سال ۲۰۰۰ وقتی که تتسویا نومورا کار خودش را روی قسمت اول Kingdom Hearts شروع کرد، اولین بار بود که در نقش کارگردان برای یک بازی ویدیویی قرار می‌گرفت. همه چیز از وقتی شروع شد که اسکوئر انیکس ایده ساخت یک بازی سه‌بعدی مشابه Super Mario 64 را داشت. ایده‌ای که خیلی زود اسکوئر متوجه شد که برای آن باید پشتوانه بزرگی در حد شخصیت‌های دیزنی برای رقابت با ماریوی بزرگ داشته باشد. باورش سخت است که این ایده به ظاهر خام، در حال حاضر یکی از بزرگترین نقش‌آفرینی‌های تاریخ را درست کرده است. کینگدام هارتز حالا با کالکشنی به ارزش بیش از ۱۰ بازی و انیمیشن در قالب سه کالکشن مجزا روی استیم قرار گرفته است. نسخه‌ای که سه سال پس از عرضه انحصاری‌اش روی اپیک گیمز برای استیم عرضه شده است. اما این کالکشن چرا ارزش تجربه بالایی دارد؟ در ادامه با بررسی ویجیاتو همراه باشید.

یک ملاقات کوچک با یکی از مدیران دیزنی در آسانسور، راه را برای ساخت بازی توسط اسکوئر انیکس باز کرد. کینگدام هارتز از همین جا به عنوان یک کراس‌اور بین دنیایی جدید از اسکوئر و انیمیشن‌های والت دیزنی شروع به کار کرد. بازی اول سال ۲۰۰۲ عرضه شد و موفقیت تجاری و رسانه‌ای خوبی را تجربه کرد. کینگدام هارتز با میانگین ۸۵ در متاکریتیک کار خودش را شروع کرد و در ادامه نسخه دوم پس از عرضه در سال ۲۰۰۴ توانست میانگین ۸۷ را در این وبسایت به دست آورد. در همان چند سال اول و پس از عرضه بازی اول و نسخه‌های فرعی‌اش، خیلی زود رسانه‌ها به این عنوان لقب Must-play را روی کنسول PS2 سونی دادند. در حدی که کینگدام هارتز برای بازه‌ای به یکی از امضاهای پلی‌استیشن تبدیل شد.

در کالکشن پی‌سی بازی، ما سه ریزمجموعه مختلف داریم که هر کدام شامل چندین DLC مختلف می‌شوند. اول از همه کالکشن 1.5 + 2.5 از بازی اول کینگدام هارتز را داریم. این بازی علاوه بر نسخه اول، شامل نسخه Birth by Sleep و انیمیشن Re:Coded هم می‌شود. در واقع یک سری از نسخه‌های فرعی بازی هم در این کالکشن دیده می‌شوند که بعضی از آن‌ها پورت مستقیم بازی نیستند و صرفا کالکشن سینماتیک‌های بازی هستند که کنار هم مونتاژ شده‌اند و بخش داستان‌گویی ماجرا را تکمیل می‌کنند. کینگدام هارتز از نظر قصه اهمیت زیادی دارد و برای تجربه کامل از هر کدام از نسخه‌ها، باید نسخه‌های قبلی را بشناسید و تجربه کرده باشید. به همین ترتیب کالکشن 2.8 و بعد از آن کینگدام هارتز ۳ و دی‌ال‌سی ReMind را هم داریم که داستان را تا جایی که بازی‌ها منتشر شده‌اند، می‌بندد.

کینگدام هارتز روی پی‌سی برخلاف تعداد زیادی از بازی‌های شرقی اخیر مثل کالکشن متال گیر سالید یا No More Heroes، از ماوس و کیبورد به طور کامل پشتیبانی می‌کند. این که می‌توانیم یک بازی تماما کنسولی را حالا روی پی‌سی با ماوس و کیبورد بازی کنیم و حداقل مشکل ممکن را داشته باشیم، خودش شبیه یک کار بزرگ است. به جز یک سری تنظیمات منوی بازی که صرفا از طریق کیبورد انجام می‌شود، حتی بازی با کنترلر هم می‌تواند در کالکشن کینگدام هارتز جذاب باشد. بازی‌ها همچنین از آپشن‌های گرافیکی خوبی بهره می‌برند و برای یک پورت پی‌سی قابل قبول هستند. بیشترین تغییر اما از نسخه سوم احساس می‌شود که HDR پشتیبانی می‌شود و در نقاط مختلف بازی می‌توانید حتی بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ فریم روی بالاترین تنظیمات گرافیکی داشته باشید که نسبت به ۶۰ فریم روی PS4 Pro یک پیشرفت است.

در کینگدام هارتز شما با دنیاهای مختلفی از دیزنی، به خصوص انیمیشن‌های آن روبرو می‌شوید. از پرنسس‌هایی مثل سفید برفی، بل از دیو و دلبر و راپونزل گرفته تا دنیاهای پیکسار. انیمیشن‌هایی مثل Toy Story حضور برجسته‌تری در بازی‌های مختلف کینگدام هارتز دارند و حتی قصه انیمیشن‌ها را برای مخاطب جذاب‌تر می‌کنند. همچنین کراس‌اور با دنیای فیلم‌هایی مثل Tron و دزدان دریایی کارائیب در کینگدام هارتز از آن اتفاق‌های استثنائی دنیای ویدیوگیم است.

با وجود ارزش تجربه بالای کینگدام هارتز روی پی‌سی، قیمت آن همچنان به شکل عجیبی بالاست. برای مجموعه اول از بازی‌ها که هر کدام بیشتر از ۲۰ سال عمر دارند، اسکوئر انیکس ۵۰ دلار و برای کالکشن 2.8 و KH3 با دی‌ال‌سی، باید دو ۶۰ دلار دیگر پرداخت کنید. این قیمت حتی برای یک کالکشن با ارزش از بیش از ۱۰ بازی هم گران است و مجموع قیمت کل کالکشن را به بیش از ۱۷۰ دلار می‌رساند. به جز این، کینگدام هارتز همچنان یکی از با ارزش‌ترین بازی‌های تاریخ از نظر تاثیرگذاری و پاپ کالچر باقی می‌ماند و کماکان یک شاهکار کم‌نظیر است.

بررسی این بازی بر اساس نسخه استیم که اسکوئر انیکس در اختیار ویجیاتو قرار داده شده انجام شده است.

source