آلمان، قلب تپنده اروپا، جایی است که تاریخ کهن و مدرنیته در هم آمیخته و تنوع فرهنگی در آن به طور چشمگیری رو به رشد می باشد. زندگی در این کشور به معنای تجربه کیفیتی عالی از زندگی در کنار اقتصادی قدرتمند و شناخته شده در سطح جهانی است.

مناظر خیره کننده آلپ تا شور و نشاط شهرهای بزرگ مانند برلین، مونیخ و هامبورگ، علایق طیف گسترده‌ای از افراد را پوشش می‌دهد. به همین دلیل، جای تعجب نیست که شرایط زندگی در آلمان در سال 2024، آن را به عنوان یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجران و اتباع خارجی برای زندگی تبدیل کرده است.

قبل از هر اقدامی، باید به بررسی قوانین و مقررات حاکم بر آن بپردازید تا ببینید آیا این کشور می‌تواند به خانه دائمی شما تبدیل شود. مهاجرت به آلمان قطعا مزایای قابل توجهی نسبت به برخی کشورهای دیگر خواهد داشت. در ادامه این مطلب، به بررسی شرایط زندگی در آلمان، مزایا و معایب آن می‌پردازیم تا دیدگاهی عمیق‌تر از این کشور به شما ارائه دهیم.

هزینه زندگی در آلمان

برخلاف تصور رایج، زندگی در آلمان، به عنوان یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان، الزاماً به معنای هزینه‌های سرسام‌آور نیست. در مقایسه با غول‌های اقتصادی اروپایی مانند انگلیس، دانمارک، نروژ، فرانسه و هلند، آلمان گزینه مقرون به صرفه‌تری به نظر می‌رسد. به طور کلی، می‌توان گفت که سطح زندگی در این کشور، به خصوص با توجه به میانگین‌های اروپایی، در محدوده قابل قبولی قرار دارد. با این حال، هزینه‌ها به طور قابل توجهی با توجه به سبک زندگی، موقعیت مکانی و نیازهای شما متفاوت خواهد بود.

هزینه زندگی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی کاملاً مناسب است. به عنوان مثال یک فرد مجرد، از سال 2024 به حداقل 934 یورو در ماه (حدود 1018 دلار آمریکا) یا 11208 یورو در سال (حدود 12217 دلار آمریکا) نیاز دارد تا هزینه های زندگی خود را در آلمان پوشش دهد.

از طرف دیگر، یک خانواده چهار نفره می تواند انتظار داشته باشد که به طور متوسط حدود 3203 یورو در ماه (حدود 3479 دلار آمریکا) بدون احتساب اجاره بها خرج کند. اگر در یک شهر گران‌ قیمت زندگی می‌کنید، یا تمایل به ولخرجی برای چیزهای غیر ضروری دارید، هزینه‌های شما بیشتر خواهد بود.

قیمت مواد غذایی در آلمان چقدر است؟

در حالی که غذا خوردن گاه‌به‌گاه در رستوران می‌تواند یک تفریح خوب باشد، اما اگر مراقب امور مالی خود باشید، گزینه های مقرون به صرفه‌تری هم وجود دارد. اگر به آشپزی کردن در خانه علاقه دارید یا اعتمادبه‌نفس یادگیری مهارت‌های اولیه آشپزی را به دست آورید، این یک راه عالی برای صرفه‌جویی در هزینه خواهد بود. قیمت غذاها و نوشیدنی‌های ضروری در آلمان در مقایسه با هزینه غذا خوردن در خارج از خانه به صرفه‌تر است.

قیمت (یورو) اقلام
1.9 نان سفید (500 گرم)
1.08 شیر (1 لیتر)
3.05 تخم مرغ (12 عدد)
2.46 برنج سفید (1 کیلوگرم)
1.52 سیب زمینی (1 کیلوگرم)
1.5 پیاز (1 کیلوگرم)
1.69 گوجه فرنگی (1 کیلوگرم)
12.47 مرغ (1 کیلوگرم)
14.93 گوشت گاو (1 کیلوگرم)
2.37 سیب (1 کیلوگرم)
1.48 موز (1 کیلوگرم)
2.08 پرتقال (1 کیلوگرم)

این قیمت‌ها فقط به عنوان یک راهنمای کلی در نظر گرفته شده‌اند و ممکن است در فروشگاه‌های مختلف و همچنین در مناطق مختلف آلمان متفاوت باشند.

