باستان شناسان در جریان حفاری های خود در منطقه ای واقع در شمال غرب پرو، به بقایای یک معبد آیینی ۵۰۰۰ ساله و بقایای اسکلت انسان دست یافته اند. این کشف یافته ای مهم برای درک تمدن های اولیه این ناحیه به شمار می رود.

به گزارش سرویس باستان شناسی رسانه خبری تکنا، بر اساس بیانیه رسمی وزارت فرهنگ پرو کاوشگران پس از آغاز عملیات در ۳ ژوئن، موفق به کشف دیوارهای یک معبد طبقاتی شدند. در میان این دیوارها، اسکلت سه فرد بالغ کشف گردید. همچنین حفاری ها حاکی از وجود هدایایی است که به همراه اجساد دفن شده اند، که این امر می تواند برپایی مراسم قربانی در این مکان را قوت بخشد.

 مدیر پروژه باستان شناسی پرو در این بیانیه اعلام کرد: “احتمالا با یک مجموعه مذهبی ۵۰۰۰ ساله مواجه هستیم که از دیوارهای ساخته شده از گل و سایر عناصر معماری در یک فضای باستان شناسی مشخص، تشکیل شده است. شواهد اولیه نشان می دهد که سازه ای شبیه به راه پله مرکزی وجود داشته که امکان دسترسی به سکویی در بخش مرکزی معبد را فراهم می کرده است.”

دیوارهای معبد با تزئینات هنری پیچیده ای شامل نقش هایی از پیکره انسان با سر پرنده، ویژگی های گربه سانان و پنجه های خزندگان، آراسته شده اند. بر اساس بیانیه، قسمت های فوقانی دیوارها با گچ نازک مزین به نقوش تصویری پوشیده شده بوده است.

علاوه بر این معبد، محققان موفق به کشف بنای دیگری مربوط به دوره موچه (حدود سال های ۶۰۰ تا ۷۰۰ بعد از میلاد) شدند. تمدن موچه به واسطه معابد بزرگ، آثار هنری فاخر از جمله جام های سفالی به شکل سر انسان و همچنین انجام مراسم قربانی انسان شناخته شده است. تیم باستان شناسی همچنین بقایای دفن کودکی ۵ یا ۶ ساله را شناسایی کردند که به نظر می رسد متعلق به دوره ای بعد از ساخت معبد باشد.

source