یک گزارش زیست محیطی در مورد اقدامات اخیر شرکت گوگل نشان می‌دهد این شرکت به دلیل توسعه هوش مصنوعی طی ۵ سال اخیر حدود ۵۰ درصد بیشتر از گذشته گازهای گلخانه‌ای را منتشر کرده است.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، گزارش زیست محیطی مربوط به شرکت گوگل در سال ۲۰۲۴ نشان می‌دهد این شرکت در مراکز داده پرمصرف خود دچار افزایش انتشار گازهای گلخانه ای شده است. انتشار گازهای گلخانه‌ای توسط شرکت گوگل در ۵ سال گذشته نزدیک به ۵۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این امر نیز به دلیل استقرار مراکز داده پرمصرف با هدف تقویت هوش مصنوعی بوده است. در این گزارش زیست محیطی که روز گذشته منتشر شد مشخص شد گوگل ممکن است نتواند به هدف اعلام شده برای خنثی سازی اثر تولید کربن تا سال ۲۰۳۰ دست پیدا کند.

گوگل در این گزارش اعلام کرد دلیل اصلی افزایش مصرف انرژی و تولید گازهای گلخانه‌ای به مراکز داده و زنجیره تامین مربوط می‌شود. ادغام هوش مصنوعی در محصولات و در مقابل افزایش تقاضا برای استفاده از این فناوری باعث شده تا برنامه‌ریزی‌های مربوط به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی فنی با چالش‌های متعددی مواجه شود. در این گزارش تاثیرات زیست محیطی توسعه انفجاری هوش مصنوعی روی کره زمین نشان داده می‌شود. شرکت هایی نظیر گوگل، مایکروسافت، متا، اپل، آمازون و غیره تاکنون میلیاردها دلار روی هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده اند. این در حالی است که آموزش و استفاده از این مدل‌ها به انرژی بسیار زیادی نیاز دارد.

طبق گزارش فایننشال تایمز تحلیلگران معتقدند رشد تقاضای برق در ایالات متحده به دلیل استفاده از هوش مصنوعی دو برابر خواهد شد و مصرف آن طی دو سال آینده می‌تواند از عرضه فعلی نیز بیشتر شود. پیش از این شرکت مایکروسافت نیز متعهد به اجرای برنامه کربن منفی تا پایان این دهه بوده است. اما گزارشات مربوط به انتشار گازهای گلخانه‌ای آن از سال ۲۰۲۰ به بعد نشان می‌دهد ساخت مراکز داده باعث افزایش انتشار این گازها به بیش از ۳۰ درصد شده است.

source