مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G یا گوشی‌هایی مانند گلکسی A24 4G از مواردی است که خیلی از کاربران در مورد آن سوال دارند. در این مقاله از پلازا، می‌خواهیم محصول این برند ایرانی را با دو مورد از گوشی‌های میان رده برند‌های بزرگ شیائومی و سامسونگ مقایسه کنیم.

تلاش برای ساخت و یا بهتر بگوییم جا انداختن گوشی‌های ایرانی از آن موضوعاتی بوده است که همیشه برند‌های داخلی در انجام آن ناکام بوده اند. تولید کنندگان موبایل در سراسر جهان در حال عرضه محصولات خود هستند و چیزی که خیلی وقت است ایران به دنبال آن است، تولید و ساخت یک برند بومی و ایرانی است. اما باید گفت شرکتی که بتواند این کار را انجام دهد، در برهه‌هایی از زمان موبایل‌های مختلف در بازار وجود داشته است که بعضا ویژگی‌های خوبی هم داشته اند، اما هیچ یک نتوانسته اند نظر کاربران را جلب کنند. هرچند این بار داستان فرق دارد و برند داریا، محصول جدید خود به نام داریا باند را چند وقتی است ارائه کرده است. مقایسه داریا باند با Redmi Note 12 4G و همینطور Galaxy A24 نشان از سطح بالای این گوشی دارد.

در این مقاله می‌خواهیم این گوشی را که برند ایرانی منتشر کرده است را بررسی کنیم و با مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G از شیائومی و گلکسی A24 از سامسونگ، ببینیم که این گوشی با هم رده‌های خود از دو برند حرفه ای بازار ایران چه ویژگی‌هایی دارد. این کار را با مقایسه مشخصات این گوشی‌ها شروع می‌کنیم.

فهرست مطالب

مقایسه مشخصات مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی A24

از نظر کیفیت ساخت و سخت افزار به کار رفته باید گفت که داریا از سخت افزار به نسبت خوبی استفاده کرده و برعکس سایر گوشی‌های طراحی داخل و یا حتی گوشی‌های اقتصادی از تراشه‌های بی نام و نشان و سخت افزار رده دو، دوری کرده است. در جدول زیر می‌توانید ببینید که هر کدام از این دستگاه‌ها چه ویژگی‌هایی داشته و تا چه حد به هم نزدیک هستند:

مشخصات داریا باند ردمی نوت 12 4G گلکسی A24
ابعاد ۱۶۳ در ۷۴ در ۸ میلیمتر ۱۶۵.۷ در ۷۶ در ۷.۹ میلی متر ۱۶۲.۱ در ۷۷.۶ در ۸.۳ میلیمتر
وزن ۲۱۰ گرم ۱۸۳.۵ ۱۹۵
نوع صفحه نمایش سوپر امولد امولد سوپر امولد
اندازه صفحه نمایش ۶.۷۸ اینچ ۶.۶۷ اینچی ۶.۵ اینچی
رزولوشن ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ ۱۰۸۰ در ۲۴۰۰ 1080 در 2340
نرخ تازه‌سازی ۱۲۰ هرتز ۱۲۰ هرتز ۹۰ هرتز
تراشه دیمنسیتی ۷۰۵۰ اسنپدراگون ۶۸۵ مدیاتک هلیو G99
دوربین‌های اصل ۲ + ۸ + ۵۰ مگاپیکسلی ۲ + ۸ + ۵۰ مگاپیکسلی ۲ + ۵ + ۵۰ مگاپیکسلی
دوربین سلفی ۱۶ مگاپیکسل ۱۳ مگاپیکسل ۱۳ مگاپیکسل
میزان رم ۸ گیگابایت ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی ۴، ۶ و ۸ گیگابایتی
فضای ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایت ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت ۱۲۸ گیگابایت
قیمت (نسخه‌های مختلف) ۶ میلیون تومان ۷ میلیون تومان ۷.۵ میلیون تومان

همانطور که می‌بینید، در اینجا با سخت افزاری قوی طرف هستیم که حتی از گوشی‌های گرانتر از داریا هم بالاتر می‌باشد. در اینجا خیلی از کاربران ممکن است به این فکر کنند که یک گوشی ساخت ایران چطور از پس این موارد بر آمده است که باید گفت این گوشی تنها طراحی ایرانی دارد و ساخت ایران نیست. در بخش بعدی در مورد آن بیشتر صحبت خواهیم کرد.

