماه، هنگامی که شکوفه‌های بهار نارنج در سراسر شهر عطر خود را پخش می‌کنند، شیراز به بهشتی زمینی تبدیل می‌شود. گشت و گذار در باغ‌های دل‌انگیز این شهر مانند باغ ارم، باغ نارنجستان قوام و باغ دلگشا، تجربه‌ای بی‌نظیر از زیبایی و طراوت طبیعت را به شما هدیه می‌دهد. علاوه بر این، در نزدیکی شیراز، تخت جمشید، پایتخت باشکوه هخامنشیان، خودنمایی می‌کند. این مجموعه تاریخی عظیم با ستون‌های بلند، کاخ‌های مجلل و نقش‌برجسته‌های حیرت‌انگیز، گویی شکوه و عظمت ایران باستان را به تصویر می‌کشد.

جاهای دیدنی شیراز

تخت جمشید؛ پایتخت یک امپراتوری

تخت جمشید نمادی از شکوه و عظمت ایران باستان و یادگار پادشاهان هخامنشی از ۲,۵۰۰ سال پیش در ایران است که به دستور داریوش اول در دامنه کوه رحمت ساخته شد تا مقر حکومت امپراتوری هخامنشی باشد. آنچه باعث جلب توجه جهانیان به تخت جمشید شده است، تنها قدمت تاریخی این شهر باستانی نیست. باستان‌شناسان با مطالعه دقیق کتیبه‌ها و آثار این منطقه، به پیشرفت تمدن در ایران باستان پی برده‌اند. قوانین اجتماعی دوران هخامنشیان نیز تعجب بسیاری از تاریخ‌دوستان را برانگیخته است. از بخش‌های مختلف تخت جمشید می‌توان به پلکان ورودی، دروازه ملل، خزانه تخت جمشید، کاخ صد ستون، کاخ هدیش و… اشاره کرد.

ستون ها و ورودی تخت جمشید

منبع عکس: خبرگزاری تسنیم، عکاس: نامشخص

آرامگاه کوروش؛ معروف ترین پادشاه هخامنشی

آرامگاه کوروش یکی از آثار تاریخی مهم بازمانده از دوره هخامنشی محسوب می‌شود که به کوروش بزرگ، موسس سلسله هخامنشیان در ایران و مشهورترین پادشاه این سلسله تعلق دارد؛ شخصی که پادشاهی خود را بر پایه عدالت‌خواهی و مردم‌دوستی بنا کرد. این مقبره در مجموعه باستانی پاسارگاد و در شهر مرودشت شیراز واقع شده است و شامل بنای ساده و منحصربه‌فردی می‌شود که ساختاری شبیه به زیگورات چغازنبیل دارد.

آرامگاه کوروش در غروب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: امیر حسینی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: امیر حسینی

حافظیه؛ آرامگاه شاعر بزرگ ایرانی

حافظیه محل دفن خواجه حافظ شیرازی معروف به لسان‌الغیب، از شاعران بزرگ قرن هشتم ایران است که جزو مهم‌ترین جاذبه‌ های گردشگری شیراز به شمار می‌رود. سازه کنونی حافظیه در دوره پهلوی اول ساخته شد و در سال ۱۳۵۴ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت. علاوه بر آرامگاه حافظ که جاذبه اصلی این محل محسوب می‌شود، فضای سرسبز آن به‌خصوص در طول شب و با نورپردازی‌های زیبا، محیطی عالی برای گردش دارد. بازدید از این جاذبه در همه فصول سال امکان‌پذیر است و با پرداخت هزینه‌ای کم می‌توانید از مقبره این شاعر بزرگ بازدید کنید و به دیوان او تفال بزنید.

حافظیه در شب، منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: Mshayati

منبع عکس: ویکی پدیا، عکاس: Mshayati

سعدیه؛ مدفن شیخ اجل

سعدیه محل دفن سعدی، یکی از بزرگ‌ترین شعرای ایرانی است که در شمال شرق شهر شیراز، در دامنه کوه پهندژ و در کنار باغ دلگشا واقع شده است. این آرامگاه که در سال ۱۳۵۳ به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد، جزو معروف‌ترین جاهای دیدنی شیراز به شمار می‌رود و هر سال گردشگران و عکاسان زیادی از گوشه‌وکنار دنیا از آن بازدید می‌کنند. در آرامگاه سعدی علاوه بر مقبره این شاعر مشهور، مقابر زیادی از بزرگان دین همانند شوریده شیرازی وجود دارد که بنا به وصیت خود در آنجا دفن شده‌اند.

انعکاس ساختمان سعدیه در آب، منبع عکس: اینستاگرام daaaniiaaal@، عکاس: دانیال پایمرد

منبع عکس: اینستاگرام daaaniiaaal@، عکاس: دانیال پایمرد

آرامگاه شاهچراغ؛ زیارتگاه معروف شیراز

آرامگاه حضرت شاهچراغ (ع) که در سال ۱۳۲۱ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید، یکی از مقاصد مذهبی و جاهای دیدنی استان فارس است که جایگاه ویژه‌ای بین ایرانی‌ها دارد؛ چراکه ایشان برادر امام رضا (ع) هستند. زیارتگاه مذکور از لحاظ هنر و معماری اسلامی و ایرانی، اهمیت زیادی دارد؛ به‌طوری که هنر آینه‌کاری و کاشی‌کاری آن، فضایی بسیار زیبا و روحانی خلق کرده است. این آرامگاه شامل چهار شاه‌نشین در چهار جانب حرم می‌شود و مسجدی در سمت غرب آن وجود دارد. ضریح نقره حرم نیز در بخش شاه‌نشین زیر گنبد خودنمایی می‌کند.