کدام منطقه در آلمان بالاترین هزینه زندگی را دارد؟

جنوب آلمان گران‌ترین منطقه برای زندگی است. دو تا از بزرگترین شهرهای این بخش از کشور، مونیخ و اشتوتگارت، از گران‌ترین شهرهای آلمان برای زندگی هستند.

برای مثال، اجاره یک آپارتمان یک‌خوابه در اشتوتگارت به طور متوسط ​​​​۱,۰۲۳ یورو هزینه دارد، در حالی که اجاره یک آپارتمان مشابه در شهر برمن در شمال آلمان، به طور متوسط ​​​​۶۸۷ یورو هزینه دارد. این به معنای آن است که اجاره آپارتمان در برمن نسبت به اشتوتگارت بیش از ۳۰ درصد ارزان‌تر است.

برلین همچنان از سایر پایتخت‌های اروپایی مقرون به صرفه‌تر است. برلین، پایتخت آلمان، با جذب تعداد رو به فزونی از ساکنان، از جمله خارجی‌ها، گران‌تر شده است. میانگین هزینه اجاره یک آپارتمان کوچک یک خوابه در برلین اکنون حدود ۱,۳۲۱ یورو در ماه است. با وجود این افزایش، برلین همچنان از بسیاری از پایتخت‌های اصلی دیگر اروپا مقرون به صرفه‌تر است، به طوری که قیمت اجاره تقریباً ۱۱.۹ درصد کمتر از پاریس، ۴۷.۷ درصد کمتر از لندن و ۲۰ درصد کمتر از آمستردام است.

مزایای زندگی در آلمان

مهاجرت به یک کشور جدید چه به دلایل شغلی، تحصیلی یا دلایل شخصی، فصل جدیدی از زندگی است که با فرصت‌های تازه‌ای برای شروع در یک مکان جدید همراه است، اما در عین حال این فرصت‌ها چالش‌برانگیز است. آلمان، با سیستم حمل‌و‌نقل عمومی کارآمد و هزینه زندگی مقرون به صرفه، یکی از مقاصد بزرگ مهاجران به خارج از کشور است. علاوه بر فرصت های شغلی عالی در شهرهایی مانند مونیخ و برلین، این کشور اروپای غربی دارای مناظر خیره کننده ای است که در آن جنگل ها، رودخانه ها و کوه ها تلاقی می کنند. در ادامه به مزایای زندگی در آلمان می‌پردازیم:

  • هزینه کم زندگی

هزینه ماهانه زندگی در آلمان به طور متوسط بین 1698 تا 3561 یورو است که در مقایسه با همتایان اروپای غربی خود مانند بریتانیا، فرانسه و بلژیک ارزان‌تر است. این امر در مورد مالیات بر ارزش افزوده  (VAT) نیز صدق می‌کند که در آلمان 19 درصد است. در حالیکه در کشورهایی مانند پرتغال و یونان این عدد بین 23 تا 24 درصد متغیر است.

  • فرصت‌های شغلی عالی

آلمان چشم‌انداز شغلی عالی برای مهاجران ارائه می‌دهد. در این کشور نه تنها نرخ بیکاری بسیار پایین است، بلکه با افزایش تعداد مشاغل انگلیسی زبان در شهرهای آلمان، مسئله زبان نیز کمتر به عنوان مانع مطرح می‌شود. اقتصاد آلمان بزرگ‌ترین اقتصاد اروپاست که حقوق متوسط 9 درصد بالاتر از بریتانیا ارائه می‌کند. این موضوع با هزینه پایین‌تر زندگی همراه شده و کار در آلمان به طور کلی باعث بهبود ثبات مالی و رفاه می‌شود.

  • سطح کیفی زندگی

این کشور توسعه یافته با زیرساخت های عالی و سیستم حمل و نقل عمومی منظم، تمیز و سیستماتیک، با ساعات کاری انعطاف‌پذیر و فرصت‌های تفریحی عالی، تعادل خوبی بین کار و زندگی برقرار می‌کند. در گزارش سالانه بهترین کشورها در سال 2023 با یافته‌های مدرسه وارتون در دانشگاه پنسیلوانیا، آلمان رتبه 9 را برای بالاترین کیفیت زندگی در جهان کسب کرد.

