«داود منظور»، رئیس سازمان برنامه و بودجه، بار دیگر در جریان یک اظهارنظر رسمی، مخالفت خود را با واردات خودرو نشان داد. او در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا اعلام کرد که تخصیص ارزهای کشور برای واردات اتومبیل به‌صرفه نیست. او مدتی پیش نیز چنین گفته‌ای را بیان کرده بود اما مدتی بعد از موضع خود عقب‌نشینی کرد. تکرار گفته‌های منظور در مخالفت با واردات خودرو نشان می‌دهد که باید او را یکی از مخالفین اصلی واردات اتومبیل به کشور بدانیم.

مخالفت علنی داود منظور با واردات خودرو

رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفت: «فرض می کنیم که سال 1403 حدود دو، سه میلیارد دلار واردات اتومبیل انجام شود. می‌دانیم به صلاح کشور نیست که منابع ارزی کشور را به واردات خودرو اختصاص دهیم. ما در داخل کشور ظرفیت تولید 1.5 میلیون خودرو را داریم.»

اظهارات داود منظور درحالی بیان می‌شود که همواره فعالان اقتصادی، شرکت‌های واردکننده و خودروسازان از کمبود ارز درزمینه واردات اتومبیل و قطعات خودرو گلایه دارند. همچنین روزنامه دنیای اقتصاد در جریان گزارشی به این موضوع پرداخته است که ما نیز آن را در دیجیاتو منتشر کرده‌ایم. به‌ گزارش این روزنامه، بخش اعظم ارز تخصیص‌یافته در حوزه خودرو به موضوع مونتاژ مربوط می‌شود. براساس گزارش منتشرشده، تنها بخش کوچکی از ارز بخش اتومبیل به حوزه واردات خودرو می‌رسد.

 واردات خودرو

براساس آمار ارائه‌شده از سوی وزارت صنعت و بانک مرکزی، در 10 ماه امسال هشت میلیارد و 134 میلیون دلار ارز به خودرو و نیمه‌محرکه اختصاص یافته است. سهم واردات اتومبیل از این رقم تنها 1.5 درصد، معادل 120 میلیون دلار بوده. به‌عبارتی، کمتر از سه درصد ارز بخش اتومبیل برای واردات اتومبیل صرف شده است. حال باید این سؤال را از داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، پرسید که آیا تخصیص ارز هنگفت برای مونتاژ خودروهای چینی مشکلی از نظر او ندارد؟ اگر خودروهایی همچون بستیون T77‌ در داخل کشور با داخلی‌سازی حداقلی مونتاژ شوند، آن‌گاه تخصیص ارز برای مونتاژ این خودروها به‌صرفه خواهد بود؟ درنهایت مخالفت با دستور رئیس‌جمهور مبنی بر آزادسازی واردات خودرو به کشور، با چه هدفی صورت گرفته است؟

source