حیاط آرامگاه شاهچراغ، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mani Fineart

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mani Fineart

دروازه قرآن؛ نماد معنویت شیرازی‌‌ها

دروازه قرآن، نمادی از غنای فرهنگی و معماری اسلامی در شیراز است. سازه اولیه این دروازه در زمان عضدالدوله دیلمی ساخته شد و قرآنی در سردر دروازه قرار گرفت تا مسافران با عبور از زیر آن متبرک شوند. معماری بسیار زیبا و اصیل این دروازه، نمایانگر اهمیتی است که حاکمان آن روزگار برای حفظ و ترویج میراث‌ فرهنگی اسلامی و ایرانی قائل بودند. بازدید از دروازه قرآن در همه فصول و روز و شب امکان‌پذیر است؛ اما شاید بتوان بهار و پاییز را بهترین زمان برای حضور در دروازه قرآن دانست. آب‌وهوای شیراز در این فصول، معتدل و دلپذیر است و چشم‌اندازهای اطراف دروازه، بیش از هر زمان دیگری چشم‌نواز می‌شوند.

دروازه قرآن در کنار بزرگراه، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mz z

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mz z

باغ عفیف‌ آباد؛ شکوه معماری و باغ‌ ایرانی

باغ عفیف‌ آباد یا باغ گلشن از باغ‌های تاریخی و مکان های دیدنی شیراز به شمار می‌رود و ویژگی‌های معماری چندین دوره (هخامنشی، ساسانی و قاجاریه) را در خود دارد. این باغ که در ۱۰ خرداد ۱۳۵۱ به ثبت ملی رسید، اکنون تحت اختیار سازمان عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی است. باغ زیبای عفیف آباد به‌دلیل قرار داشتن یکی از بزرگ‌ترین موزه‌های نظامی خاورمیانه در آن، رنگ و بویی کاملا نظامی دارد و در گوشه و کنار آن می‌توانید انواع ادوات نظامی و حتی تانک و توپ‌های بسیار قدیمی را مشاهده کنید.

گردشگران در باغ عفیف آباد شیراز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: نرگس صادقی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: نرگس صادقی

باغ نارنجستان قوام؛ بهشتی در قلب شیراز

نارنجستان قوام یکی از زیباترین جاهای دیدنی شیراز است که در فاصله سال‌های ۱۲۵۷ تا ۱۲۶۷ خورشیدی در دوره قاجار ساخته شد. این جاذبه تاریخی که ۳,۵۰۰ متر مربع مساحت دارد، به خاندان قوام‌الملک، از خاندان‌های پرنفوذ قاجار، تعلق داشت؛ از همین رو، به این نام خوانده می‌شود. وجود درختان نارنج در حیاط مجموعه نیز باعث شده است که از آن با عنوان نارنجستان قوام یاد شود.

سه ساختمان در بخش‌های مختلف باغ نارنجستان قوام قرار دارد که ساختمان اصلی مزین به تزیینات چشم‌نوازی همچون آینه‌کاری و کاشی‌کاری است. درهای ارسی با شیشه‌های رنگی، سنگ مرمر با نقش داریوش هخامنشی روی بخاری دیواری، نقوش برجسته سربازان عهد قاجار روی سنگ‌های ازاره، طرح‌های زیبای کاشی‌کاری و… تنها گوشه‌ای از جذابیت‌های این ساختمان هستند.

باغ نارنجستان قوام در تابستان

ارگ کریم خان زند؛ یادگار وکیل الرعایا

ارگ کریمخانی که در مرکز شهر شیراز قرار دارد، از آثار باشکوه دوره زندیه است. این بنا که در سال ۱۳۵۱ در فهرست میراث ملی ایران قرار گرفت، توسط کریمخان زند معروف به وکیل الرعایا در سال ۱۱۸۰ هجری قمری ساخته شد. ارگ مزبور محل حکومت و زندگی کریمخان بود و به همین علت به ارگ کریمخانی معروف شد. معماری ارگ کریمخان به شیوه اصفهانی و از نوع معماری درونگرا است و نمایی ساده و بی‌آلایش دارد؛ اما داخل آن تزیینات ظریف و زیبا به چشم می‌خورد.

ارگ کریمخان زند در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ado Lito

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ado Lito

بازار وکیل؛ قلب تپنده تجارت در شیراز

بازار وکیل یکی از مشهورترین بازارهای سنتی و تاریخی ایران است که به فرمان کریم خان زند ساخته شد. این بازار در مرکز شهر و در کنار جاذبه‌های گردشگری معروفی همچون مسجد و حمام تاریخی وکیل قرار دارد. بازار وکیل همانند تمام بازارهای قدیمی ایران دارای سراها و راسته‌های مختلفی نظیر بازار مسگرها، بازار کلاهدوزها، بازار سراج‌ها و شمشیرگرها است که بر اساس نوع فعالیتشان، نام‌‌گذاری شده‌اند. بازار مزبور محل عرضه کالاهای مختلف ایرانی و وارداتی است و از انواع فرش‌های دستباف و ماشینی ایرانی گرفته تا پارچه و زیور‌آلات سنتی در آن به فروش می‌رسد.

