کبد دومین عضو بزرگ بدن انسان است که عملکرد هایی حیاتی برای بدن انجام می‌ دهد. هر چیزی که ما می‌ خوریم یا می ‌نوشیم را کبد بررسی کرده و انرژی و مواد مغذی را برای بدن تولید می‌ نماید. کبد مواد مضر موجود در خون، مثل الکل، را فیلتر کرده و در مقابله با عفونت‌ ها نیز به بدن کمک می‌ کند. موارد ذکر شده تنها بخش کوچکی از عملکرد کبد هستند. این عضو از بدن نقشی حیاتی در زندگی انسان دارد. در این متن قصد داریم به نارسایی کبد بپردازیم.

درمان کبد : ویزیت متخصص داخلی در منزل

نارسایی کبدی چیست؟

نارسایی کبد یک مشکل بسیار جدی کبدی و یکی از انواع بیماری کبد است که در آن کبد دیگر نمی ‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. اجازه بدهید ابتدا برخی از مهمترین کارهایی که کبد انجام می‌ دهد را با هم مرور کنیم تا بتوانید تصویر بهتری از فاجعه ‌ای داشته باشید که در نارسایی کبد با آن مواجه می ‌شویم:

کبد همه نوشیدنی‌ ها و غذایی که می‌ خوریم را پردازش می‌ کند، از آن انرژی تولید می‌ کند و ریزمغذی ‌هایی که بدن به آن نیاز دارد را در اختیار آن قرار می ‌دهد.

کبد خون را از مواد مضری مثل الکل و برخی داروها و مواد شیمیایی تصفیه می‌ کند.

کبد پروتئین ‌های خونی را تولید می ‌کند که برای لخته‌ شدن خون، انتقال اکسیژن یا مبارزه با عفونت‌ ها به آنها نیاز دارید.

تولید صفرا برای کمک به هضم غذا از وظایف کبد است.

کمک به بدن برای تولید گلیکوژن از گلوکز و ذخیره قند

شکستن چربی ‌های اشباع و تولید کلسترول

نارسایی کبد یک بیماری کبدی جدی و خطرناک است که نیاز به مراقبت پزشکی فوری دارد. نارسایی کبد معمولا به تدریج و طی چندین سال ایجاد می ‌شود. طوری‌ که معمولا در مراحل آخر بسیاری از بیماری ‌های کبدی شاهد نارسایی کبد هستیم. هرچند این عارضه کبدی می‌ تواند بسیار سریع و حتی در کمتر از ۴۸ ساعت ایجاد شود.

اگر عفونتی در بدن یا کبدتان دارید : ویزیت متخصص عفونی در منزل

علل نارسایی کبدی چیست؟

دلایل نارسایی کبد می‌ تواند شامل سوء مصرف مزمن الکل، هپاتیت ویروسی، بیماری کبد چرب غیر الکلی، بیماری‌ های خود ایمنی، اختلالات ژنتیکی و برخی داروها و سموم باشد. بهتر است علل نارسایی کبد را در ۲ بخش یعنی علت نارسایی حاد و مزمن بررسی کنیم.

علل نارسایی کبدی

اوردوز با استامینوفن یا برخی داروها و سموم دیگر، عفونت‌ های ویروسی، مسمومیت کبدی از مهمترین عوامل نارسایی حاد هستند. نارسایی مزمن معمولا در اثر هپاتیت سی، کبد چرب و مصرف زیاد الکل ایجاد می ‌شود. سایر علائم ناراحتی کلیه و کبد عبارتند از:

اوردوز با استامینوفن

اوردوز با برخی داروها و سموم مانند برخی آنتی‌ بیوتیک‌ ها، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد تشنج، هورمون ‌های مصنوعی، و داروهای ضد قارچی

برخی مواد گیاهی مانند عصاره چای سبز و کاوا

عفونت‌ های ویروسی مانند انواع هپاتیت از جمله هپاتیت آ، هپاتیت ب و هپاتیت سی، ویروس اپشتین بار، سیتومگالو ویروس و ویروس هرپس سیمپلکس

برخی بیماری ‌های خود ایمنی مانند هپاتیت خودایمنی

خوردن قارچ ‌های سمی

بیماری ویلسون

کبد چرب بارداری

شوک سپتیک در اثر عفونت گسترده

سندروم باد کیاری

مشاوره رایگان بگیرید : ساکشن ریه در منزل

نارسایی کبد چگونه درمان می شود؟

می ‌توان گفت که درمان نارسایی کبد دقیقا به مرحله بیماری ربط دارد. به موارد زیر دقت کنید:

اگر تنها بخشی از کبد آسیب دیده باشد پزشک ممکن است داروهایی را تجویز نماید.

در بعضی موارد ممکن است جراحی برای برداشتن قسمت آسیب دیده توصیه شود.

اگر آسیب بیش از حد شدید باشد، ممکن است پیوند کبد توصیه شود.

جهت بررسی دقیق کبد پزشک اغلب سی‌ تی اسکن یا ام‌ آر ‌آی تجویز می‌ کند.

یک نکته بسیار جالب این است که اگر کبد سالم آسیب ببیند، می‌ تواند دوباره رشد خود را از سر بگیرد.

طول عمر بعد از کار افتادن کبد چقدر است؟

بیمارانی که نارسایی مزمن دارند (بدون علائمی مانند آسیت، خونریزی واریسی، انسفالوپاتی یا یرقان) متوسط طول عمر ۱۲ سال را دارند. اگر درمان انجام نشود متوسط طول عمر این بیماران چیزی حدود ۲ سال خواهد بود.

source

توسط