اگر برای شما هم این سوال ایجاد شده است که سطل آشغال تلگرام کجاست و چطور می توانید اطلاعات پاک شده از این پیام رسان را بازگردانید، در این مقاله از پلازا، راه های مختلفی را برای این کار خواهیم دید.

خیلی از برنامه ها ویژگی را به نام سطل زباله ارائه می دهند که اطلاعاتی که ما پاک کرده ایم را برای مدتی نگه داشته و در صورت نیاز می توانیم آنها را بازیابی کنیم. این سطل زباله ها در برنامه های مختلف اسامی گوناگونی هم دارند. به طور مثال در ویندوز به این بخش Recycle Bin گفته می شود. همینطور در گوشی های اندرویدی قسمتی به نام Trash وجود دارد که تصاویر و ویدیو ها بعد از پاک کردن مدتی در آنجا می مانند. در مورد اینکه سطل آشغال تلگرام کجاست باید بگوییم که تلگرام اصلا چنین قابلیتی ندارد! اما راه های مختلفی برای بازگردانی اطلاعات حذف شده در این پیام رسان برای سیستم های اندرویدی و آیفون ها وجود دارد.

ما قصد نداریم با داستان سرایی در مورد این موضوع که سطل آشغال تلگرام کجاست و چه ویژگی هایی دارد شما را فریب بدهیم حقیقت این است که تلگرام اصلا قابلیتی مانند تمامی سطل زباله های یکه نمونه های نها را معرفی کردیم ندارد. اما چند روش خوب وجود دارد که قبل از معرفی آنها لازم است کمی در مورد نحوه ذخیره سازی اطلاعات در تلگرام با هم صحبت کنیم.

فهرست مطالب

سطل آشغال تلگرام کجاست؟ یک سوال اشتباه!

تلگرام یکی از پیام رسان هایی است که امروز همه ما از آن استفاده می کنیم و باید گفت اگر به دنبال سرعت، راحتی، کیفیت و ویژگی های جدیدی و حرفه ای می گردید، بهتر از تلگرام نمی توانید پیدا کنید. در واقع تلگرام می تواند هر چیزی که برای برقراری ارتباط با دوستان، آشنایان، ارتباط های کاری و… نیاز دارید را در اختیار شما قرار دهد. این برنامه به اندازه ای محبوب است که حتی فیلترینگ نیز تاثیری روی کاربران آن نداشت و اکنون خیلی از افراد از آن استفاده می نمایند. این برنامه علاوه بر ویژگی های خوب به عنوان امن ترین پیام رسان جهان هم شناخته می شود.

تلگرام برای ذخیره اطلاعات خود از یک سیستم ابری استفاده می کند که چت های کاربران روی آن ذخیره می شود. در واقع وقتی که از تلگرام استفاده می کنید چیز روی گوشی شما ذخیره نشده و تمامی پیام های شما در سیستم ابری خود تلگرام و روی سرور های آن ذخیره می شود. پس بدیهی است وقتی چیزی حذف شود، نمی توان به آن دسترسی داشت. البته در این بین استثنا هایی هم وجود دارد.

سطل آشغال تلگرام کجاست؟ یک سوال اشتباه!

هر چند تمام اطلاعات روی سرور است اما اطلاعاتی که حجم زیاد تری دارند، مانند تصاویر، فیلم ها، گیف ها، استیکر های متحرک و… برای اینکه شما کیفیت بهتری را تجربه کنید، در بخشی از موبایل شما ذخیره شده و در اختیار شما قرار می گیرند. این بخش از حافظه، کش (Cache) نام دارد. در واقع تلگرام از این کش به عنوان یک محل دم دستی برای اطلاعات استفاده می کند و وقتی چیزی یک بار روی گوشی شما لود شد برای اطلاعات بیشتر روی آن باقی خواهد ماند. هر چند این محل ذخیره سازی نمی تواند در پاسخ به این سوال که سطل آشغال تلگرام کجاست یک جواب مناسب باشد، اما در مواقعی بازیابی اطلاعات آن می تواند کاری که از سطل زباله انتظار داریم را برای ما انجام دهد.

همچنین بخوانید :

همینطور در بعضی از سیستم عامل ها، مانند سیستم عامل iOS، قابلیت دیگری وجود دارد که اطلاعات را روی یک سرویس ابری ذخیره می کند و می تواند بکاپ هایی را از وضعیت فعلی تلگرام شما بگیرد که با بازیابی انها اطلاعات حذف شده برای شما نمایش داده می شود. در ادامه در خصوص اینکه چطور می توان از این موارد برای بازیابی اطلاعات استفاده کرد صحبت می کنیم و آموزشی برای این کار ارائه خواهیم داد.

روش های جایگزین سطل آشغال تلگرام

در این بخش از مقاله قصد داریم با هم روش هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم را باز کنیم و ببینیم که این ویژگی ها چطور می توانند ویژگی هایی که از سوال «سطل آشغال تلگرام کجاست؟» انتظار داریم برای ما برآورده کند، صحبت کنیم. در ادامه این روش ها را برای اندروید، آی او اس بررسی می کنیم.