مغازه های بازار وکیل شیراز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ahmed Al-zubaidy

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ahmed Al-zubaidy

جاهای دیدنی شیراز در شب

باغ ارم؛ گشتی در آغوش سرونازها

باغ ارم نمونه‌ای از یک باغ-کوشک به حساب می‌آید که به‌واسطه درختان مرکبات و خیابانی طویل با سروهای باشکوه در طرفینش، محبوبیت زیادی بین گردشگران دارد. تنوع گیاهان در این باغ چشمگیر است و به همین دلیل به باغ گیاه‌شناسی شیراز نیز شهرت دارد. علاوه بر کوشک اصلی قاجاری که هسته مرکزی این باغ را تشکیل می‌دهد و از نظر معماری، نقاشی، کاشی‌کاری و گچ‌بری از شاهکارهای معماری ایرانی محسوب می‌شود، سرونازهای بلند و کهن، زیبایی آن را دوچندان کرده‌اند. باغ ارم شیراز با مساحتی بالغ بر ۱۱۰,۳۸۰ متر مربع در ۱۴ آبان سال ۱۳۵۳ به ثبت ملی رسید.

باغ ارم در شب; منبع عکس: ویکی مدیا، عکاس: Vahidmali

منبع عکس: ویکی مدیا، عکاس: Vahidmali

باغ دلگشا؛ شکوه تاریخ در میان عطر بهار نارنج

باغ دلگشا از باغ‌های قدیمی شیراز است که در نزدیکی سعدیه قرار دارد. عمارت کلاه‌‌فرنگی تنها ساختمان این باغ است که با شاه‌نشین‌های زیبا و تزیینات بسیار دیدنی، هر بیننده‌ای را محو تماشای خود می‌کند. این ساختمان دقیقا در نقطه ثقل باغ ساخته‌ شده است و درختان مرتفع اطراف آن را احاطه کرده‌اند. درختان و گل‌های زیبای باغ در فصل بهار، به‌ویژه درختان بهارنارنج با عطر خاصی که دارند، فضای این باغ را بسیار دلنشین می‌کنند. وجود حوض زیبایی در وسط حیاط عمارت یکی از جذابیت‌هایی است که گردشگران از نشستن در کنار آن لذت می‌برند.

باغ دلگشا شیراز در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: عباس مرادی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: عباس مرادی

باغ جهان نما؛ قدیمی ترین باغ شیراز

باغ جهان نما، قدیمی‌‌ترین باغ شهر شیراز است که در دوران آل مظفر و آل اینجو در اوج جذابیت و آبادانی خود قرار داشت و به قدری چشم‌نواز بود که توانست با معجزه زیبایی خود، از یورش تیمور گرگانی در امان بماند. جذابیت باغ جهان نما تا دوره صفویه پابرجا بود؛ اما بعد از این زمان، به علت‌ نا‌امنی‌های موجود در کشور، باغ مزبور به یک ویرانه تبدیل شد. کریم خان زند با حصارکشی اطراف باغ، ساخت عمارتی در میان آن، خیابان‌کشی در دور باغ و درختکاری در آن توانست روح تازه‌ای به کالبد باغ جهان نما بدمد و آن را برای آیندگان به یادگار بگذارد.

باغ جهان نما در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Naser Ghiasisis

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Naser Ghiasisis

آرامگاه خواجوی کرمانی؛ مدفن نخل‌بند شاعران

آرامگاه خواجوی کرمانی که از گزینه‌های شب‌گردی در شیراز به شمار می‌رود، در ابتدای جاده شیراز به اصفهان و در نزدیکی دروازه قرآن قرار گرفته است. خواجوی کرمانی متخلص به «خواجو» و مشهور به نخل‌بند شاعران، از چهره‌های برجسته نیمه اول قرن هشتم قمری (عهد مغول) بود که در کرمان متولد و در شیراز درگذشت. آرامگاه خواجوی کرمانی در محوطه‌ای روباز قرار دارد و فاقد هرگونه سقف و گنبد است. در محوطه این آرامگاه، دو سکو به چشم می‌خورد که سکوی اولی، ۱۰ پله از سطح زمین فاصله دارد و سکوی دیگر محل قرارگرفتن مقبره خواجوی کرمانی است.

آرامگاه خواجوی کرمانی در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: رضا کیانی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: رضا کیانی

بلوار چمران؛ گذرگاهی برای همه فصول

بلوار چمران به‌لطف نورپردازی زیبا، از خاص‌ترین مکان‌های دیدنی شیراز در شب است. این بلوار که از فلکه دانشجو تا معالی آباد را در بر می‌گیرد، شامل مسیری پنج کیلومتری به موازات رودخانه شیراز می‌شود؛ به همین دلیل در دو سوی بلوار فضای سبزی ایجاد شده است و مسافران و گردشگران در آن اتراق کنند و از حال و هوای آن لذت می‌برند. به‌واسطه محبوبیت بالای بلوار چمران، غذاخوری‌های کوچک و بزرگی در گوشه و کنار آن برپا شده است که به مردم خدمت‌رسانی می‌کنند. 

