مقایسه گلکسی A55 با S21 FE یکی از ترند های این روز های دنیای تکنولوژی است. این رقابت ها بین میان رده های جدید و پرچمداران قدیمی می تواند برای خیلی از کاربران و کسانی که قصد خرید گوشی دارند، جذاب باشد. در این مقاله از پلازا قرار است مقایسه گوشی گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی اس ۲۱ اف ای را به صورت کامل و موردی داشته باشیم.

همچنین بخوانید :

برند سامسونگ به عنوان یک ارائه دهنده حرفه ای گوشی های موبایل در جهان شناخته شده است و خیلی از محصولاتی که ارائه می کند از پرفروش ترین های بازار جهانی موبایل هستند. در سال ۲۰۲۴ این برند هم مانند سایر برند های دیگر با افزایش قیمت محصولات خود کاربران را شوکه کرد و خیلی از افرادی که منتظر وارد شدن گوشی های جدید این برند و خرید آنها بودند، از این کار پشیمان شده و به سراغ گزینه های دیگر رفتند. یکی از این گزینه ها خرید پرچمداران قدیمی تر سامسونگ به جای گوشی های جدید آن بود. در مقایسه گلکسی A55 با گلکسی S21 FE قرار است به بررسی دو مدل پرطرفدار از گوشی های سامسونگ بپردازیم و ببینیم که آیا این پرچمدار دو سال پیش، می تواند با یکی از بهترین میان رده های امسال رقابت کند.

فهرست مطالب

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر مشخصات

وقتی صحبت از بررسی و مقایسه میان دو گوشی باشد، اولین مواردی که باید بررسی کرد مشخصات کلی این دو گوشی است. در مورد مقایسه گلکسی A55 با S21 FE می توان گفت که ما با دو مورد از بهترین گوشی های سامسونگ طرف هستیم که هر یک می توانند ویژگی های بسیار عالی داشته باشند. یکی از آنها تکمیل شده پرچمداران سال ۲۰۲۱ سامسونگ است که در سال ۲۰۲۲ روانه بازار شده است و مورد دیگر نسل پنجم از محبوب ترین میان‌رده‌های سری گلکسی A، یعنی سری ۵ آن. هر دوی این گوشی های از مدعیان تسخیر بازار بوده و باید گفت که رقابتی دیدنی در اینجا در جریان خواهد بود. جدول زیر می تواند مشخصات این دو گوشی را در کنار هم به ما نمایش دهد:

مشخصات گلکسی اس ۲۱ اف ای گلکسی A55
ابعاد ۱۵۵.۷ در ۷۴.۵ در ۷.۹ میلیمتر ۱۶۱.۱ در ۷۷.۴ در ۸.۲ میلیمتر
وزن ۱۷۷ گرم ۲۱۳ گرم
نوع صفحه نمایش داینامیک امولد 2X سوپر امولد
اندازه صفحه نمایش ۶.۴ اینچ ۶.۶ اینچ
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰
نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز
تراشه اگزینوس ۲۱۰۰ اگزینوس ۱۴۸۰
دوربین‌های پشتی ۱۲ – ۸ – ۱۲ مگاپیکسلی ۵ – ۱۲ – ۵۰ مگاپیکسلی
دوربین جلو ۳۲ مگاپیکسل ۳۲ مگاپیکسل
میزان رم ۶ و ۸ گیگابایت ۶، ۸ و ۱۲ گیگابایت
فضای ذخیره سازی ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت
قیمت (نسخه های مختلف) از ۲۱ میلیون تومان از ۱۸ میلیون تومان

همانطور که می بینید این دو گوشی از نظر قدرت و کارایی نیز به هم نزدیک شده و شباهت های زیادی با هم دارند. در ادامه برای درک بهتر موارد گفته شده در جدول هر یک از این دو گوشی را معرفی کرده و به صورت موردی کار مقایسه گلکسی A55 با S21 FE را برای هر یک از این ویژگی ها به صورت موردی بررسی خواهیم کرد.

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر طراحی

اولین گزینه ای که می تواند در مورد یک گوشی نظر کاربران را به خود جلب کرده و باید گفت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، طراحی آن است. در خصوص طراحی هر دو گوشی ما شاهد گوشی هایی با قالب همیشگی سامسونگ هستیم. این تولید کننده بزرگ موبایل را میتوان با گوشی هایی ساده، به شکل یک مستطیل کشیده با پشت صاف که دوربین ها به صورت ردیفی در بالا و سمت چپ قرار گرفته اند شناخت. طراحی ای که شاید در ابتدا یک طرح مینیمال و خوب بود ولی اکنون به یک روند یکنواخت و خسته کننده تبدیل شده است و خیلی از کاربران به آن نظر خوبی ندارند.

