مدیرعامل پلتفرم «بقراط» با بیان اینکه سال ۱۴۰۲، سال خوبی برای صنعت سلامت الکترونیک نبوده است، قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک، وضع قوانین خلقالساعه و نبود متولی واحد را از مهمترین چالشهای این صنعت عنوان کرد.
«مهرشاد تیموری» گفت: «هیچ نقطه مثبتی در سال 1402 نبود؛ صرفاً مشکلاتی بود که به آبروی حوزه سلامت دیجیتال لطمه زد.»
چالشهای قطعی برق و مشکلات نسخه الکترونیک
او با اشاره به قطعیهای مکرر اینترنت، سرورها و سرویسهای استوریج دیتاسنترها، گفت: «بعضی از این قطعیها در تابستان بهدلیل قطعی برق بود. بههرحال زمانی که پزشک امکان دیدن پرونده بیمار را نداشته باشد، تمام مشکلات بهسمت پلتفرم خواهد آمد و تیم پشتیبانی درباره این موضوع دچار چالش میشود.»
تیموری افزود: «ما حتی در روزهای پایانی سال هم قطعی استوریج را تجربه کردیم. این درحالی است که روزهای پایانی سال اوج فعالیت برخی مراکز درمانی است.»
وی تأکید کرد:«با قطع دسترسی پزشک به پرونده بیمار، درنهایت ما بهعنوان پلتفرم دچار چالش میشویم. در چنین موقعیتی، تنها جایی که پزشک به آن دسترسی دارد، تیم پشتیبانی پلتفرم است.»
تیموری مشکلات زیرساخت، دیتاسنتر، قطعی برق و اینترنت و مشکلات زیرساخت کشوری را ازجمله عوامل بروز قطع دسترسی به پرونده بیمار عنوان کرد و افزود: «در این بین، چالشهای نسخهنویسی آنلاین هم همیشه وجود داشته است. با نزدیکشدن به روزهای پایانی سال، اختلالات تأمین اجتماعی هم افزایش پیدا کرده و این اختلالات تا جایی است که از صبح بهشکل لحظهای و مکرر وجود دارد.»
وضع قوانین ناگهانی با عواقب جبرانناپذیر
تیموری با انتقاد از وضع قوانین ناگهانی مثل بهاشتراکگذاری اطلاعات، گفت: «در این روند باید یکسری از اطلاعات فردی تمام مردم به دولت ارائه میشد. درحالیکه اطلاعات پرونده بیمار در همه کشورها در گروه اطلاعات محرمانه قرار دارد.»
مدیرعامل بقراط با تأکید بر اینکه این پلتفرم نسبت به پزشکانی که وارد همکاری با بقراط شدهاند، متعهد است، درخصوص حق مالکیت پرونده پزشکی بیماران گفت: «حتی بیمار هم حق ندارد که خواستار حذف پرونده از پلتفرم شود. بههرحال در حالت عادی هم بیمار نمیتواند از پزشک بخواهد که پرونده فیزیکی موجود در بایگانی را پاره کند. پلتفرم آنلاین که واسط بین بیمار و پزشک است، نقش همان اتاق بایگانی را دارد.»
مدیرعامل بقراط با بیان اینکه همیشه بعضی تصمیمات بدون محاسبات کلان اعلام میشود، افزود: «در هر حوزهای مسائل و مشکلات متفاوت است و باید یک متولی متخصص موضوع را بررسی کند. این درحالی است که در حوزه سلامت این متولی متخصص وجود ندارد.»
حوزه سلامت دیجیتال همچنان بدون متولی واحد
به گفته تیموری، تصمیمگیری و برنامهریزی قوانین توسط سازمانها و حوزههای غیرمتخصص در حوزه سلامت دیجیتال انجام میشود. او با تأکید بر اینکه تصمیمات در سطح کلان گرفته میشود و در سطح پلتفرم قابل اجرا نیست، گفت: «مشکل اساسی به نبود متولی اصلی در حوزه سلامت دیجیتال برمیگردد. متولیانی مثل وزارت بهداشت، سازمان تأمین اجتماعی، بیمه سلامت و سازمان نظام پزشکی، هرکدام تصمیمات جداگانهای درباره حوزه سلامت دیجیتال میگیرند.»
به گفته تیموری، یکی از همین چالشها اظهارنظر درباره ذخیرهسازی پرونده بیماران در سرورهای وزارت بهداشت بود. در این شرایط سؤال اساسی این است که با توجه به عدم پایداری تجربهشده در سرورهای تأمین اجتماعی و بیمه سلامت، آیا وزارت بهداشت دچار عدم پایداری در حفظ این اطلاعات نخواهد شد؟
تیموری همچنین این سؤال را مطرح کرد که آیا وزارت بهداشت تعهدی برای حفظ این اطلاعات دارد؟ آنهم در شرایطی که پزشک فقط با پلتفرم در ارتباط است و حفظ امنیت اطلاعات را از پلتفرم مطالبه میکند.
source