خودروها در بلوار چمران، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: iran Damavand

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: iran Damavand

مجتمع خرید خلیج فارس؛ از مدرن‌ترین مراکز خرید شیراز 

مجتمع تجاری، تفریحی، فرهنگی و گردشگری خلیج فارس یکی از مدرن‌ترین مراکز خرید شیراز است که در محدوده شمال غربی شهر شیراز در منطقه ۱۰ قرار دارد. پردیس سینمایی با هشت سالن نمایش، شهربازی سرپوشیده ایران‌لند، هایپر مارکت، مجموعه غذایی فودلند، سفره‌خانه سنتی، اتاق فرار، کافه‌های متنوع و به‌روز، سالن‌های ورزشی و استخر، از امکانات این مجموعه هستند. ضمن اینکه امکان خرید کالاهای متنوعی همچون پوشاک و لباس مجلسی، کیف و کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، عطر و ادکلن، لوازم ورزشی، اسباب‌بازی، گل و گیاه، سوغات و صنایع دستی شیراز از این مرکز خرید وجود دارد.

ورودی مجتمع خلیج فارس شیراز در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mahdi P

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mahdi P

پارک آزادی؛ از پرطرفدارترین پارک های شیراز

پارک آزادی شیراز از مشهورترین و قدیمی‌ترین پارک های شیراز به شمار می‌رود که در سال ۱۳۴۵ افتتاح شد. این پارک که در میان مردم به پارک شهر نیز شهرت دارد، با مساحت حدود ۲۰۰,۰۰۰ متر مربع به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های شیراز شناخته می‌شود. پارک آزادی شیراز از امکانات رفاهی مناسبی مانند دریاچه مصنوعی با قابلیت قایق‌رانی، آب‌نماهای زیبا، مسیر دوچرخه‌‌سواری و خدمات کرایه دوچرخه، سینمای چندبعدی، اتاق فرار، غرفه‌های فروش خوراکی، نیمکت، نمازخانه و سرویس بهداشتی برخوردار است.

دریاچه پارک آزادی شیراز

منبع عکس: balad.ir، عکاس: نامشخص

عمارت شاپوری؛ زیباترین باغ عمارت شیراز

عمارت شاپوری از زیباترین باغ‌عمارت‌های شیراز است. این عمارت به دوره پهلوی اول تعلق دارد و در آن می‌توان تلفیقی از معماری ایرانی و اروپایی را مشاهده کرد. در این مجموعه، جلوه‌های طبیعی باغ و معماری زیبای بنا در کنار یک‌دیگر چشم‌اندازی منحصر‌به‌فرد خلق کرده‌‌اند. این باغ‌عمارت که در تاریخ ۱۶ مهر سال ۱۳۷۹ به‌عنوان یک اثر ملی به ثبت رسید، میزبان کافی شاپ و رستوران عمارت شاپوری است.

عمارت شاپوری دو طبقه و ۸۴۰ متر مربع زیربنا دارد. این بنا به سبک معماری قاجاریه ساخته شده است و در فهرست اولین بناهایی به شمار می‌رود که با رویکرد معماری آزادانه طراحی و ساخته‌ شده‌اند.

عمارت شاپوری در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Alireza Feyzabi

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Alireza Feyzabi

شهربازی ایران لند؛ از بهترین شهربازی های سرپوشیده شیراز

شهربازی ایران لند از بزرگ‌ترین و مدرن‌ترین شهربازی‌های سرپوشیده ایران است که در سال ۱۳۹۲ با بیش از ۱۳۰ دستگاه‌ بازی مجهز و ایمن در طبقه سوم مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز افتتاح شد. از وسایل بازی ایران لند می‌توان به قطار کودکان، ترن هوایی، فایر فایتر، پلی گراند، گایرولوپ، مینی میامی، هوپر واتر، ماشین برقی، مری‌گو راند، دارک راید، کشتی صبا، اسکای فلایر، ویدئو گیم‌های معروف جهان، سینما چهاربعدی و هشت‌بعدی و ده‌ها بازی هیجانی دیگر برای کودکان و بزرگسالان اشاره کرد. اتاق گریم و اتاق تولد ایران لند از بخش‌های موردعلاقه کودکان است.

شهربازی ایران لند در مجتمع تجاری خلیج فارس شیراز

منبع عکس: utravs.com، عکاس: نامشخص

مجتمع نگین فارس؛ مرکز خریدی لوکس در دل شیراز

مجتمع نگین فارس که از مراکز تجاری تفریحی لوکس و معروف شیراز محسوب می‌شود، در محدوده شمال غربی شهر شیراز (معالی آباد) قرار دارد. در این مجتمع سه طبقه با ۲۳۰ واحد تجاری امکان خرید لباس مجلسی، شال و روسری، لوازم ورزشی، ساعت، لوازم‌خانگی و دکوراتیو، جواهرات و گل و گیاه را دارید. برندهای معتبر حوزه پوشاک، کیف و کفش، ساعت، اکسسوری و عطر و ادکلن در مجتمع نگین فارس، شعبه دارند.