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر طراحی

در مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نقطه نظر طراحی هم باید گفت که همین طرح خسته کننده در هر دوی گوشی ها مشاهده می شود. البته کمی تغییرات جزئی نیز در آنها وجود دارد. در گوشی S21 FE، به عنوان یک پرچمدار، شاهد یک برآمدگی در محل قرار گرفتن دوربین ها هستیم و در مورد آ ۵۵ هم می توان تغییری که کلیه گوشی های میان رده سری آ در سال ۲۰۲۴ داشته اند، یعنی برآمدگی دور گوشی و محل قرار گرفتن دکمه ها را مشاهده کرد. از نظر ابعاد گوشی A55 کمی بزرگتر بوده و وزن آن نیز ۳۰ گرم بیشتر است. پس در صورتی که به گوشی های سبک و باریک علاقه دارید، S21 FE گزینه بهتری برای شما به نظر می رسد. همچنین پنل پشتی گلکسی A55 از شیشه است اما گلکسی S21 FE از پلاستیک برخوردار است.

فریم هر دوی این گوشی ها آلومینیومی است ولی از نظر محافظ صفحه A55 با گوریلا گلکس ویکتوس پلاس شرایط بهتری دارد و از نظر فناوری ضد آب و غبار نیز S21 FE با بهره‌مندی از گواهی IP68 شرایط بهتری دارد.

در کل می توان نتیجه مقایسه گلکسی A55 با S21 FE در زمینه طراحی را مساوی دانست و هیچ کدام از این گوشی ها برتری قابل ملاحظه ای بر دیگری ندارد. البته می توان گفت S21 FE برای طرفداران گوشی های کوچک و سبک بهتر خواهد بود.

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر سخت افزاری

سخت افزار مهمترین عنصری است که می تواند در مورد مقایسه دو گوشی به سراغ آن رفت و می تواند تعیین کننده عملکرد کلی و کیفیت کارکرد با یک گوشی باشد. در اینجا ما با دو گوشی گران طرف هستیم که باید قدرتی فراتر از انجام کارهای روزمره داشته باشند و انتظار می رود بتوانند بازی های به روز را نیز هندل کنند و این موضوع تنها با بررسی تراشه و پردازنده این دو گوشی مشخص خواهد شد. از قضا باید گفت در این مقایسه گلکسی A55 با S21 FE در این مورد خاص حرف های زیادی برای گفتن دارد.

در گوشی A55 که به تازگی منتشر شده است ما تراشه اگزینوس ۱۴۸۰ را داریم. یک تراشه جدید و کاربردی با عملکرد بهینه در مصرف باتری به تازگی معرفی شده است و یکی از تازه وارد های بازار به حساب می آید. این تراشه که توسط خود سامسونگ توسعه یافته و تولید شده است روی گوشی های میان رده آن مورد استفاده قرار گرفته است. اما در طرف دیگر مقایسه دیگری از سامسونگ قرار دارد. این تراشه هم بهره وری و بازدهی بالایی دارد و هم به عنوان تراشه پرچم‌دار سری گلکسی S21 شناخته می شود.

در تصویر زیر می توانید مقایسه تراشه گلکسی A55 با S21 FE را بنا بر گزارش های نانورویو مشاهده نمایید:

مقایسه گوشی گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی اس 21 اف ای

باید گفت در انجام کارهای روزمره و بازدهی معمولی پردازنده این اختلاف زیاد هم قابل مشاهده نیست اما وقتی پای کارهای سنگین و گیمینگ در میان باشد، اگزینوس ۲۱۰۰ برتری خود را ثابت خواهد کرد. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در مورد گوشی های گیمینگ میان رده نیاز داشتید، می توانید سری به مقاله بهترین گوشی های میان رده گیمینگ بزنید.

مقایسه A55 و S21 FE از نظر رم و فضای ذخیره سازی

یکی دیگر از مواردی که می تواند برای مقایسه گلکسی A55 با S21 FE مهم باشد، رم و فضای ذخیره سازی این دو گوشی است که البته باید گفت از خیلی از جهات به هم شبیه بوده و چندان نمی توان اختلاف زیادی را بین آنها دید. نسخه های مختلف گوشی S21 FE با رم ۶ و ۸ گیگابایتی به بازار عرضه شده اند که در کنار تراشه قدرتمند آن، می تواند بازدهی خیلی خوبی را در اختیار کاربرانت قرار دهد. این در حالی است که در مورد گوشی A55 ما علاوه بر نسخه های ۶ و ۸ گیگابایتی یک نسخه ۱۲ گیگابایتی هم داریم که به نوعی نسخه پرفورمنس این گوشی از آن استفاده می کند و می تواند بازدهی خوبی برای پردازنده ایجاد کند.

