شیرآلات توکار
فایل — در این عکس فایل 12 ژانویه 2017، یک کارگر عراقی در میدان نهران بن عمر … [+] شمال بصره، 340 مایل (550 کیلومتر) جنوب شرقی بغداد، عراق، شیرآلات را کار می کند. وزیر نفت عراق یکشنبه 2 آوریل 2017 در یک کنفرانس انرژی در بغداد گفت که این کشور قصد دارد تولید روزانه نفت خام خود را تا پایان سال جاری به 5 میلیون بشکه افزایش دهد که از نرخ فعلی حدود 4.4 میلیون بشکه در هر بشکه افزایش می یابد. روز (عکس آسوشیتدپرس/ نبیل الجرانی، فایل)
ASSOCIATED PRESS همه گیری کووید-19 چالش جدیدی را برای یک خط لوله چند میلیارد دلاری نفت خام ایجاد می کند که از میادین نفتی در بصره و اطراف آن در عراق تا بندر عقبه در دریای سرخ اردن ادامه دارد. اگرچه بغداد و امان تأیید کرده‌اند که هر دو پروژه «استراتژیک» را در مرحله بعد ادامه خواهند داد، چالش‌ها فراوان است.
در بیانیه‌ای که در دسامبر گذشته منتشر شد، وزارت نفت عراق تکمیل فرآیند پیش‌صلاحیت برای شرکت‌های علاقه‌مند به این پروژه را اعلام کرد و مه 2020 را «تاریخ نهایی دریافت پیشنهادهای فنی از شرکت‌های واجد شرایط» تعیین کرد. با این حال، به گفته عاصم جهاد، سخنگوی وزارت نفت عراق، در آنچه که نشانه دیگری از روند رو به کاهش این پروژه است، ضرب الاجل به تعویق افتاد و افزود که جلسه ای در عمان بین این وزارتخانه و متقاضیان علاقه مند به دلیل کووید-19 به تعویق افتاد. هالا زواتی، وزیر انرژی و منابع طبیعی اردن، در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت این پروژه ابراز امیدواری کرد که با غلبه بر بیماری همه گیر عمان و بغداد، کار بر روی اجرای این پروژه استراتژیک از سر گرفته شود.
خط لوله صادرات عراق – اردن به طور خلاصه
در سال 2013، بغداد و امان قرارداد چارچوبی برای خط لوله امضا کردند. با این حال، عوامل سیاسی، امنیتی و اقتصادی این پروژه را به تأخیر انداخته و در مناسبت‌های مختلف، از جمله در سال 2014 که داعش بخش‌های وسیعی از عراق را اشغال کرد، طرح اولیه را تغییر داد. به گفته وزارت نفت عراق، از جولای 2019، مذاکرات به مرحله “پیشرفته” رسیده است. بر اساس جدیدترین داده های این وزارتخانه، خط لوله به دو فاز جداگانه تقسیم خواهد شد. مرحله اول از رمیله در جنوب عراق تا حدیثه در استان الانبار در غرب عراق. این هواپیما بر اساس مدل قرارداد مهندسی، تدارکات، ساخت و ساز و تامین مالی ساخته خواهد شد و برای حمل 2.25 میلیون بشکه در روز (بشکه در روز) طراحی شده است. فاز دوم از حدیثه تا عقبه با ظرفیت یک میلیون بشکه در روز بر اساس مدل ساخت، مالکیت، بهره برداری و انتقال.
ایده این خط لوله به اوایل دهه 1980 برمی گردد. جواد العنانی، وزیر سابق صنعت و تجارت اردن در سال 1984، در یک مصاحبه خصوصی گفت که علیرغم مذاکرات بین بغداد و امان در آن زمان، عراق به جای آن خط لوله ای را که از عربستان سعودی عبور می کند، انتخاب کرد. با این حال، این خط لوله پس از حمله عراق به کویت در سال 1990 از کار افتاد.
چالش های مداوم
دولت فدرال عراق که به دلیل کووید-19 دچار بحران نفتی ناگهانی شده بود، با کاهش قیمت ها و کاهش تقاضای جهانی، شاهد کاهش 75 درصدی درآمدهای نفت خام در آوریل در طی سه ماه بود. کابینه تازه تشکیل شده در بغداد اکنون باید در بحبوحه تظاهرات‌های جاری از نااطمینانی اقتصادی عبور کند. همانطور که هری استپانیان، یکی از همکاران ارشد موسسه انرژی عراق، در گفتگوی خصوصی گفت، این خط لوله چند میلیارد دلاری به احتمال زیاد «در پشت مشعل» قرار خواهد گرفت.
اطلاعات بیشتر برای YOUWWE نتایج، برندگان و نمرات SmackDown هنگامی که درو مک اینتایر CM را نابود می کند PunkTrump PAC پول نقد کم است زیرا هزینه های قانونی Mount منتقدان فیلم نتفلیکس جسیکا آلبا را منفجر می کنند، حتی سرمایه گذاران نیز احتمالاً از چنین پروژه ای دوری خواهند کرد، بازار نفت سعد ناجی، یکی از اعضای موسس شورای تجارت عراق (IBC)، گفت که احیای ایده خط لوله در گذشته ابزاری برای بهبود تجارت بین اردن و عراق، به ویژه پس از تهاجم آمریکا در سال 2003 بود. با این حال، وی افزود که نوسانات فعلی قیمت نفت و مخالفت احتمالی قانونگذاران عراقی این خط لوله را “غیرقابل اجرا” می کند. روبا حصاری، کارشناس نفت از Iraqoilforum.com، خاطرنشان کرد که اگرچه بغداد تصمیم گرفت پروژه خط لوله را امسال مجدداً مناقصه کند، “مشکل است که ببینیم شرکت های خدماتی متعهد به نوسانات فعلی قیمت نفت هستند.”