بازیابی اطلاعات حذف شده در تلگرام برای اندروید

همانطور که گفتیم می توانیم حافظه کش تلگرام را به نوعی سطل آشغال تلگرام بدانیم. هرچند اگر مدت زیادی از حذف اطلاعات گذشته باشد این اطلاعات در این حافظه کش هم از بین خواهند رفت. این حافظه کش در پوشه ای به نام cache قرار دارند. برای رسیدن به این گوشه باید از مسیر زیر اقدام کنید:

Android > data > org.telegram > cache

کش تلگرام در اندروید

در صورتی که وارد این پوشه شوید می توانید اطلاعات مختلفی که دانلود کرده اید، مانند تصاویر، عکس های کاربران، فیلم ها، تصاویر بند انگشتی که برای پیش نمایش استفاده می شوند و… را مشاهده کنید. هرچند در صورتی که اطلاعات شما از تلگرام حذف شده باشند از اینجا هم حذف شده اند، اما می تواند این حافظه را بازیابی کرد و از آن استفاده کرد. برای این منظور شما نیاز به یک برنامه ریکاوری موبایل خواهید داشت. اگر سری به مقاله اپلیکیشن ریکاوری اندروید بزنید می توانید به لیستی از این موارد و روش کار با آنها دسترسی داشته باشید.

البته اگر بخواهیم بگوییم بهترین برنامه برای کار کردن با سطل آشغال تلگرام کجاست باید گفت که برنامه EaseUS MobiSaver می تواند بهترین عملکرد را در این خصوص داشته باشد و عمدتا برای این کار مورد استفاده قرار می گیرد.

بازیابی اطلاعات حذف شده در تلگرام برای اندروید با EaseUS MobiSaver

البته باید برای اینکه بازیابی اطلاعات شما موفقیت آمیز باشد به چند نکته توجه داشته باشید: سعی کنید بازیابی اطلاعات را پشت گوش نیندازید و در اولین فرصت آن را انجام دهید. هر چه مدت بیشتری از حذف اطلاعات بگذرد، شانس بازیابی پایین تر خواهد آمد. در صورتی که اشتباهات را به صورت سهوی حذف کردید، بهتر است ابتدا اینترنت گوشی را خاموش کرده، از تلگرام خارج شوید و بلافاصله به سراغ گوشه مربوطه بروید، مدتی طول می کشد تا اطلاعاتی که از تلگرام حذف شدند، از این پوشه هم حذف شوند و اگر سریع باشید به آن خواهید رسید.

نحوه فعالسازی سطل آشغال تلگرام آیفون

وقتی که گوشی ما آیفون باشد در پاسخ به این سوال که سطل آشغال تلگرام کجاست می توان یک جواب نسبتا منطقی پیدا کرد. در واقع سرویسی که این گوشی ها ارائه می دهند به نوعی شباهت بیشتری به سطل آشغال تلگرام دارد. این قابلیت iCloud Backup نام دارد و می تواند از پیام های شما نسخه پشتیبان تهیه کند.

همچنین بخوانید :

برای بازگردانی پیام ها با استفاده از این سطل آشغال تلگرام در آیفون باید آن را فعال کرده باشید و از قبل آماده باشد. برای این کار لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا تنظیمات را باز کنید؛
  • دنبال گزینه iCloud بگردید و وارد آن شوید؛
  • از قسمت iCloud Backup دکمه فعالسازی را روشن کنید؛

نحوه فعالسازی سطل آشغال تلگرام آیفون

در این زمان عملیات بکاپ گیری از پیام های شما هم انجام شده و از اینجا به بعد هر پیامی که حذف شود قابل بازیابی خواهد بود. حالا فرض می کنیم که شما یک پیام را حذف کرده و به دنبال آن می گردید، در این حالب باید مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • ابتدا وارد تنظیمات یا همان Settings شوید؛
  • از قسمت General گزینه Reset را انتخاب نمایید؛
  • گزینه Erase All Content and Settings را برای پاک شدن تمامی پیام ها انتخاب کنید؛
  • بعد از اتمام پاکسازی، به بخش Apps & Data منتقل می شوید؛
  • در این قسمت گزینه Restore from iCloud Backup را انتخاب نمایید؛

بازیابی اطلاعات از سطل آشغال تلگرام آیفون

با این کار بخش زیادی از اطلاعات شما مانند تصاویر و پیام ها بازیابی می شوند و می توانید از آنها استفاده نمایید. البته در صورتی که این پیام ها از روی بکاپ شما هم پاک شده باشند، دیگر قابل بازیابی نیستند. پس بهتر است اگر می خواهید اطلاعات حذف شده را برگردانید، سریعتر این کار را انجام دهید.

نتیجه گیری

در این مقاله در مورد اینکه سطل آشغال تلگرام کجاست با هم صحبت کردیم و دیدیم در واقع در این پیام رسان از این خبر ها نیست و وقتی چیزی پاک شده باشد، پاک شده است، پس تلگرام به صورت قانونی و اصولی هیچ همکاری برای بازیابی این اطلاعات به شما خواهد کرد. مگر همان 5 ثانیه ای که فرصت دارید پیامی که خودتان حذف کرده اید را بازگردانید. اما روش هایی وجود دارند که می توانند فایل هایی روی گوشی شما بوده اند و با حذف شدن از تلگرام از دسترس خارج شده اند را برای شما بازیابی کنند. در صورتی که روش دیگری را برای این کار سراغ دارید، خوشحال می شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

source