اختصاصی طرفداری | در یک‌قدمی پایان رقابت‌های یورو ۲۴ به آرزوی خود رسیدیم. اگر دیدار اسپانیا و آلمان تا قدری رضایت‌بخش بود؛ اما اولین دیدار مرحله نیمه‌نهایی میان اسپانیا و فرانسه سیرابمان کرد.

با کیلومترها فاصله بهترین نبرد تورنمنت بود و طی آن شاهد تولد ستاره دیگری به دنیای فوتبال بودیم. اگر «پله» برزیلی در ۱۷ سالگی جوان‌ترین گلزن تاریخ جام جهانی در سال ۱۹۵۸ بود، اینک «لامین یامال» ستاره اسپانیایی با ۱۶ سال سن، جوان‌ترین بازیکن تاریخ رقابت‌های معتبر جهانی است.

نیمه اول این دیدار همه چیز داشت و طی آن اسپانیا درخشید و در نیمه دوم با مدیریت بازی به فینال راه یافت. مهم نیست برنده دیگر نیمه‌نهایی کدام تیم خواهد بود؛ انگلستان یا هلند؟

چه انگلیس باشد و چه هلند، این دو تیم باید بدانند تا این دور از مسابقات در آلمان چنین حریف قدری نداشته‌اند و هر یک از این دو تیم باید برای رویارویی با اسپانیا کمیت و کیفیت خود را بیش از این حرف‌ها بالا ببرند تا شاید شانسی برای پیروزی داشته باشند.

به دلایل مختلف ظاهراً قرار نبود فرانسه به جام دست پیدا کند. تیمی که قبل از تورنمنت از مدعیان اصلی محسوب می‌شود. با فاصله بسیار این بهترین عملکرد آنها در این دوره از رقابت‌ها بود؛ اما در طول مبارزات هیچگاه نمایش همیشگی آن‌ها را ندیدیم و کیلیان امباپه، ستاره و کاپیتان تیم با صدمه‌دیدگی بینی و به ثمر رساندن فقط یک گل از روی نقطه پنالتی و عدم موفقیت در تغییر شرایط و تأثیر در نتایج مسابقات فرانسه، تورنمنت بسیار بدی داشت.

حسرت امباپه مقابل اسپانیا
کیلیان امباپه و حسرت مقابل اسپانیا

 و در نهایت در دیدار نیمه‌نهایی روان بودن اسپانیا حتی با پذیرفتن گل زودهنگام برای آنها خیلی زیاد بود. نمایش و بازی‌های فرانسوی‌ها زیر سطح معمول بود و دشان که رفتن یا ماندن او زیر علامت سؤال است، قادر نبود تغییری در این روند ایجاد کند.

اما نوبت اسپانیا دوباره فرارسیده است! وای، این تیم واقعاً هیجان برانگیز است. بعد از آنکه شور و نشاط تیمی جوانی آنها را در موقعیتی قوی قرار داد، قدرت و اراده، آنها را به فینال رساند. بیش از یک دهه است که هواداران و بازیکنان منتظر آن بودند. ظاهراً با حضور پسرکی چون یامال و دیگر شرکای مستعد، روزهای خوب واقعاً بازگشته‌اند!

پیروزی اسپانیا مقابل فرانسه
اسپانیا پیروز جدال با فرانسه

و در این روزهای خجسته فوتبال اسپانیا ستاره دیگری متولد شده است. پسربچه ۱۶ ساله‌ای که بیش از خود را به رخ ما کشیده بود اما این رسماً بهترین نمایش او بود؛ «نیمه‌نهایی لامین یامال».

وقتی مردم به این بازی در یک دهه آینده نگاه می‌کنند، روزی را به یاد خواهند آورد که یک ستاره ۱۶ ساله یکی از بهترین تیم‌های جهان را از هم پاشید و گلی جهانی به ثمر رساند. گل خود را نزده بود. گویا مثل تمام ستارگان پیش از خود، بزرگ‌ترین و زیباترین را برای بهترین دیدار ممکن حفظ کرده بود.

اگر قبلاً در مورد او نمی‌دانستید و بی‌تفاوت و با غرض همه چیز را نادیده می‌گرفتیم مطمئناً اکنون همه نام او را می‌دانیم و او را به‌خاطر خواهیم سپرد. گل معرکه او و احتمالاً «بهترین گل تورنمنت» آغاز پایان فرانسه بود. یامال راه دیگری پیش رو ندارد؛ او فقط بهتر و بهتر و بهتر می‌شود.

عکس فراموش شده سال ۲۰۰۷ که پس از انتشار آن توسط پدر یامال در اینستاگرام هفته گذشته با متن: “آغاز دو افسانه” دوباره تکرار می‌شود با درخشش او بسیار با مسمی، بموقع، بجا، شایسته، درخور، مناسب و دلچسب و دلنشین بنطر می‌رسد.

لیونل مسی و لامین یامال
لیونل مسی و لامین یامال 4 ماهه

مسی در آن زمان ۲۰ ساله بود، قبل از آنکه به عنوان یک نابغه زبانزد خاص و عام شود و عنوان برجسته‌ترین بازیکن نسل خود را برای بارسلونا و آرژانتین به دست آورد. لامین یامال نیز مانند مسی، آکادمی جوانان مشهور لاماسیا بارسلونا را گذرانده است و با وجود سن کم، یکی از بهترین بازیکنان اسپانیا در یورو ۲۴ محسوب می‌شود، جایی که تیمش روز یکشنبه ۱۴ جولای در فینال به مصاف انگلستان یا هلند خواهد رفت. یامال در روز شنبه، دقیقاً یک روز قبل از فینال در برلین ۱۷ ساله می‌شود.

خوشا به حال نسل جوان حاضر که چه‌ها از این مرد جوان نخواهد دید. تورنمنت‌ها می‌توانند عظمت را آشکار کنند و به تقدیس آن بپردازند، نمادگرایی هر روزه سخت می‌شود؛ اما صدا و تصویر بهت‌آور رعدوبرق یک نماد جدید در برابر چشمان ما است؛ یک سمبل.

شش سال پیش در کازان، کیلیان امباپه نوجوان خود را در مدار لیونل مسی و بزرگان فوتبال قرار داد ولی در یک شب سوزناک و عرق‌آلود در مونیخ، امباپه پسرکی را در سیاره خود دید که بدجوری او را تحت‌الشعاع قرار داد.

لامین یامال
امباپه شاهد شاهكار پسرک ١٦ ساله است!

کودکی روی صحنه بزرگ‌مردان، گلی را به ثمر رساند که نه‌تنها امباپه را حیران کرد؛ بلکه مردمی که شاهد آن بودند، با زمزمه‌های حیرت انگیزی در دهه‌های بعد در مورد آن صحبت خواهند کرد. نمایشی با چنان نبوغ درخشانی در برابر با ما عیان شد که ما آن را فقط در دودمان خدایان فوتبال دیده‌ایم.

یامال نیرویی بود که فرانسه نتوانست در برابر آن مقاومت کند. پسری به‌قدری جوان که باید در سفرهای بین مسابقات توسط قیم قانونی همراهی شود. اما در نیمه‌نهایی قهرمانی اروپا، هیچ‌کس نتوانست او را لمس کند، حتی هیچ‌کس نتوانست او را تعقیب کند. گل تساوی جادویی‌اش او را به جوان‌ترین گل‌زن تاریخ این تورنمنت تبدیل کرد.

پنهان و کتمان نکنیم، همه احساس می‌کنیم، دوران اوست.

source