از نظر فضای ذخیره سازی نیز هر دو گوشی ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایت را داریم که در A55 می تواند توسط کارت حافظه گسترش پیدا کند. در مورد گوشی S21 FE ولی این امکان وجود نداشته و کاربران تنها دو نسخه ۱۲۸ گیگابایت و ۲۵۶ گیگابایتی را در اختیار دارند که میتوان گفت این روز ها حافظه جندان بالایی به حساب نمی آید. پس می توانیم بگوییم در مقایسه گوشی گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی اس ۲۱ اف ای از نظر فضای ذخیره سازی و رم باید گفت که A55 شرایط بهتری را نسبت به S21 FE دارد.

مقایسه صفحه نمایش A55 با S21 FE

سامسونگ به عنوان یکی از بهترین تولید کنندگان صفحه نمایش و دیسپلی در کل دنیا شناخته می شود و برند های دیگر مانند اپل نیز از صفحه نمایش های این برند برای گوشی های خود استفاده می کنند. اما باید گفت تمام گوشی های سامسونگ از صفحه نمایش های حرفه ای استفاده نمی کنند و سری های مختلف گوشی های سامسونگ درجه های کیفی مختلفی را دارند. گوشی های سری S بهترین صفحه نمایش های سامسونگ را دارند و S21 FE نیز یکی از همین گوشی هاست. در کنار آن باید گفت که سری A نیز با صفحه نمایش های خوب شناخته می شود.

مقایسه صفحه نمایش A55 با S21 FE

در گوشی S21 FE ما شاهد دیسپلی هایی از نوع داینامیک امولد 2X هستیم و در کنار آن گوشی A55 یک صفحه سوپر امولد را در اختیار ما می گذارد. در این خصوص باید گفت که داینامیک امولد ها با اختلاف از سوپر امولد ها بالاتر بوده و در موارد متعددی مانند کنتراست بهتر و بالاتر، وضوح نمایش رنگ ها و کم کردن تاثیر نور آبی و آسیبی که به چشم می رساند در شرایط خیلی بهتری قرار دارند. البته باید گفت سوپر امولد نیز صفحه نمایش خوبی است و تا زمانی که این دو صفحه در کار هم قرار نگیرند نمی توان متوجه تفاوت میان این دو صفحه نمایش شد.

در مورد مقایسه گوشی گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی اس ۲۱ اف ای از نظر موارد جزئی باید گفت هر دوی این صفحه نمایش ها نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز و چگالی صفحه نزدیک به هم (۴۰۳ برای S21 FE و ۳۹۰ برای A55) تصاویری روان و با جزئیات را در اختیار کاربران می گذارند. همینطور رزولوشن در هر دو گوشی برابر ۱۰۸۰ در ۲۳۴۰ بوده که همان رزولوشن فول اچ دی (FHD) است و نسبت تصویر نیز ۱۹.۵:۹ می باشد. تنها برتری که این صفحه می تواند داشته باشد میزان نوردهی ۱۰۰۰ نیت آن و قابلیت تنظیم نرخ تازه سازی برای بهینه سازی مصرف باتری است.

مقایسه دوربین گلکسی A55 با S21 FE

هر چند دوربین های گوشی های سری S کیفیت های افسانه ای دارند، اما S21 FE با سه ماژول دوربین ارائه شده است که از نظر عددی چندان بالا نبوده و دو دوربین اصلی ۱۲ مگاپیکسلی اما با کیفیت بالا در آن کار شده است. همینطور گوشی A55 با دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسل یکی از مدعیان دوربین های با کیفیت در سال ۲۰۲۴ است. لنز هایی که این گوشی ها در اختیار کاربران می گذارند از این قرار است:

گوشی گلکسی A55 گوشی گلکسی S21 FE
لنز ۵۰ مگاپیکسلی واید با قابلیت PDAF و OIS لنز ۱۲ مگاپیکسلی واید با قابلیت PDAF دوال پیکسل و OIS
لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولتراواید ۱۲۳ درجه لنز ۱۲ مگاپیکسلی اولترا واید ۱۲۳ درجه
لنز ۵ مگاپیکسلی ماکرو لنز تله فتو ۸ مگاپیکسلی با سه برابر زوم اپتیکال، PDAF و OIS