مجتمع نگین فارس در شب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ashkan

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Ashkan

جاهای دیدنی اطراف شیراز

نقش رستم؛ آرامگاه پادشاهان هخامنشی

نقش رستم یکی از محوطه‌های باستانی منحصربه‌فرد متشکل از سازه‌ها و گوردخمه‌هایی در دل صخره‌ای بزرگ و باشکوه است که به محل دفن بزرگ‌ترین پادشاهان ایرانی، داریوش کبیر، داریوش دوم، اردشیر اول و خشایار شاه اختصاص دارد. در این جاذبه معروف شاهد آثار حجاری متعددی از دوره ایلامی تا ساسانی خواهید بود. قرارگیری آثار باستانی از سه دوره تاریخی برجسته در کنار هم، وجه تمایز نقش رستم با سایر جاذبه‌های تاریخی فارس است؛ ضمن اینکه سنگ‌نگار‌ه‌های بی‌نظیری از نبرد شاهان ساسانی نیز در این مجموعه به‌چشم می‌خورد.

بنای تاریخی مکعبی‌شکلی به نام کعبه زرتشت در محوطه نقش رستم وجود دارد که به‌خاطر کتیبه‌ها، حجاری‌ها، نوع معماری و غیره، روایت‌های مختلفی درباره کاربری آن در دوره‌های گوناگون تاریخی مطرح شده است.

مقابر نقش رستم، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: niall dougan

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: niall dougan

نقش رجب؛ گنجینه‌‌ای از سنگ‌‌نگاره‌ها در دل کوه

نقش رجب مثل تخت جمشید و نقش رستم، ارزش تاریخی بسیاری دارد؛ به‌خصوص که تعدادی از باشکوه‌ترین نقش‌برجسته‌های ایرانی در آن خودنمایی می‌کند. این نقش‌برجسته در دامنه کوه رحمت کنده شده است و به سه مجلس مهم شاهان ساسانی شامل مجلس شاپور و درباریان، مجلس تاج‌گذاری اردشیر بابکان، مجلس تاج‌گذاری شاپور اول و نیز کتیبه کرتیر اختصاص دارد. این محل تاریخی در سه کیلومتری تخت جمشید قرار گرفته است و می‌توانید در کنار تخت‌جمشید و نقش رستم، بازدید از نقش رجب را نیز در برنامه خود بگنجانید.

حجاری های نقش رجب، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Arshia Dipol

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Arshia Dipol

دریاچه مهارلو؛ نگین صورتی فارس

دریاچه مهارلو یکی از دیدنیهای اطراف شیراز در پاییز است که با نام دریاچه صورتی نیز شناخته می‌شود؛ زیرا در اثر رشد نوعی جلبک، آب آن به رنگ صورتی درمی‌آید. این دریاچه زیستگاه پرندگان مهاجر نظیر فلامینگوها است؛ ضمن اینکه به‌عنوان بخشی از منطقه شکار ممنوع مهارلو محسوب می‌شود. اطراف دریاچه، تپه‌های نمکی وجود دارد که وقتی برای اولین بار چشمتان به آن‌ها می‌افتد، فکر می‌کنید که برف باریده است! نمک‌ دریاچه علاوه بر مصرف در صنعت غذایی، تولید دارو و لوازم آرایشی، برای بهبود درد مفاصل و‌ عضلات موثر است.

دریاچه مهارلو به رنگ صورتی، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: حمیدرضا

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: حمیدرضا

تنگ رغز؛ عروس تنگه‌های ایران

تنگ رغز، عروس تنگه‌های ایران است که جلوه‌‌های زیبایی از معماری طبیعت را پیشکش نگاهتان می‌کند. ده‌ها آبشار و آبگیر کوچک و بزرگ و حوضچه‌های آبی متعددی در طول مسیر تنگه به چشم می‌خورد که هریک زیبایی خاص خود را دارند؛ به‌ویژه در ماه‌های گرم سال که می‌توانید برای ساعاتی از گرمای هوای شیراز به دل این طبیعت معرکه پناه ببرید. قطعا صدای دلنشین آبشار، شنا در حوضچه‌‌های زلال، تماشای ماهی‌‌های زیبای قزل‌آلا و غیره لحظه‌هایی به‌یادماندنی را برایتان رقم خواهند زد.

برای بازدید از تنگه رغز باید به اصول ابتدایی طبیعت‌گردی، شنا، سنگ‌نوردی یا دره‌نوردی آشنا باشید و بهتر است با افراد بومی آشنا به این منطقه، پا به طبیعت‌ زیبای آن بگذارید. رسیدن به سرچشمه رغز از دو مسیر امکان‌پذیر است که پیمودن یکی از آن‌ها مستلزم حدودا چهار ساعت کوهپیمایی است؛ هرچند مسیر دیگر را می‌توان با دو ساعت رانندگی و سپس دو ساعت کوهپیمایی پیمود.

