نوعی هوش مصنوعی ذهن خوان توسعه دادند که می‌توانند روی قسمت‌هایی از مغز تمرکز کرده و افکار انسان را به طور دقیق بخواند. همچنین امکان ذهن خوانی و ایجاد تصاویر نیز وجود دارد.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، پژوهشگران برای ساخت این نوع مدل هوش مصنوعی به بازسازی تصاویر حاصل از فعالیت مغز پیشرفت‌هایی در زمینه علوم اعصاب دست پیدا کردند. یک سیستم هوش مصنوعی ذهن خوان به صورت بهبود یافته می‌تواند تصاویر را از افکار دریافت و به نزدیک‌ترین شکل بازسازی کند. این تصاویر می‌توانند در هنگام استفاده از ضبط مستقیم فعالیت مغز ایجاد شود.

دانشمندان دانشگاه رادبود در هلند مطالعات قبلی خود را با تحقیقات مربوط به ایجاد بازسازی‌های دقیق ترکیب کردند. اموت گوچلو، از اعضای تیم تحقیقاتی در این مورد می‌گوید: بازسازی‌های انجام شده توسط این هوش مصنوعی یکی از دقیق‌ترین و نزدیک‌ترین بازسازی‌ها است. هوش مصنوعی ذهن خوان می‌تواند در آینده برای درمان‌های جدید در بیمارانی که بینایی خود را از دست داده‌اند مورد استفاده قرار بگیرد.

در این مطالعه ابتدا چند داوطلب با استفاده از دستگاه تصویربرداری مغناطیسی یا fMRI مورد بررسی قرار گرفتند. با استفاده از این دستگاه و اندازه‌گیری تغییرات جریان خون در مغز می‌توان فعالیت‌های مغز را درک کرد. آموزش های مربوط به هوش مصنوعی نیز از طریق این مطالعه و ثبت فعالیت عصبی مغز داوطلبان در قشر بینایی صورت گرفت. در نهایت هوش مصنوعی نیز توانست تصاویری که بسیار شبیه به تصاویر اصلی بودند بازسازی کند. فناوری جدید می‌تواند در حوزه‌های مختلفی کاربرد داشته باشد. به گفته محققان این فناوری در زمینه پزشکی می‌توانند بینایی را از طریق تحریک مغز و ایجاد تجربیات بصری غنی‌تر در افراد دارای اختلالات بینایی بازیابی کند.

همچنین این فناوری پتانسیل بالقوه‌ای در فراهم کردن راه‌های جدید در افزایش تعامل و بیان و ایجاد ارتباطات در افراد دارای معلولیت خواهد داشت. محققان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند با توجه به سرعت پیشرفت مربوط به مدل سازی مولد در آینده بازسازی‌های چشمگیرتری از ادراک و تصویرسازی ایجاد خواهد شد.

source