درک یکی از روستاهای واقع در بخش زرآباد است که در حومه شهرستان کنارک واقع شده و در استان سیستان‌وبلوچستان قرار دارد. این روستا به‌طور دقیق بین دو بندر اصلی ایران، یعنی چابهار و عباس، واقع شده است، از این‌رو امکان دسترسی به آن به صورت زمینی و هوایی وجود دارد. اگر هنوز بلیط هواپیما چابهار تهران خود را تهیه نکرده‌اید، پیش‌از بازگشت به تهران، بازدید از این روستای متفاوت و جذاب را هم در برنامه سفرتان قرار دهید.

درک، محل تلاقی کویر و دریا

برو به درک! حتما شما هم این جمله را شنیده‌اید یا حتی استفاده کرده‌اید! اما احتمالا تا الان نمی‌دانستید درک کجاست! روستای “درک” احتمالاً به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود این نام را دارد. درک در زبان محلی به معنای عمق، گودی یا سکونت در کنار دره است. این نام احتمالاً به دلیل واقع‌شدن روستا در یک دره به وجود آمده است، که از آنجا معروف به “درک” شده است. اهالی روستا اینجا را به عنوان بهشت توصیف می‌کنند و برای آن‌ها بسیار مهم است؛ چرا که در یک محیط خلوت و طبیعی واقع شده و از نوعی آرامش و صلح برخوردار است که در شهرهای بزرگ به آن دسترسی نیست.

این روستا در یک دره قرار گرفته و به همین دلیل، آب دریای آن مستقیما به آب اقیانوس متصل است. موقعیت جغرافیایی این روستا در مسیر ترانزیتی بندرهای جاسک و کنارک واقع شده، که باعث می‌شود تعداد زیادی از گردشگران از این مناطق به این روستا سفر کنند و آن را به عنوان یک بهشت و مقصدی رویایی در نظر بگیرند.

جاده منحنی و زیبایی که از میان کوه‌های فرسایش یافته گذر می‌کند، همیشه احساس هیجان و شور و شوق را در گردشگران به وجود می‌آورد. در مقصد، تنها رمل‌های شنی و نخل‌های کنار دریا به چشم می‌خورند. غروب خورشید در اینجا شگفت‌انگیز است. آفتاب که به غروب می‌نشیند، نور خود را بین رمل‌ها و دریا پخش می‌کند و مناظری فوق‌العاده از طبیعت را به وجود می‌آورد.

به‌راحتی می‌توان گفت که ساحل روستای “درک”، جزء یکی از زیباترین و پاک‌ترین سواحل ایران است. این ساحل، برخلاف سواحل شمالی ایران، بدون هیچ‌گونه آلودگی و زباله‌ای است که قدم‌زدن در کنار آن و شنا در آب‌های دریای عمان را بسیار لذت‌بخش می‌کند.

اینجا، همان جایی است که دریای عمان به اقیانوس هند می‌رسد و تقابل بین صخره‌های بلند و سنگی با درختان نخل و دریا، مناظری فوق‌العاده و بی‌نظیر ایجاد می‌کند. مهم‌ترین دیدنی روستای “درک”، تلاقی ماسه‌های داغ و سوزان کویری با آغوش دلنشین دریاست. این تلاقی بین کویر و دریا، یکی از ناب‌ترین پدیده‌های طبیعی است که تنها در مکآن‌های اندکی از جهان مشاهده می‌شود. دیدن طلوع و غروب آفتاب را حتماً در برنامه‌ی سفر خود قرار دهید.

یکی دیگر از جاذبه‌های روستای “درک”، تماشای سواحل شنی، ساحل‌های ماسه‌ای و ساحل‌های مرجانی کنار همدیگر است. اگر شما طرفدار درمآن‌های طبیعی هستید، می‌توانید از ماسه‌های سفید ساحل درک برای درمان دردهای عضلانی و مفصلی خود استفاده کنید.

اقامت در درک

اگر تصمیم گرفتید شب را در این روستای جذاب سپری کنید، درک دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی است که می‌توانید در آن‌ها اقامت کنید. این اقامتگاه‌ها توسط بومی‌های روستا اداره می‌شوند و تجربه‌ای منحصربه‌فرد از زندگی محلی را به شما ارائه می‌دهند. قبل از سفر، باید رزرو اقامتگاه‌ها را انجام دهید تا تجربه‌ی خوبی از اقامت در این منطقه داشته باشید. این اقامتگاه‌ها اغلب در محیط‌های طبیعی و زیبا قرار دارند و می‌توانید از آن‌ها برای استراحت و لذت‌بردن از طبیعت استفاده کنید.

