فیلم امپراتوری خورشید (Empire of the Sun) اثری حماسی و جنگی از استیون اسپیلبرگ، و یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ است که در سال 1987 به نمایش درآمد.

در میان بهترین فیلم‌های تاریخ سینما نام فیلم امپراتوری خورشید (Empire of the Sun) درخششی چون آفتاب سوزان تابستان دارد. این فیلم آمریکایی اثری به کارگردانی استیون اسپیلبرگ (Steven Spielberg) محصول سال 1987 است. ژانر فیلم Empire of the Sun حماسی، جنگی و درام است. تام استوپارد (Tom Stoppard) نویسنده فیلمنامه است و آن را براساس رمانی نیمه اتوبیوگرافیک به همین نام از جی. جی. بالارد (J. G. Ballard) نوشته است. تاریخ اکران فیلم امپراتوری خورشید در آمریکا 11 دسامبر 1987 (20 آذر 1366) بود و پس از اکران با استقبال خوبی از سوی منتقدین روبرو گشت. آنان به خصوص بازی کریستین بیل، فیلمبرداری، جلوه‌های بصری، موسیقی و کارگردانی اسپیلبرگ را بسیار تحسین کردند.

در این مقاله از پلازا قصد داریم با بررسی فیلم Empire of the Sun 1987 در کنار شما باشیم. داستان فیلم را بخوانیم، درباره بازیگران آن بیشتر بدانیم، و سپس نگاهی به نظرات منتقدین داشته باشیم. خواندن مقاله بهترین فیلم‌های جنگی جهان نیز خالی از لطف نیست.

فهرست مطالب

خلاصه فیلم سینمایی امپراتوری خورشید

بررسی فیلم Empire of the Sun 1987 معرفی فیلم امپراتوری خورشید

داستان فیلم امپراتوری خورشید در دوران جنگ جهانی دوم، پیرامون پسر نوجوانی به نام جیمز گراهام روایت می‌شود. زندگی آرام و ایده‌آل خانواده بریتانیایی و ثروتمند گراهام در شانگ‌های، با حمله ژاپن به این کشور متلاشی می‌شود. جیم والدینش را گم می‌کند و به اسارت درمی‌آید. او را به اردوگاه می‌برند و جیم تلاش می‌کند در میان بیماری و کمبود غذا، زندگی قبلی خود را بازسازی کرده و در عین حال روحیه و عزت نفس را برای دیگران به ارمغان می‌آورد.

هنرپیشه های فیلم Empire of the Sun

بیش از 4000 بازیگر نوجوان برای نقش جیمز گراهام مصاحبه دادند. درنهایت ایمی اروینگ (Amy Irving) که در فیلم  Anastasia: The Mystery of Anna (1986) با کریستین بیل همبازی بود، او را به اسپیلبرگ پیشنهاد داد. بالارد احساس می‌کرد بیل از لحاظ فیزیکی بسیار شبیه به خودش در سنین نوجوانی است. در این بخش ابتدا مروری بر بیوگرافی چند بازیگر اصلی داریم، و سپس با دیگر هنرپیشه‌های فیلم امپراتوری خورشید آشنا می‌شویم.

کریستین بیل در نقش جیمز گراهام/ جیمی

تاریخ اکران فیلم امپراتوری خورشید هنرپیشه های فیلم Empire of the Sun

کریستین چارلز فیلیپ بیل (Christian Charles Philip Bale) بازیگر انگلیسی متولد 30 ژانویه 1974 (10 بهمن 1352) است. او از سال 1982 وارد حرفه بازیگری شد و طی این 42 سال افتخارات بسیاری از جمله یک جایزه اسکار و دو جایزه گلدن گلوب کسب کرده است. بیل چندین دهه بازیگر نقش اول مرد در بسیاری از فیلم‌ها بود و بیش از هرچیزی برای تطبیق‌پذیری بالا و تغییرات فیزیکی بدنش شناخته می‌شود. نشریه فوربس در سال 2014 او را به عنوان یکی از پردرآمدترین بازیگران معرفی کرد. کریستین بیل با نقش جیمی در فیلم امپراتوری خورشید به شهرت رسید. وی همچنین ایفاگر نقش بتمن در سه‌گانه The Dark Knight نولان است. وی برای بازی در فیلم The Fighter (2010) برنده جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد شد. از دیگر نقش‌آفرینی‌های به یادماندنی وی می‌توانیم نقش دیک چنی در فیلم Vice (2018) و نقش کن مایلز در فیلم Ford v Ferrari (2019) را نام ببریم.

