فیلم کفرناحوم یکی از فیلم‌های برتر جهان در ژانر درام است که در کشور لبنان ساخته شد و توانست مفاهیم بزرگی به مخاطب انتقال دهد. در این مقاله با معرفی کامل این اثر همراه شما هستیم.

معمولا سینمای هالیوود شناخته‌شده‌ترین سینمای دنیا است و سالانه این آثار در جشنواره‌های بزرگ دنیا نشان داده می‌شوند و مورد توجه قرار می‌گیرند. اما گاهی سینماهای مناطق دیگر دنیا چنان آثار هنرمندانه‌ای خلق می‌کنند که در قلب و روح مخاطب نفوذ کرده و در ذهن او ماندگار می‌شوند. در ادامه قصد داریم به سراغ یکی از این آثار برتر برویم.

فیلم Capernaum 2018 به کارگردانی، نویسندگی و بازیگری نادین لبکی ساخته شد. این اثر محصول کشور لبنان است و مایکل مرکت (Michel Merkt) و خالد مزنر تهییه‌کنندگان آن بودند. این فیلم توانست پرفروش‌ترین فیلم عربی زبان و خاورمیانه شود. همچنین کفرناحوم توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را نیز بدست آورد. در ادامه مقاله‌ پیش رو پلازا با معرفی فیلم Capernaum 2018 همراه شما هستیم.

فهرست مطالب:

تاریخ اکران فیلم کفرناحوم

ژانر فیلم سینمایی کفرناحوم درام، ماجراجویی، عاشقانه، مهیج، کمدی و مستند است. این فیلم. نخستین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد. سپس در تاریخ 20 سپتامبر 2018 (29 شهریور 1397) در لبنان اکران عمومی شد. مدت زمان فیلم Capernaum 2018 حدودا 126 دقیقه است.

همچنین بخوانید :

داستان فیلم کفرناحوم

داستان فیلم کفرناحوم

خلاصه فیلم سینمایی کفرناحوم درباره پسری 12 ساله به نام زین الحاجی است که برای چاقو زدن به یک شهروند به پنج شال زندان محکوم شده. اما این تمام داستان زین نیست‌. او قصد دارد از پدر و مادر خود بخاطر به دنیا آوردنش، شکایت کند.

داستان به صورت فلاشبک‌هایی به گذشته روایت می‌شود. جایی که می‌بینیم پدر و مادر زین چقدر بی‌مسئولیت هستند و بچه به دنیا می‌آورند تا با استفاده کردن از آنها برای کار، پول بدست آورند. آنها در یکی از محله‌های زاغه نشین زندگی می‌کنند و زین با استفاده از هوش خود بالاترین سود را برای پدر و مادرش دارد. او همیشه نگران خواهر و برادران کوچکتر از خود، خصوصا سحر خواهر 11 ساله‌اش، است. ظاهرا پدر و مادرش قصد دارند سحر را به عقد اسد، صاحب خانه و صاحب یک مغازه خوار و بار در محله خود، دربیاورند. زین اگرچه تنها 12 سال دارد اما بسیار بیشتر از سن خود می‌فهمد و می‌داند این چه فاجعه‌ای برای سحر خواهد بود. پس سعی می‌کند خواهرش را نجات دهد اما…

همچنین بخوانید :

بازیگران فیلم کفرناحوم

این فیلم اثری پربازیگر نیست و بهتر است بگوییم که کارگردان اصلا به سراغ کسانی که سابقه زیادی در بازیگری داشته باشند نرفته و بیشتر تلاش بر این داشته فیلمی برخاسته از خود مردم برای بیان درد مردم داشته باشد. در پایین با دو بازیگر اصلی و سایر بازیگران فیلم آشنا می‌شوید.

زین الرافعی در نقش زین الحاجی

بازیگران فیلم کفرناحوم

زین الرافعی یک بازیگر اهل نوروژ است که در سوریه به دنیا آمد و در واقع یک پناهنده است. او در 10 اکتبر سال 2004 (19 مهر 1383) به دنیا آمده و در سال 2012 به عنوان یک‌ پناهنده سوری با والدینش به لبنان آمد. این بازیگر مدتی در محله‌ای زاغه نشین در لبنان زندگی می‌کرد و در واقع شخصیتی که در فیلم دارد، برگرفته از شخصیت حقیقی اوست. زین الرافعی هرگز به عنوان یک بازیگر آموزش ندید اما با ایفای نقش در کفرناحوم برنده جوایز بین‌المللی مختلفی شد. او اکنون موفق شده اقامت کشور نوروژ را بدست آورد و به مدرسه برود. زین در فیلم سینمایی جاودانگان (Eternals) به ایفای نقش پرداخته و اکنون یک فیلم در انتظار دیگر نیز دارد.

همچنین بخوانید :

نادین لبکی در نقش نادین وکیل زین

هنرپیشه های فیلم سینمایی کفرناحوم

نادین لبکی یک فعال حقوق بشر، بازیگر و کارگردان لبنانی-کانادایی است که در 18 فوریه 1974 (29 بهمن 1352) چشم به جهان گشود‌. او در اوایل دهه 2000 به عنوان بازیگر کار خود را آغاز کرد اما در سال 2007 به سمت کارگردانی رفت. اولین فیلم او کارامل (سکر بنات) نام داشت که در جشنواره کن به نمایش درآمد. سپس سعی کرد آثار خود را برای بیان دردها، اجتماع ضد زن، جنگ و فقری که در کشورش می‌گذرد بسازد. او اولین زن کارگردان عرب است که توانست نامزدی اسکار کارگردانی بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان را بدست آورد. آثار دیگر کارگردانی شده توسط او حالا به کجا می‌رویم؟ (وهلأ لوين) و ریو، دوستت دارم (Rio, I Love You) هستند.