گردشگری در تنگ رغز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Omer Hakan

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Omer Hakan

دشت ارژن؛ سرزمین لاله‌های واژگون

دشت ارژن، از دیدنیهای اطراف شیراز در بهار، دشتی وسیع در دامنه رشته کوه زاگرس است که به‌لطف تنوع گیاهی و جانوری‌، طبیعت فوق‌العاده زیبایی را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. با گرم‌شدن هوا، عشایر در حوالی این دشت چادر می‌زنند که می‌توانید از نزدیک با زندگی‌شان آشنا شوید و به معاشرت با آن‌ها بپردازید. از اواسط فروردین تا اواسط اردیبهشت، دشت ارژن مزین به لاله‌های واژگون می‌شود که منظره‌ای خیره‌کننده به وجود می‌آورد. این دشت دیدنی، آبشاری به نام ارژن را در خود جای داده است که حتی در فصل زمستان نیز جذابیت دارد. دریاچه آب شیرین و تالاب ارژن نیز که مکان مناسبی برای پرندگان مهاجر است، گزینه بعدی گردشگری در این منطقه خواهد بود. 

درختان دشت ارژن، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: هادی کریمی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: هادی کریمی

روستای قلات؛ گشتی در کوچه‌ باغ‌های ۲۵۰۰ ساله

روستای قلات با ۲,۵۰۰ سال قدمت مملو از باغ‌های سرسبز و کوچه‌پس‌کوچه‌هایی است که جوی آب از وسط آن‌ها می‌گذرد و می‌توانید تا ساعت‌ها در آن‌ها قدم بزنید. اگر در فصل بهار به این روستا بروید، با منظره‌های جذابی مشابه جشنواره شکوفه‌های گیلاس ژاپن مواجه خواهید شد! آبشارهای سه گانه، رودخانه‌ها و چشمه، انواع گیاهان (ختمی، آویشن، پونه و مرزه)، باغ‌های میوه‌، فرآورده‌های لبنی و صنایع دستی سنتی (گیوه، سبد و وسایل چوبی)، تنها گوشه‌ای از جذابیت روستای قلات به شمار می‌روند. فصل بهار و تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به این منطقه دانست؛ گرچه که روستای قلات در سایر فصول نیز تماشایی است.

خانه های روستای قلات شیراز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mani Fineart

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: Mani Fineart

آبشار کوهمره سرخی؛ سفری به خنکای طبیعت

آبشار کوهمره سرخی یا آبشار رمقان با ارتفاع بیش از ۶۰ متر، در جنوب غرب شیراز در جاده شیراز به کازرون جای گرفته است. این آبشار از بین درختان پرشاخ‌وبرگ بلوط و چنار در ارتفاعات کوهمره جاری می‌شود و برای رسیدن به آن باید یک زمان پیاده‌روی ۳۰ دقیقه‌ای از روستای رمقان را به جان بخرید که ارزشش را دارد. آبشار مذکور از دل زمین می‌جوشد و به‌شکل رودخانه‌ای پرآب از روستاهای متعدد عبور می‌کند تا اینکه در نهایت از کوهستان به‌سمت پایین سرازیر می‌شود.

طبیعت اطراف آبشار کوهمره سرخی، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: سعید سجادیان

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: سعید سجادیان

آبشار مارگون؛ بلندترین آبشار چشمه‌‌ای دنیا

آبشار مارگون با حدود ۱۰۰ متر عرض و ۷۰ متر ارتفاع در غرب شهرستان سپیدان قرار گرفته است. صدها چشمه در بالای آبشار وجود دارد؛ به همین دلیل، از این آبشار به‌عنوان بزرگ‌ترین و مرتفع‌ترین آبشار چشمه‌ای دنیا یاد می‌شود. اطراف این آبشار زیبا را باغ‌های سیب، درختان زالزالک و بوته‌های زرشک فراگرفته‌‌اند که جذابیتی دوچندان به آن بخشیده‌اند. در گرم‌ترین روزهای سال، دمای این منطقه به حدود ۱۰ درجه سانتی‌گراد بالای صفر می‌رسد که شرایطی ایدئال برای کمپ‌زدن در دل طبیعت و لذت‌ از آن به حساب می‌آید.

گردشگران در آبشار مارگون، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: حسن باقی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: حسن باقی

دریاچه سد درودزن؛ قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه 

سد درودزن که در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب مرودشت قرار دارد، آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت را تامین می‌کند. حدود ۲,۴۰۰ سال قبل، هخامنشیان برای آبیاری مزارع این منطقه، سدی در حوالی روستای درودزن ساخته بودند که با نام سد داریوش بزرگ شناخته می‌شد. در قرون بعد، سد جدیدتری در این محل ساخته شد تا اینکه با احداث سدی بزرگ در سال ۱۳۵۱، بقایای سد داریوش به محلی در سه کیلومتری آن انتقال یافت. این سد که عنوان قدیمی‌ترین سد خاکی خاورمیانه را با خود یدک می‌کشد، یکی از مقاصد تابستانی برای تفریح در هوای گرم به حساب می‌آید.