همچنین بخوانید :

جان مالکوویچ در نقش باسی

ژانر فیلم Empire of the Sun بازیگران فیلم امپراتوری خورشید

جان گاوین مالکوویچ (John Gavin Malkovich) بازیگر آمریکایی متولد 9 دسامبر 1953 (18 آذر 1332) است. وی بازیگری را از سال 1976 آغاز کرد و طی این مدت افتخاراتی چون جایزه امی، نامزدی 2 جایزه اسکار، یک جایزه بفتا و 3 جایزه گلدن گلوب را وارد کارنامه خود کرده است. مالکوویچ برای بازی در فیلم Places in the Heart (1984) و فیلم In the Line of Fire (1993) نامزد جایزه اسکار شده است. ایفای نقش هرمان جی. منکوویچ در فیلم RKO 281 (1999) و نقش چارلز تالیرند در فیلم Napoleon (2002) نیز او را نامزد جایزه امی کرده است. در میان جدیدترین کارهای او می‌توانیم به سریال The New Look (2024) و فیلم Mr. Blake at Your Service (2023) اشاره کنیم.

میراندا ریچاردسون در نقش خانم ویکتور

فیلم Empire of the Sun خلاصه فیلم سینمایی امپراتوری خورشید

میراندا جین ریچاردسون (Miranda Jane Richardson) بازیگر انگلیسی متولد 3 مارس 1958، برابر با 12 اسفند 1336، است. وی پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه تئاتر بریستول اولد ویک، بازیگری را در سال 1979 آغاز کرد. میراندا با نمایش Moving (1981) قدم به تئاتر وست اند گذاشت و 6 سال بعد برای نمایش A Lie of the Mind نامزد جایزه الیویه شد. وی تاکنون 2 بار، برای فیلم Damage (1992) و فیلم Tom & Viv (1994) نامزد جایزه اسکار شده است. در میان کارهای او می‌توانیم فیلم Belle (2013)، فیلم Churchill (2017) و سریال Fate: The Winx Saga (2022) را نام ببریم.

نایجل هاورز در نقش دکتر رالینز

داستان فیلم امپراتوری خورشید فیلم Empire of the Sun

نایجل آلن هاورز (Nigel Allan Havers) بازیگر و مجری انگلیسی، متولد 6 نوامبر 1951 (14 آبان 1330) است. وی از سال 1970 قدم به عرصه بازیگری گذاشت. در میان مشهورترین نقش‌آفرینی‌های وی باید به نقش لرد اندرو لیندزی در فیلم Chariots of Fire (1981) اشاره کنیم که نامزدی جایزه بفتا را برای وی به ارمغان آورد. ایفای نقش رونی در فیلم A Passage to India (1984)، نقش تام لتمیر در سریال کمدی Don’t Wait Up (1983-90) و نقش لوئیس آرچر در سریال Coronation Street (2009-2019) از دیگر اجراهای به یاد ماندنی هاورز است.

همچنین بخوانید :

با توجه به محدودیت واژه‌ها، در فهرست زیر به اختصار با نام و نقش برخی دیگر از بازیگران فیلم امپراتوری خورشید آشنا می‌شویم:

  • جو پانتالیونو (Joe Pantoliano) در نقش فرانک دمارست
  • لزلی فیلیپس (Leslie Phillips) در نقش مکستون
  • ماساتو ایبو (Masatō Ibu) در نقش گروهبان ناگاتا
  • امیلی ریچارد (Emily Richard) در نقش مری گراهام (مادر جیمی)
  • روپرت فریزر (Rupert Frazer) در نقش جان گراهام (پدر جیمی)
  • پیتر گیل (Peter Gale) در نقش آقای ویکتور
  • تاکاتارو کاتااوکا (Takatarō Kataoka) در نقش خلبان کامیکازه

نقد فیلم سینمایی امپراتوری خورشید

فیلم سینمایی Empire of the Sun ابتدا در تاریخ 11 دسامبر 1987 (20 آذر 1366) به صورت محدود در برخی سینماها به روی پرده رفت و در روز کریسمس به اکران گسترده رسید. بودجه ساخت فیلم 25 میلیون دلار بود و فروش فیلم در سراسر دنیا به عدد 66.7 میلیون دلار رسید، ولی همچنان فیلم امپراتوری خورشید یکی از فیلم‌های ناموفق اسپیلبرگ در گیشه محسوب می‌شود. لازم به ذکر است که این فیلم امروزه امتیاز 7.7 از 10 را در وبسایت IMDb دارد.

فیلم Empire of the Sun افتخارات بی‌نظیری چون 6 نامزدی جایزه اسکار، 3 نامزدی و 3 برد جایزه بفتا، 2 نامزدی جایزه گلدن گلوب و یک نامزدی جایزه گرمی را از آن خود کرده است.