  • مراقبت‌های بهداشتی

یکی از بزرگترین مزایای زندگی در آلمان، سیستم مراقبت‌های بهداشتی بسیار توسعه‌یافته و مدرن است. بیمارستان‌های آلمان به فناوری‌های پیشرفته و پرسنلی صمیمی و کارآمد مجهز است که می‌توانند در مواقع نیاز به زبان انگلیسی صحبت کنند و مشکل زبان را برای شما برطرف کنند. از تجزیه و تحلیل تصاویر سونوگرافی گرفته تا بهبود تشخیص بیماری، هوش مصنوعی در حال تغییر سیستم مراقبت های بهداشتی آلمان است. این عامل مهمی است که بر تحرک جهانی تأثیر گذار است.

آلمانی ها برای قانون و نظم ارزش زیادی قائل هستند. میزان جرم و جنایت در این کشور، به دلیل قوانین و مقررات سختگیرانه، پایین است و این امر آلمان را به مکانی مناسب برای زندگی تبدیل می‌کند. دولت آلمان برای امنیت شهروندان و بازدیدکنندگان ارزش بسیاری قائل است. بر اساس شاخص جهانی صلح، آلمان از نظر شرایط صلح آمیز زندگی در بین 163 کشور، در رتبه شانزدهم قرار دارد.

معایب زندگی در آلمان

زندگی در یک مکان جدید مجموعه‌ای از چالش‌ها را به همراه دارد. زندگی در آلمان نیز علاوه بر مزایایی که دارد چالش‌ها و معایبی دارد که هر فرد باید با توجه به شرایط و سنجش آن، اقدام کند.

شوک فرهنگی، یکی از بزرگ‌ترین چالش‌ها هنگام مهاجرت به یک کشور جدید است. آلمانی‌ها معمولاً ترجیح می‌دهند در گروه‌های کوچک و همراه با دوستان دوران کودکی اوقات خود را بگذرانند. در ابتدا تصور مهاجران از آلمانی‌ها افرادی گوشه‌گیر و محجوب است. با این حال، با گذشت زمان و جا افتادن در جامعه، متوجه خواهید شد که این رفتار آنها جنبه شخصی ندارد.

شرکت در فعالیت‌های فرهنگی محلی در آلمان نه تنها به شما در سازگاری با محیط جدید کمک می‌کند، بلکه باعث می‌شود تا مردم محلی نیز با آغوش بازتری شما را بپذیرند. فراموش نکنید که در جشنواره‌ معروف اکتبرفست (Oktoberfest) در آلمان شرکت کنید.

اگرچه اکثر آلمانی‌ها می‌توانند به طور روان انگلیسی صحبت کنند، اما ترجیح می‌دهند از زبان مادری خود استفاده کنند. این امر برای مهاجرانی که به دنبال نقل مکان به آلمان هستند، چالش برانگیز است. از آنجایی که زبان انگلیسی ریشه در زبان‌های ژرمنی دارد، اکثر انگلیسی‌زبانان یادگیری زبان آلمانی را نسبتاً آسان می‌دانند. با یادگیری یک زبان جدید، به زودی متوجه خواهید شد که مردم آلمان با روی بازتری با شما برخورد خواهند کرد، از همین رو پیشنهاد می کنیم آموزش زبان آلمانی آنلاین را در موسسه های معتبری چون ملل در برنامه روزانه خود قرار دهید.

  • بوروکراسی (دیوان‌سالاری)

در آلمان، رویه‌های استانداردی وجود دارد که کارها بر اساس آن انجام می‌پذیرد. قوانین و مقررات سختگیرانه گاهی اوقات می‌تواند مهاجران را تحت فشار قرار دهد. با این حال، اگرچه انجام کارها زمان‌بر است، قوانین آلمان تضمین می کند که همه چیز به درستی انجام می شوند.

آب و هوای آلمان بیشتر ابری است. آب و هوای مرطوب و خنک برای حفظ جنگل های سرسبز باواریا ضروری است و به شما این امکان را می‌دهد تا از فعالیت‌هایی مانند پیاده روی لذت ببرید. همچنین در طول ماه‌های تابستان بیشتر از هوای گرم استفاده خواهید کرد.

امیدواریم این مقاله به سوال های شما در رابطه با شرایط زندگی در آلمان پاسخ داده باشد.

 

source

توسط