او فیلم Capernaum 2018 را با کمک همسرش خالد مزنر ساخت. خالد مزنر تهییه‌کننده این اثر بود و برای ساخت فیلم وام گرفت و سند خانه‌اش را به عنوان وثیقه در بانک گذاشت.

سایر هنرپیشه های فیلم سینمایی کفرناحوم عبارتند از:

  • یوردانوس شیفراو (Yordanos Shiferaw) در نقش راحیل
  • بولواتیف ترژر بانکول (Boluwatife Treasure Bankole) در نقش یونس
  • کوثر الحداد در نقش مادر زین
  • فادی کامل یوسف در نقش پدر زین
  • نور الحسینی در نقش اسد
  • صدرا عظیم در نقش سحر
  • و…

نقد فیلم کفرناحوم

کفرناحوم فیلمی بزرگ در سینمای عرب است که به بیان آلام مردم در محله‌های زاغه نشین لبنان می‌اندازد. اسم فیلم نیز از نام این محله زاغه نشین در اطراف بیروت الهام گرفته شده است. کفرناحوم همچنین نام روستایی باستانی در فلسطین که به عنوان محل تولد حضرت‌ مسیح شناخته می‌شود، است. فیلم به گفته کارگردان قصد دارد تا درد مردم‌ را نشان دهد و به لحاظ نشان دادن وضعیت کودکان در جهانی پر از سیاست و جنگ، موفق عمل کرده است. از دید نادین لبکی کودکان بیشترین آسیب را از جنگ‌هایی که بزرگسالان شروع می‌کنند، می‌خورند.

همچنین بخوانید :

فیلم موفق شد تا پرفروش‌ترین فیلم عرب زبان شود و پرفروش‌ترین فیلم خاورمیانه شود. به علاوه منتقدان از آن بسیار تعریف کردند و برنده جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن شد. در ادامه مروری بر نمرات فیلم Capernaum 2018 داریم.

نقد فیلم کفرناحوم

سایت نمرات
آی‌ام‌دی‌بی (IMDb) 8.4/10
راتن تومیتوز (Rotten Tomatoes) 90/100
متاکریتیک (Metacritic) 75/100

از بین 33 منتقدی که به فیلم رای دادند، 27 نفر نظری مثبت، 5 نفر نظری متوسط و یک نفر نظر منفی داشتند.

The Seattle Times / سورن اندرسن (Soren Andersen): 100

کفرناحوم اثری بسیار هیجان‌انگیز و فراموش نشدنی است.

The Globe and Mail (Toronto) / جوانا شنلر (Johanna Schneller): 88

لبکی در این فیلم به عنوان یک شاهد حضور دارد و به ما نشان می‌دهد که شرورهای مختلفی در سیستم‌های یک جامعه حضور دارند. نام کفرناحوم علاوه بر معانی دیگر، هرج و مرج، نیز تلقی می‌شود. در مجموع اگر شرورها وجود دارند اما هیچکدام آنها کودک نیستند!

The Guardian / پیتر برادشاو (Peter Bradshaw): 80

کارگردانی این اثر بسیار هنرمندانه و عمیق انجام شده است. با وجود اینکه فیلم Capernaum 2018 صحنه‌های احساسی کمی دارد اما همان صحنه‌ها آنقدر تاثیرگذار هستند که از یاد مخاطب نروند.

Philadelphia Daily News / گری تامپسون (Gary Thompson): 75

اگرچه زین الرافعی اصلا بازیگر نبود و تجربه‌ای در این زمینه نداشت، اما نادین لبکی (نقش وکیل زین را بازی می‌کرد) آنقدر حرفه‌ای است که در بازی گرفتن از او، استعدادش را نشان همه می‌دهد.

Paste Magazine / اندرو کرامپ (Andrew Crump): 59

فیلمسازی لبکی در بهترین‌ حالت بیانگر نداشتن اطمینان و در بدترین حالت نشانگر اعتماد به نفس نداشتن است. البته او به خوبی روی ضعف‌ها سرپوش می‌گذارد.

همچنین بخوانید :

Slant Magazine / دیگو سامرین (Diego Semerene): 38

طبیعی بودن بازی زین الرافعی که البته نشانگر بی‌تجربه بودن او نیز است، تنها فیلم را طوری نشان می‌دهد که گویی از این ویژگی قرار است برای تحت تاثیر نشان دادن مخاطب استفاده کند.

کلام آخر

نمرات فیلم Capernaum 2018

در این مقاله با معرفی و بررسی فیلم سینمایی کفرناحوم همراه شما بودیم و سعی کردیم تمام ابعاد این اثر را با شما در میان بگذاریم. در دنیا و خصوصا خاورمیانه مشکلات و جنگ‌هایی وجود دارند که دودش بر چشم کودکان که بی‌گناه‌ترین موجودات هستند، می‌رود. به امید روزی که تمام کودکان بتوانند دوران شادی را بگذرانند و از امکانات کافی برخوردار شوند. از همراهی شما متشکریم.

منتخب کاربران

source

توسط