همانطور که می بینید، دوربین های A55 بسیار قدرتمند بوده و دوربین های S21 FE نیز کوله باری از ویژگی های خاص دارند که می تواند قدرت زیادی به آنها بدهد. در این حالت می توان گفت هر کدام از این دو در برخی از ویژگی ها برتری داشته باشند. نقاط قوت اصلی گوشی A55 به این صورت می باشد:

  • دوربین اصلی ۵۰ مگاپیکسلی
  • رزولوشن تصویر بالای ۸۱۶۰ در ۶۱۲۰
  • سایز سنسور ۱/۱.۵۶ اینچی
  • لنز ماکرو

همینطور نقاط قوتی که دوربین S21 FE در اختیار کاربران می گذارد شامل این موارد می شود:

  • ارائه زوم اپتیکال سه برابر
  • فیلمبرداری با کیفیت 4K در ۶۰ فریم بر ثانیه
  • فیلم برداری اسلوموشن ویژه با کیفیت ۷۲۰ در ۹۶۰ فریم بر ثانیه
  • سایز پیکسل ۱.۸ میکرونی
  • زوم اپتیکال ۳ برابر

در کل می توان گفت در مقایسه گلکسی A55 با S21 FE کیفیت نهایی A55 بیشتر خواهد بود، اما در مورد کاربرد های عمومی و همینطور سایر امکانات و ویژگی ها S21 FE هنوز هم یک سامسونگ سری S به شمار می رود، حتی با یک دوربین ۱۲ مگاپیکسلی! در صورتی که سری به مقاله بهترین گوشی های سامسونگ از نظر کیفیت دوربین بزنید می توانید با سایر گوشی های این برند و دوربین های آنها بیشتر آشنا شوید.

مقایسه دوربین گلکسی A55 با S21 FE

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر نرم افزاری

در صورتی که نرم افزار برای شما مهم است و می خواهید گوشی ای که دارید به روز باشد باید به سراغ A55 بروید. این گوشی با اندروید ۱۴ ارائه شده است و پشتیبانی نرم افزاری خوبی دارد. البته باید گفت که ویژگی های نرم افزاری که در گوشی های سری S جدید ارائه شده است، مانند هوش مصنوعی Galaxy AI روی این گوشی ارائه نشده است. در مورد گوشی S21 FE هم باید گفت که این دستگاه با سیستم عامل اندروید ۱۲ ارائه شده و اکنون می توان آن را به ۱۴ آپدیت کرد ولی دیگر نمی توان از آپدیت های آتی و اندروید ۱۵ در این دستگاه بهره برد.

در صورتی که نگران ظاهر و منوی این گوشی ها هستید باید گفت که هر دو گوشی گلکسی A55 و S21 FE از وان یو آی استفاده می کنند و از این نظر با هم تفاوت چندانی ندارند. در صورتی که بخواهیم یک ارزیابی کلی از مقایسه گوشی گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی اس ۲۱ اف ای در خصوص ویژگی های نرم افزاری ارائه دهیم باید گفت که کفه ترازو کمی به سمت A55 سنگینی می کند که البته چندان زیاد هم نیست!

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر نرم افزاری

ویژگی ها و سنسور های گلکسی A55 و S21 FE

وقتی صحبت از سنسور ها و ویژگی ها باشد، کمتر گوشی می تواند خود را به سری S سامسونگ برساند و این گوشی ها از مهمترین گوشی های با امکانات کامل به شمار می روند، در حالی که نمی توان انتظار زیادی از میان رده های سری A داشت. با این وجود A55 می تواند تمامی انتظاراتی که از یک گوشی عادی می رود را برآورده سازد. در کل می توان گفت که هر دوی این گوشی ها ویژگی های اصلی زیر را ارائه می دهند:

  • فناوری NFC
  • اسپیکر های استریو
  • حسگر اثر انگشت نوری زیر صفحه
  • قابلیت OTG
  • سیستم موقعیت یابی پیشرفته
  • حسگر های شتاب سنج، ژیروسکوپ، قطب نما

البته تفاوت هایی نیز در این میان وجود دارد به طور مثال گوشی S21 FE با ارائه سنسور پروکسیمیتی، ویژگی Samsung DeX و گوشی A55 با ویژگی های بلوتوث ورژن ۵.۳ و یو اس بی تایپ سی ورژن ۲ در موارد جزئی با هم اختلاف دارند.

