دیوید سایدلر، نویسنده‌ای که به خاطر فیلم “سخنرانی پادشاه” شهرت داشت و جایزه اسکار را برای این اثر دریافت کرد، روز شنبه ۱۶ مارس در حالی که در یک سفر ماهیگیری با مگس در نیوزیلند بود، درگذشت. او ۸۶ سال داشت و علت مرگ او اعلام نشده است

به گفته جف آغاسی، مدیر بلندمدت او، سایدلر در بهترین مکان دنیا برای خودش – نیوزیلند – و در حال انجام فعالیتی که بیشترین آرامش را برای او به ارمغان می‌آورد یعنی ماهیگیری با مگس، فوت کرده است. آغاسی افزود که اگر سایدلر می‌توانست، دقیقاً چنین پایانی را برای خود رقم می‌زد.

فیلم “سخنرانی پادشاه” که داستان پادشاه جورج ششم (با بازی کالین فرث) را در غلبه بر لکنت شدید و دوستی غیرمنتظره‌اش با درمانگر گفتار، لیونل لوگ (با بازی جفری راش)، پیش از جنگ جهانی دوم به تصویر می‌کشد، توانست جوایز بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر را از آن خود کند.

سایدلر که در کودکی با مشکل لکنت زبان دست و پنجه نرم می‌کرد، برای این اثر دو جایزه بفتا و جایزه هومانیتاس را نیز دریافت کرد. نسخه صحنه‌ای “سخنرانی پادشاه” به بیش از نیم دوجین زبان ترجمه شده و در چهار قاره به روی صحنه رفته است.

سایدلر همچنین در آثاری همچون “آناسیس: ثروتمندترین مرد جهان” (۱۹۸۸) و “تاکر: مرد و رویایش” (۱۹۸۸) دست داشته است. او تا زمان مرگ خود، روی چندین پروژه از جمله مستندها، سریال‌های محدود و فیلم‌های بلند کار می‌کرد.

دیوید سایدلر از سوی فرزندان بزرگسالش، مارک و مایا، به یادگار مانده است.

منتخب کاربران

source