اقامتگاه بوم‌گردی شایسته درک

آقای “محسن شایسته” میزبان خون‌گرم و مهمان‌نواز اقامتگاه شایسته هستند. این بوم‌گردی در فاصله کمی از ساحل درک (حدود دو کیلومتر، ۲۰ دقیقه پیاده‌روی) واقع شده است. این مجموعه ویلایی حدود ۱۸۵ کیلومتر (دو ساعت رانندگی) با مرکز چابهار، حدود ۱۲۹ کیلومتر (۹۰ دقیقه رانندگی) با فرودگاه چابهار کنارک و حدود ۱۶۷ کیلومتر (دو ساعت رانندگی) با پایانه مسافربری چابهار فاصله دارد.

برای دسترسی به بوم‌گردی شایسته در ساحل درک وارد جاده ۹۸ شوید و در راستای غرب پیش بروید. بعد از “کلات کوچ” از خروجی سمت چپ جاده وارد جاده ساحل درک شوید. بعد از ردشدن از روستای جد به روستای درک می‌رسید. از دیدنی‌های اطراف بوم‌گردی شایسته می‌توان به ساحل درک، اسکله ماهی‌گیری جد، کوه گل فشان تنگ، چابهار و ساحل کشتی سنگی درک اشاره کرد. با توجه به اینکه این روستا رستوران ندارد، با اقامت در اقامتگاه بوم‌گردی می‌توانید غذاهای محلی این روستا را هم امتحان کنید و تجربه جذابی داشته باشید.

کمپ زیر ستاره‌های کویر، با نسیمی از اقیانوس

اگر علاقه‌مند به کمپینگ و زندگی در چادر هستید، اقامت در کویر زیبای درک و تماشای آسمان پرستاره این منطقه می‌تواند سفرتان را به‌یادماندنی کند. به یاد داشته باشید که بعد از پایان کمپینگ، هیچگونه زباله‌ای را در طبیعت رها نکنید و سعی کنید تا حد امکان به طبیعت آسیب نرسانید. اگر به سفر آفرود علاقه‌مند هستید، رمل‌های شنی گسترده کنار ساحل درک، آماده پذیرایی از شما هستند.

بهترین زمان برای سفر به روستای درک

همان‌طور که اطلاع دارید، روستای درک در استان سیستان‌وبلوچستان واقع شده است. این استان از جمله مناطق گرم ایران است و بارندگی در آن به ندرت رخ می‌دهد. با این حال، به جز فصل تابستان، بقیه روزهای سال دارای هوای بهاری هستند و دلیلش بادهای خنکی است که از سمت اقیانوس هند می‌وزد. بنابراین، اواسط پاییز تا اوایل بهار بهترین زمان برای سفر به روستای درک است. پس قبل از تهیه بلیط چابهار تهران اگر فصل مناسب بود، به درک هم سر بزنید.

بومیان روستای درک

مردم این روستا از قوم بلوچ هستند و به زبان بلوچی صحبت می‌کنند. زنان و مردان اینجا غالبا لباس‌های بلوچی را پوشیده‌اند. لباس‌های زیبا و پررنگ زنان بلوچی که با هنر سوزن‌دوزی بلوچی تزیین شده‌اند، بسیار جذاب و زیبا هستند. همچنین، مردان عموماً لباس‌های سفید و شلوارهای لیفه‌دار را پوشیده‌اند.

روستای درک، اگرچه جزء یکی از مناطق محروم ایران است، اما با توجه به گسترش گردشگری در این منطقه و رونق کسب‌وکارهای محلی، ممکن است به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگری ایران تبدیل شود.

سفری به تلاقی کویر و دریا، با فلای تودی

اگر قبل از تهیه بلیط چابهار تهران تصمیم گرفتید بیشتر در چابهار بمانید تا از درک هم دیدن کنید، نگران نباشید! هر زمان که آماده دل‌کندن از این بهشت روی زمین شدید، با مراجعه به سایت فلای تودی می‌توانید به راحتی و با چند کلیک بلیط بازگشت خود را تهیه کنید.

منتخب کاربران

source

توسط