فیلم Empire of the Sun نقد فیلم سینمایی امپراتوری خورشید

جی. جی. بالارد، نویسنده رمان امپراتوری خورشید که فیلم از روی آن ساخته شد، واکنش مثبتی نسبت به فیلم داشت و به ویژه تحت تاثیر بازی فوق‌العاده کریستین بیل قرار گرفته بود. منتقدین نیز نقدهای مثبتی برای فیلم نوشتند و در میان 63 نقد فیلم در وبسایت راتن تومیتوز، 78% آنها نقد مثبت ارزیابی شده است. در بخش اجماع نظر منتقدین اینگونه آمده است: “فیلم امپراتوری خورشید، یکی از جاه‌طلبانه‌ترین تلاش‌های اسپیلبرگ در دهه 1980، همچون یک جواهر کم‌ارزش در فیلم‌شناسی برجسته این کارگردان است.” در ادامه نگاهی به نظرات منتقدین و نمرات فیلم امپراتوری خورشید داریم.

Slant Magazine/ مارتین بمبر: 100

در حالی که تام استوپارد فیلمنامه‌ای فرهیخته را ارائه می‌دهد، این تسلط بینظیر اسپیلبرگ بر تکنیک فیلم‌سازی است که فیلم را هدایت می‌کند، کارگردان تعدادی سکانس می‌سازد که به عنوان نمونه‌های برجسته داستان‌سرایی بصری ناب عمل می‌کنند.

TV Guide Magazine/ جمعی از نویسندگان: 88

بیل در نقش جیم اجرای خیره‌کننده‌ای را ارائه می‌دهد. او تقریبا در هر فریم از فیلم ظاهر می‌شود و واقعا به نظر می‌رسد از یک کودک پولدار لوس به موجودی حسابگر و تقریبا وحشی تبدیل می‌شود که با هرکسی که در یک موقعیت خاص بیشترین قدرت را دارد، متحد می‌شود.

همچنین بخوانید :

Wall Street Journal/ جولی سالامون: 80

آقای اسپیلبرگ با فیلمنامه هیجان‌انگیز و هوشمندانه تام استوپارد، فیلمی خارق‌العاده از تجربه جنگی فوق‌العاده خارق‌العاده آقای بالارد ساخته است.

Variety/ جمعی از نویسندگان: 70

شخصیت‌ها کاملا خالی هستند که به شدت پژواک احساسی قطعه را محدود می‌‌کند. از استعدادهای میراندا ریچاردسون، نایجل هاورز، جو پانتولیانو و دیگران استفاده خاصی نمی‌شود، بنابراین وظیفه جلب علاقه بیننده برعهده بیل جوان است، و او به خوبی از عهده آن برمی‌آید.

Christian Science Monitor/ دیوید استریت: 58

اسپیلبرگ فیلم امپراتوری خورشید را با دقت زیادی فیلمبرداری کرده و به جزئیات زمان و مکان توجه زیادی داشته است. اگر درنهایت فیلم سطحی و یک‌دست به نظر می‌رسد، به این دلیل است که اسپیلبرگ کارگردان مناسبی برای این نوع موضوعات دشوار تاریخی نیست.

نمرات فیلم امپراتوری خورشید فیلم Empire of the Sun

Los Angeles Times/ شیلا بنسون: 50

فیلم Empire of the Sun علیرغم تمام خوبی‌هایش، لحظات هیجان‌انگیزی که در یک چهارم اول فیلم به نمایش درآمده، جابجایی گسترده هزاران نفر در خیابان‌های شانگهای، و با همه هنرهای غیرقابل چشم‌پوشی‌اش، مشکل جدی کمبود گرمایش مرکزی را دارد: ما یک شخصیت واحد برای گرم کردن فیلم نداریم.

Washington Post/ جمعی از منتقدین: 30

پشت بسته فانتزی علامت تجاری حساسیت نگران‌کننده‌ای وجود دارد. به نظر می‌رسد اسپیلبرگ نمی‌تواند با هیچ چیز واقعی کنار بیاید.

سخن پایانی

معرفی فیلم امپراتوری خورشید موضوع این مقاله از پلازا بود. در کنار هم داستان فیلم را خواندیم، با بازیگران آن آشنا شدیم و درنهایت نیز نگاهی به نظرات منتقدین داشتیم. نظر شما درباره این فیلم چیست؟ آیا فیلم سینمایی Empire of the Sun را تماشا کرده‌اید؟ بهنظر شما نقطه اوج داستان کجا بود؟ کدام سکانس بیش از همه شما را تحت تاثیر قرار داد؟ نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما و دیگر خوانندهای سایت در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط