اگر به دنبال راهی هستید که از داغ شدن لپ تاپ خود جلوگیری کنید و یا از علت آن آگاه شوید، ادامه این مطلب را دنبال کنید. در ادامه بررسی علل داغ شدن لپتاپ و راه های جلوگیری از آن را خواهید خواند.

آیا لپ تاپ یا مک بوک شما بیش از حد داغ می‌شود؟ بسیاری از لپ‌تاپ‌ها داغ می‌شوند، زیرا فن در قسمت پایین Laptop مسدود شده است، که می‌تواند باعث از کار افتادن هارد و سایر قطعات شود. در اینجا ساده‌ترین راه‌ها برای خنک کردن لپ‌تاپ، دلایل گرمای بیش از حد و راه حل برای رفع مشکل آورده شده است. در ادامه مطلب با پلازا همراه باشید.

فهرست مطالب: 

راه‌های جلوگیری از داغ شدن لپتاپ

لپ تاپ شما زمانی که نتواند هوا را به درستی به گردش درآورد ممکن است بیش از حد داغ شود. این می‌تواند باعث آسیب به اجزای داخلی و حتی خرابی سیستم شود. لپ تاپ خود را روی یک سطح صاف بگذارید و کمی بالا ببرید. برای بالا بردن لپ تاپ از پایه یا سطح صاف دیگری استفاده کنید. مطمئن شوید که سوراخ‌های فن را آزاد نگه دارید. همچنین از استفاده بیش از حد لپ تاپ خود با برنامه‌های سخت برای مدت زمان طولانی خودداری کنید.

1. برای جلوگیری از داغ شدن لپتاپ را روی شیب قرار دهید

داغ شدن لپتاپ

از پایه، کتاب یا سایر سطوح صاف زیر لپ تاپ استفاده کنید. این شیب جزئی باعث می‌شود تا هوای بیشتری در زیر لپ‌تاپ جریان داشته باشد و آن را به میزان قابل توجهی خنک‌تر نگه می‌دارد. اطمینان حاصل کنید که سوراخ فن را مسدود نمی‌کنید. اگر کتاب کمکی نمی‌کند، می‌توانید چیزی ناهموارتر را امتحان کنید.

اگر نمی‌توانید یک خنک کننده بخرید یا پیدا کنید، همیشه چیزی سخت زیر لپ تاپ خود قرار دهید. به عنوان مثال، از یک محفظه پلاستیکی، یک میز، سینی یا حتی یک تخته برش چوبی استفاده کنید تا سطح صاف و محکمی برای جریان هوای مناسب ایجاد کنید. فقط مطمئن شوید که سوراخ‌های فن را مسدود نکنید.

2. از خنک کننده لپ تاپ استفاده کنید

داغ شدن لپتاپ

خنک کننده‌های لپ تاپ برای کمک به مشکلات داغ شدن لپ تاپ شما ساخته شده اند. انواع مختلفی از خنک کننده‌های لپ تاپ برای انتخاب وجود دارد. برندهایی مانند Thermaltake، Xion و Targus خنک کننده تولید می‌کنند که به طور گسترده در فروشگاه‌های الکترونیکی موجود است. شما حتی می‌توانید خنک کننده‌هایی را خریداری کنید که دارای فن‌های داخلی و تهویه هستند.

3. لپ تاپ خود را فقط روی سطوح جامد استفاده کنید

داغ شدن لپتاپ

لپ تاپ خود را روی سطوح نرم مانند مبل، فرش یا بالش استفاده نکنید. با این کار، هر دریچه ای در پایین لپ تاپ شما مسدود می‌شود و جریان هوا کاهش می‌یابد و باعث گرم شدن بیش از حد آن می‌شود. حتی ممکن است لپ تاپ شما آنقدر داغ شود که آتش بگیرد.

همچنین بخوانید :

4. لپ تاپ خود را در محیط خنک نگه دارید

داغ شدن لپتاپ

سعی کنید لپ تاپ خود را در مکانی با تهویه مطبوع یا خنک نگه دارید. این امر به ویژه در آب و هوای گرم اهمیت دارد. یک محیط با آب و هوای خنک به لپ‌تاپ شما کمک می‌کند تا دمای خود را بهتر تنظیم کند و اجازه می‌دهد تا خنک شود.

5. برای جلوگیری از داغ شدن لپتاپ، برنامه اندازه گیری دما نصب کنید

داغ شدن لپتاپ

بسیاری از برنامه‌ها می‌توانند دمای CPU و GPU شما را اندازه گیری کنند. یک برنامه نظارت بر دمای رایانه شخصی مانند Open Hardware Monitor، Speedfan، Core Temp یا Real Temp نصب کنید. وقتی دما افزایش پیدا می‌کند، می‌توانید برنامه‌هایی که به صورت فشرده از CPU و GPU استفاده می‌کنند را ببندید تا خنک شود.

6. از اورکلاک خودداری کنید

داغ شدن لپتاپ

اگر کامپیوتر خود را اورکلاک کنید، گرمتر از حد معمول خواهد شد. اگر در حال حاضر با داغ شدن بیش از حد لپتاپ خود مشکل دارید، اکنون اورکلاک را شروع نکنید. اگر قبل از اورکلاک مشکل گرمای بیش از حد نداشتید، بهتر است برای حفظ سخت افزار خود، اورکلاک را لغو کنید.

7. برای جلوگیری از داغ شدن لپتاپ، روشنایی صفحه را کم کنید

داغ شدن لپتاپ

روشنایی را کم کنید. اگر مشکلی با شارژ باتری لپ تاپ خود دارید، این کار همچنین می‌تواند به حفظ عمر باتری شما کمک کند.

8. لپ تاپ خود را تمیز کنید

داغ شدن لپتاپ

لپ تاپ خود را یک بار در ماه تمیز کنید. از یک قوطی هوای فشرده برای پاک کردن گرد و غبار یا ذرات ناخواسته استفاده کنید تا فن‌های شما به خوبی کار کنند. همیشه مطمئن شوید که دستگاه خود را به طور کامل خاموش کرده اید و قبل از تمیز کردن آن، همه کابل‌های متصل را جدا کنید.

همچنین بخوانید :

9. باتری قدیمی خود را تعویض کنید

داغ شدن لپتاپ

اگر لپ تاپ خود را برای مدت طولانی در اختیار دارید، باتری را تعویض کنید. باتری‌های قدیمی، معیوب و فرسوده می‌توانند با گرم کردن بیش از حد تمام اجزای لپ‌تاپ، آسیب ایجاد کنند. اگر گرما به علت باتری شما است، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

10. زمان کمتری را با لپ تاپ خود کار کنید

داغ شدن لپتاپ

اگر لپ تاپ شما مدام داغ می شود، بهتر است استفاده از آن را به حداقل برسانید. تا زمانی که بتوانید با خیال راحت لپ تاپ را تعمیر کنید، تا زمانی که مشکل را اصلاح نکرده اید از استفاده از آن خودداری کنید. در غیر این صورت ممکن است صدمات جبران ناپذیری به قطعات وارد کنید.

جمع بندی

تهویه مناسب و نگهداری منظم از لپتاپ، کلیدی برای جلوگیری از داغ شدن بیش از حد لپ تاپ است. اگر مشکل همچنان ادامه داشت، لپ تاپ خود را به یک متخصص نشان دهید.

منتخب کاربران

source