حصاری توضیح می دهد که بدتر از آن، تغییر دولت و درب گردان در وزارت نفت نیز باعث کندی پروژه شده است. او گفت: «بنابراین، یک وزیر جدید [نفت] زمام امور را به دست خواهد گرفت و تا زمانی که او بفهمد چه کاری باید انجام شود، از در خارج خواهد شد». مناقشات سیاسی پست وزارت نفت را از زمانی که مجلس کابینه جدید را در 6 مه تأیید کرد، خالی کرده است. در نتیجه، نخست وزیر مصطفی الکاظمی، وزیر دارایی علی علاوی را به عنوان سرپرست وزیر نفت در دومین تولیدکننده بزرگ نفت اوپک منصوب کرد تا زمانی که احزاب سیاسی تصمیم بگیرند. تفاوت های آنها
گری وگلر، نویسنده کتاب عراق و سیاست نفت: دیدگاه خودی، با نگاهی به این پروژه خط لوله از منظر صرفاً اقتصادی، در مصاحبه ای خصوصی گفت: «من شخصاً محرک اقتصادی برای نصب چنین پروژه گران قیمتی را نمی بینم. اکنون که همه‌گیری را داریم، اما حتی قبل از همه‌گیری، چنین پروژه‌ای اقتصاد ضعیفی خواهد داشت. ووگلر، مشاور ارشد سابق نفت نیروهای آمریکایی در عراق، که بیش از شش سال در بخش نفت عراق در کنار مقامات عراقی کار کرده است، افزود که اگر عراق نتواند به راحتی صادرات به خارج از جنوب را از طریق این کشور افزایش دهد، این پروژه احتمالاً اقتصادی قابل قبولی خواهد داشت. خلیج فارس در کوتاه مدت، و آنها نیاز به ظرفیت صادرات اضافی برای مدیریت افزایش تولید خود داشتند.
تهدیدهای امنیتی نیز چالش های پیرامون خط لوله را تشدید می کند. بقایای داعش به حملات خود از جمله در مناطقی که خط لوله از آنها عبور می کند، ادامه می دهند. هشام الهاشمی، پژوهشگر در بغداد در مورد جنبش های افراطی، گفت: «شبه نظامیان داعش باید از مناطقی که چنین پروژه اقتصادی عظیمی ساخته می شود، حذف شوند. «نیروهای نظامی اضافی» برای حفاظت از ساخت این پروژه مورد نیاز خواهند بود.الهاشمی به طور خاص به مناطق نزدیک به مرز اردن اشاره کرد.
با وجود چالش ها، مزایای آن چیست؟
در صورتی که تنش‌های ژئوپلیتیک کنونی باعث ایجاد اختلالات عمده در حمل و نقل نفت شود، عراق از یک خروجی صادراتی سود خواهد برد که از خلیج فارس اجتناب کند. به گفته سمیر مدنی، یکی از بنیانگذاران TankerTrackers.com، به عنوان مثال، حمل نفت خام عراق از عقبه به ترکیه، به جای ترانزیت از تنگه هرمز، “دو هفته انتقال را کاهش می دهد.” بر اساس داده های TankerTrackers.com، شرکتی که حمل و نقل نفت خام را با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله تصاویر ماهواره ای ردیابی می کند، در ماه آوریل به ترکیه صادر شد.
به گفته وزارت انرژی و منابع طبیعی اردن، مزایای خط لوله عراق-اردن شامل افزایش “امنیت تامین انرژی” کشور و جمع آوری هزینه های ترانزیت است. از 1 میلیون بشکه در روز که برای صادرات به عقبه سرازیر می شود، 150000 بشکه در روز برای مصرف اردن در نظر گرفته می شود.
علیرغم اهمیت این پروژه برای هر دو طرف، چالش ها تا حد زیادی مزایای آن را تحت الشعاع قرار می دهند. العنانی، وزیر سابق صنعت و تجارت اردن، گفت: «این خط لوله گام مهمی خواهد بود.» با این حال، او افزود که چنین پروژه عظیمی «نیاز به توافق میان بازیگران منطقه ای دارد».
من را در توییتر دنبال کنید. Noam RaydanI در سال 2010 برای روزنامه خاورمیانه (MER) در بیروت، لبنان (کشور من) پوشش امور خاورمیانه را آغاز کرد. چند سال بعد، و پس از اخذ مدرک لیسانس روزنامه نگاری از دانشگاه علم و صنعت آمریکایی (AUST) در بیروت، گزارشی از تحولات امنیتی و سیاسی در سوریه، لبنان و عراق داشتم. بین سال‌های 2015 و 2017، من دستیار خبری و خبرنگار فایننشال تایمز و بعداً وال استریت ژورنال در بیروت بودم. من بعداً به ClipperData، یک شرکت مستقر در نیویورک، به عنوان یک تحلیلگر با تمرکز بر تأثیر ژئوپلیتیک بر تولید و حمل و نقل نفت خام و محصولات در منطقه MENA پیوستم. در سال 2019 برای زندگی و کار در بغداد نقل مکان کردم. از ابتدای سال 2020، من یک تحلیلگر مستقل مستقر در بغداد هستم که بر ژئوپلیتیک منطقه خلیج فارس و تأثیر آن بر بازار نفت تمرکز دارد. “>

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

توسط digitalwebmaster