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر باتری

یکی دیگر از موارد جالب در مقایسه گوشی گلکسی A55 سامسونگ با گلکسی اس ۲۱ اف ای، باتری این دو گوشی است که می تواند تاثیر زیادی در تجربه کاربران و تصمیم گیری آنها داشته باشد. در هر دوی این گوشی ها از باتری های لیتیوم یونی استفاده شده است که می توان گفت از باتری های پریمیوم سامسونگ به شمار می رود. البته باید گفت ظرفیت هر کدام متفاوت بوده و A55 می تواند ۵۰۰۰ میلی آمپر و S21 FE نیز ۴۵۰۰ میلی آمپر را در اختیار کاربران خود می گذارند.

هر دوی این گوشی ها از یک شارژر فست ۲۵ وات استفاده می کنند که می تواند باتری را در مدت ۳۰ دقیقه از صفر به ۵۰ درصد شارژ برساند. البته در گوشی S21 FE ویژگی های دیگری نیز وجود دارد و این گوشی می تواند با یک شارژر بی‌سیم ۱۵ واتی نیز شارژ شود. به علاوه شارژر معکوس ۵ واتی نیز برای شارژ کردن گجت های همراه در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت.

مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر باتری

مقایسه مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر قیمت

قیمت این دو گوشی یکی از موارد مهمی است که باید در مقایسه گلکسی A55 با S21 FE بررسی شود و خیلی از کاربران این موارد را در نظر می گیرند. در این خصوص باید گفت که قیمت دلاری این دو گوشی با هم تفاوت های خیلی زیادی دارد. به طوری که در حال حاضر گلکسی S21 FE در نسخه پایه خود با ۱۲۸ گیگابایت رم و ۶ گیگابایت حافظه به قیمت ۱۷۸ دلار عرضه شده است. همینطور نسخه پرفورمنس آن با ۸ گیگابایت رم و ۲۵۶ گیگابایت حافظه با ۲۲۵ دلار از فروشگاه آمازون قابل خرید است.

در مورد گوشی A55 شرایط کمی فرق می کند و از آنجا که شاهد افزایش قیمت های ناگهانی برای گوشی های سال ۲۰۲۴ بوده ایم، این گوشی در نسخه ۱۲۸ گیگابایت و ۸ گیگ رم، با قیمت ۳۷۰ دلار در فروشگاه اینترنتی آمازون عرضه شده و قیمت آن برای نسخه ۲۵۶ گیگابایت حافظه و ۸ گیگ رم به ۴۰۵ دلار می رسد. اما باید گفت از نظر ریالی این گوشی ها قیمت های عجیب و غریب تری دارند و شاید زیاد از قوانین بازار جهانی پیروی نکنند.

مقایسه مقایسه گلکسی A55 با S21 FE از نظر قیمت

در بازار ایران می توانید گوشی گلکسی S21 FE را در نسخه ۸ گیگ رم و ۲۵۶ گیگ فضای ذخیره سازی با قیمت ۲۰ میلیون تومان پیدا کنید. همینطور گوشی A55 نیز در نسخه های ۱۲۸ گیگابایتی از ۱۷ میلیون قیمت گذاری شده و نسخه های ۲۵۶ گیگابایتی آن نیز در حدود ۲۰ میلیون تومان عرضه می شود. پس میتوان گفت این دو گوشی از نظر قیمتی شرایطی یکسان داشته و این بر عهده شماست که ویژگی های مختلف و قدرت بالای یک پرچمدار را انتخاب کنید، یا به سراغ امکانات سطح بالای موردی و جدید یک میان رده ۲۰۲۴ بروید.

در صورتی که قصد دارید این دو گوشی را با سایر گوشی های خوب سال ۲۰۲۴ مقایسه کنید، مقاله بهترین گوشی میان رده می تواند در این خصوص به شما کمک کند.

نتیجه گیری

در این مقاله با هم کار مقایسه گلکسی A55 با S21 FE را انجام دادیم و دیدیم که هر یک از این دو گوشی که میتوان با رنج قیمتی یکسان آنها را خریداری کرد، چه ویژگی هایی در اختیار ما می گذارند. در اینجا ما یک پرچمدار ۲۰۲۲ را با یکی از بهترین میان رده های ۲۰۲۴ مقایسه کردیم و دیدیم که S21 FE در مواردی مانند قدرت پردازنده، صفحه نمایش، ویژگی ها و سنسور ها برتری قابل ملاحظه ای دارد. این در حالی است که مواردی مانند دوربین، ظرفیت باتری و پشتیبانی نرم افزاری در اختیار گلکسی A55 است. در صورتی که در مورد این مقایسه نظر و یا سوالی داشتید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source

توسط