طبیعت دریاچه سد درودزن، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: سجاد شفیعی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: سجاد شفیعی

مجسمه شاپور اول؛ تنها مجسمه باقی‌ مانده از ایران باستان

مجسمه شاپور اول تنها مجسمه باقی‌مانده از ایران باستان است که هنر سنگ‌تراشی عصر ساسانی را به رخ می‌کشد. دو کتیبه سنگی از دوره پهلوی در دهانه غار وجود دارد که به ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و همین طور برپاسازی مجسمه به دست ارتش در سال ۱۳۳۶ می‌پردازد. این اثر تاریخی که نامش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، در دهانه یک غار قرار دارد. برای رسیدن به غار باید از ۲۳۰ پله بالا بروید تا بتوانید مجسمه باعظمت شاپور اول، شاه مقتدر ساسانی، را ببینید که بخش‌هایی از آن در طول تاریخ از بین رفته است.

گردشگران در بازدید از مجسمه شاپور اول، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس:

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: هادی کریمی

مکان های تفریحی شیراز برای جوانان

مسجد نصیر الملک؛ شاهکاری از نور و رنگ

مسجد نصیر الملک که در محله گودعربان و خیابان لطفعلی خان زند واقع شده است، به دست یکی از بزرگان سلسله قاجار ساخته شد. این مسجد که با نام مسجد صورتی نیز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر که بازار سلفی و عکاسی با تلفن همراه بسیار داغ‌تر شده، به سوژه عکاسی جوانان تبدیل شده است. در واقع، کمتر کسی پیدا می‌شود که به مسجد نصیرالملک برود و از شیشه‌های رنگی‌ آن و بازی نور در فضای معنوی مسجد، تصویری نداشته باشد.

شیشه های رنگی مسجد نصیر الملک

منبع عکس: خبرگزاری برنا، عکاس: بهار تنگستانی زاده

پارک کوهستانی دراک؛ ریه‌های سبز شیراز 

پارک کوهستانی دراک که در دامنه کوه دراک واقع شده است، با نام‌های کوه برفی و کوه مادر نیز شناخته می‌شود. طبیعت زیبای کوه‌های سرخ در غرب دراک و هوای پاک و مطبوع این پارک، گردشگران زیادی از جمله جوانان را به‌سوی آن جذب می‌کند. این پارک کوهستانی دارای امکاناتی مانند دریاچه مصنوعی، پل معلق، زیپ لاین، پیست دوچرخه‌سواری، مسیر موتورسواری، مسیرهای پیاده‌روی، زمین بازی کودکان، باغ گیاهان دارویی، آلاچیق، نیمکت، کافه و سرویس‌های بهداشتی است.

آلاچیق های پارک کوهستانی دراک، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: محمد حسن بهمنی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: محمد حسن بهمنی

لونا پارک شیراز؛  بهشتی برای کودکان و بزرگسالان

لونا پارک شیراز که از مشهورترین و قدیمی‌ترین پارک‌های کوهستانی شهر به شمار می‌رود، در دامنه کوه باباکوهی و نزدیک به دروازه قرآن واقع شده است. این شهربازی مدرن با دستگاه‌های بازی هیجان‌انگیزی مانند چرخ‌وفلک، ترن هوایی، سفینه، کشتی صبا، رنجر، سرسره آبشاری، دایناسور، سورتمه، سالتو، آکروجت، موتور پلیس، دراگون، فریزبی، ماشین مسابقه و… انتخاب‌های متنوعی برای جوانان فراهم کرده است. پینت‌بال، لیزرتگ و حریم وحشت نیز طرفداران خاص خود را دارند.

وسایل بازی لونا پارک شیراز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: سحر پنجی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: سحر پنجی

مرکز تجاری تفریحی مشیر؛ تجربه خریدی متفاوت

مجتمع مشیر از مراکز تجاری تفریحی فرهنگی تازه تاسیس و اولین بازار تخصصی مادر و کودک در شیراز به شمار می‌رود. حضور نمایندگان اصناف مختلف همچون پوشاک، بهداشتی آرایشی، آموزش و سرگرمی، ورزشی، دکوراسیون و لوازم‌خانگی و هایپرمی، مجموعه مشیر را به مرکز جامعی برای خرید تبدیل کرده‌ است. فودکورت،‌ شهربازی و سالن بولینگ مشیر و بام سبز سایر بخش‌های این مجموعه را تشکیل می‌دهند. عمارت شاپوری، باغ خانواده شمس و بقعه سید تاج‌الدین غریب از دیدنی‌های اطراف مرکز تجاری مشیر هستند.

ورودی مجتمع تجاری مشیر

منبع عکس: گوگل مپ؛ نام عکاس: Hamed LSH

کافه باغ برکه؛ پاتوقی برای عاشقی

کافه باغ برکه، باغی بزرگ است که در بخشی از فضای آن برکه‌ای زیبا و پلی چوبی قرار دارد. اگر در روزهای خنک به‌دنبال کافه‌ای با فضای باز، برای دورهمی دوستانه یا گذراندن اوقات فراغت خود هستید، کافه باغ برکه می‌تواند یکی از گزینه‌های انتخابی شما باشد. فضای زیبای مناسب عکاسی و محیط آرام این کافه سبب شهرت و محبوبیت آن شده است. فضای روباز کافه باغ برکه دارای آلاچیق‌هایی است که در میان درختان بلند و سرسبز قرار گرفته‌اند. سالن کافه نیز با برخورداری از دیوارهای شیشه‌ای، فضایی بسیار دل‌باز و روشن دارد و با انواع صندلی و مبلمان راحتی چیدمان شده است.

پل چوبی کافه باغ برکه شیراز؛ منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: Sina jamshidi

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: Sina jamshidi

پارک کوهپایه شیراز؛ سکوی تماشای شیراز

پارک کوهپایه در نزدیکی دروازه قرآن، یکی از مشهورترین پارک‌های کوهستانی شیراز است که امکان تماشای منظره زیبایی از دروازه قرآن و بخشی از شهر را از فراز کوه به گردشگران می‌دهد. یکی از جاذبه‌های پرطرفدار پارک، گهواره دید نام دارد که با کمی پله‌نوردی می‌توان به آن رسید. امکاناتی مانند شهربازی کودکان، وسایل ورزشی، بوفه، نمازخانه، سرویس بهداشتی و تاکسی سرویس برای رفاه بازدیدکنندگان مهیا شده است. 

فضای سبز پارک کوهپایه شیراز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: رضا ستارزاده نوبری

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: رضا ستارزاده نوبری

پارک جنگلی انقلاب زرقان؛ لذت آرامش در دل طبیعت

پارک جنگلی انقلاب زرقان که پارک جنگلی پالایشگاه شیراز نیز نامیده می‌شود، از بهترین پارک های شیراز برای چادر زدن است. از جمله امکانات رفاهی و تفریحی این پارک می‌توان به فضای سبز مناسب پیک‌نیک، آلاچیق، قایق‌سواری در دریاچه، آب‌نما، فضای بازی کودکان، نمازخانه، بوفه و سرویس بهداشتی، اشاره کرد که اوقات خوشی را برای شهروندان و مسافران فراهم می‌کند.

دریاچه پارک جنگلی انقلاب زرقان، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: امین طباطبایی

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: امین طباطبایی

کافه نئون کلاب هتل چمران؛ سمفونی نور، صدا و طعم

کافه نئون کلاب هتل چمران از معروف‌ ترین و بهترین کافه های شیراز به شمار می‌آید که در طبقه ۲۵ هتل بزرگ چمران قرار گرفته است. این کافه هر شب از ساعت ۱۹ تا یک بامداد، با موسیقی زنده و حضور دی‌جی‌های معروف، به پاتوق جوانان تبدیل می‌شود. اگر به‌ دنبال کافه‌ای خاص همراه با نورپردازی و موسیقی برای برگزاری جشن هستید، کافه نئون هتل بزرگ چمران از بهترین کافه های شیراز برای تولد است. در این محل می‌توانید انواع نوشیدنی گرم و سرد بر پایه اسپرسو، قهوه‌های دمی، پیش‌غذا، انواع استیک، گریل، پیتزا و… را سفارش دهید.

نورپردازی نئونی در کافه نئون کلاب هتل چمران شیراز؛ منبع عکس: گوگل مپ. عکاس: گروه ساختمانی ناتک

منبع عکس: گوگل‌مپ، عکاس: گروه ساختمانی ناتک

اتاق فرار ژوپ گیم؛ مکانی برای فرار از دنیای واقعی

مجموعه اتاق فرار ژوپ گیم در آبان ۱۴۰۰ با دو اتاق فرار در شهر شیراز شروع به کار کرد و با استقبال و حمایت شهروندان شیرازی مواجه شد. از بهترین اتاق‌ فرارهای این مجموعه می‌توان به اتاق فرار فوبیا، اتاق فرار فال نحس و اتاق فرار ژنوم اشاره کرد. افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند در مدت‌ زمان حدود یک ساعت، بازی موردعلاقه خود را امتحان کنند. ضمن اینکه امکان انجام‌دادن بیش از یک بازی در ژوپ گیم وجود دارد.

فضای داخلی اتاق فرار ژوپ گیم، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: JUPITER Escaperoom

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: JUPITER Escaperoom

پیست کارتینگ شهر؛ سرعت، هیجان و آدرنالین

پیست حرفه‌ای کارتینگ شهر که در جاده دانشگاه پیام‌نور در شهرک گلستان واقع شده است، به شما امکان تفریحی مهیج را حتی تا پاسی از شب می‌دهد. استفاده از پیست اتومبیلرانی برای بانوان و آقایان میسر است و این تجربه هیجان‌انگیز نیاز به ارائه گواهینامه رانندگی ندارد.

کارتینگ در پیست کارتینگ شهر در شیراز، منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: شرمینه صداقت کیش

منبع عکس: گوگل مپ، عکاس: شرمینه صداقت کیش

نویسنده: صدیقه شجاعی

پرسش‌های متداول

جاهای دیدنی شیراز در شب کدامند؟

از جاهای دیدنی شیراز در شب می‌توان به باغ ارم، باغ دلگشا، باغ جهان نما، آرامگاه خواجوی کرمانی، بلوار چمران، عمارت شاپوری، شهربازی ایران لند و مجتمع نگین فارس اشاره کرد.

جاهای دیدنی اطراف شیراز کدامند؟

تنگ رغز، نقش رستم، نقش رجب، دریاچه مهارلو، دشت ارژن، روستای قلات، آبشار کوهمره سرخی، آبشار مارگون، دریاچه سد درودزن و مجسمه شاپور اول از جمله جاهای دیدنی اطراف شیراز هستند.

source