مقایسه موردی داریا باند با دو گوشی دیگر

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی A245 برویم، لازم است اول تکلیف یک چیز را روشن کنیم: «آیا گوشی داریا باند یک گوشی ایرانی است!؟» در جواب این سوال باید گفت که داریا باند گوشی ای ایرانی است که در ایران ساخته نمی‌شود!

در واقع باید گفت این روز‌ها کمتر کشوری را می‌توان پیدا کرد که قطعات الکترونیکی خود را در غیر از جایی به جز چین و کشور‌های آسیای شرقی تولید کند. گوشی داریا باند گوشی است که طراحی آن و انتخاب قطعاتی که در آن به کار گرفته شده توسط طراحان ایرانی انجام گرفته است و ساخت آن به چین سپرده شده است و کارخانجات چینی آن را تولید کرده اند. در اینجا بعضی از افراد ممکن است این موضوع را نپذیرند و بگویند در هر حال این گوشی یک گوشی چینی به حساب می‌آید. اگر در زمره این افراد هستید از همین الان باید آیفون‌های اپل را هم چینی بدانید، زیرا این برند آمریکایی هم از همین روش برای ساخت دیوایس‌های مختلف خود استفاده می‌کند.

همچنین بخوانید :

با نگاهی به مشخصات این گوشی می‌توان آن را یک میان رده دانست، گوشی که نمی‌تواند با پرچمدار‌ها رقابت کند، اما می‌توان انتظار داشت که بازی های سنگین و بروز را هندل کرده و کیفیت تصویری خوب و روان را به ما بدهد. همینطور باید گفت که قیمت این گوشی به دلیل داخلی بودن برند آن حسابی پایین آمده است و مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی A24 که از نظر قیمتی در یک رده هستند را حسابی جالب کرده است.

در اینجا قرار است در مورد هر یک از ویژگی‌های گفته شده برای جدولی که با هم دیدیم، صحبت کنیم و ببینیم اصلا معنی این تفاوت‌ها در چیست و برتری‌های هر کدام از گوشی‌ها در چه حدی هستند.

طراحی و بدنه گوشی ها

در این خصوص باید گفت که طراحی استفاده شده در دو گوشی شیائومی ردمی نوت ۱۲ و سامسونگ گلکسی A24 هر دو طراحی‌های بومی آنها بوده که مدت زیادی است جا افتاده است. طراحی شیائومی را با چیدمان دوربین‌های خاص و متنوع خود و ظاهر باریک و شیک آن همه می‌شناسیم. طراحی گلکسی A24 هم که دقیقا مانند نسخه عادی پرچمداران سری S بوده و تغییری در این گوشی صاف با سه ماژول دوربین زیر هم، در بین مدل‌های آن دیده نمی‌شود.

اما در مورد طراحی داریا باند باید گفت که یک طراحی جدید را شاهد هستیم که برای اولین نمونه از یک گوشی جذابیت‌های خاص خود را دارد. از نظر چیدمان دوربین‌ها این گوشی تا حد زیادی به گوشی گوگل پیکسل 6a طراحی شده است و از یک چیدمان خطی در بالا و پشت دوربین استفاده کرده است. از نظر کیفیت ساخت باید گفت که داریا باند با فریم آلومینیومی خود یک قدم از دو گوشی دیگر جلوتر است. همینطور فناوری ضد آب با استاندارد IP54 از فناوری ردمی نوت ۱۲ با IP53 بیشتر بوده و در گلکسی A24 هم که خبری از این مورد نیست. همینطور از نظر وزنی داریا باند ۲۱۰ گرمی از شیائومی ۱۸۳ گرمی و سامسونگ ۱۹۵ گرمی ما سنگین تر است. هرچند ابعاد آنها تقریبا یکی است اما این اختلاف وزن به دلیل وجود فریم آلومینیومی در داریا کاملا قابل توجیه است.

طراحی و بدنه گوشی ها

در کل می‌توان مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و سامسونگ گلکسی A24 را از نظر طراحی و بدنه اینطور توجیه کرد که کیفیت ساخت بدنه در داریا بیشتر از دو گوشی دیگر بوده و سطح بالاتری دارد. همینطور برای کسانی که می‌خواهند از قالب طراحی‌های خسته کننده بیرون بیایند، یک گزینه ایده آل خواهد بود.

مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی A24 از نظر سخت افزاری

کیفیت یک گوشی در کارکرد و روان بودن آن را سخت افزار قدرتمند آن تضمین می‌کند که در خصوص مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ ۲۴ از این جهت باید گفت که شرایط جالبی وجود دارد. در طراحی هر سه گوشی از تراشه‌هایی با معماری ۶ نانومتری استفاده شده است که هر یک از آنها ادعای گیمینگ میان رده بودن را دارند. ولی وقتی صحبت از قدرت پردازنده‌های میان رده در کار باشد، باید گفت که معمولا تراشه‌های دیمنسیتی مدیاتک حرف اول را می‌زنند که همان تراشه است که در گوشی داریا باند از آن استفاده شده است.

در تصویر زیر می‌توانید مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G را که در واقع دو تراشه دیمنسیتی ۷۰۵۰ و اسنپدراگون ۶۸۵ را نشان می‌دهد، در بنچمارک‌های تراشه ببینید:

مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G از نظر سخت افزاری

در تمامی تست‌ها دیمنسیتی ۷۰۵۰ با اختلاف حداقل ۵۰ درصد بهتر از اسنپدراگون ۶۸۵ عمل کرده است. همینطور مقایسه داریا باند با گلکسی A24 نیز به برتری سخت افزاری داریا ختم می‌شود. هر دو تراشه‌های دیمنسیتی ۷۰۵۰ و هلیو G99 از شرکت مدیاتک ارائه شده و میان رده‌هایی گیمینگ هستند، هرچند در بعضی از تست‌ها این دو به هم نزدیک می‌شوند، اما باز هم می‌توان گفت که برتری قطعی با داریا خواهد بود:

مقایسه داریا باند با گلکسی A24 از نظر سخت افزاری

مورد دیگری که در مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی A24 از نظر سخت افزاری مطرح می‌شود، رم و حافظه داخلی ای است که هر یک از این گوشی‌ها ارائه می‌کنند. گوشی داریا ما تنها یک نسخه داریم که با رم ۸ گیگابایتی و فضای ذخیره سازی ۲۵۶ گیگابایتی ارائه شده است. این میزان رم و فضا به اندازه ای است که این گوشی را تبدیل به یک گوشی گیمینگ میان رده موفق بکند.

همچنین بخوانید :

اما در مورد دو گوشی ردمی نوت ۱۲ و گلکسی آ۲۴ باید گفت که اوضاع بهتر است. در ردمی ما می‌توانیم گوشی‌هایی با ۴، ۶ و ۸ گیگابایت رم را با فضای ذخیره سازی ۶۴، ۱۲۸ و ۲۵۶ گیگابایت داشته باشیم. در کل ۶ نسخه متنوع از این گوشی ارائه شده است. همینطور گلکسی آ ۲۴ هم دارای سه نسخه با رم‌های ۴ و ۶ و ۸ گیگابایتی و با فضای ذخیره سازی ۱۲۸ گیگابایت می‌باشد. علاوه بر این دو گوشی ردمی نوت ۱۲ و گلکسی آ ۲۴ قابلیت استفاده از کارت حافظه برای افزایش فضا را دارند که در داریا باند، مانند سایر گوشی‌های جدید این قابلیت وجود نداشته و یک نمره منفی برای این گوشی به حساب می‌آید.

مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ ۲۴ از نظر صفحه نمایش

صفحه نمایش، اولین نمایی است که یک گوشی می‌تواند به ما بدهد و در صورتی که کیفیت تصویر در یک گوشی خوب باشد، کاربر خیلی راحت تر با آن ارتباط برقرار می‌کند. این موضوعی است که خیلی از تولید کنندگان گوشی آن را به خوبی بلدند و از آن برای خوب جلوه دادن محصول خود استفاده می‌کنند. در هر  سه این گوشی‌ها ما شاهد صفحه نمایش‌هایی با کیفیت هستیم.

در داریا باند ما یک صفحه سوپر امولد با نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز را درایم که از صفحه ردمی نوت ۱۲ با امولد ۱۲۰ هرتزی و گلکسی آ۲۴ با سوپر امولد ۹۰ هرتزی بالاتر قرار می‌گیرد. همینطور اندازه ۶.۷۸ اینچی آن از ردمی ۶.۶۷ اینچی و. گلکسی ۶.۵ اینچی بزرگتر است. اما از نظر میزان نوردهی باید گفت که داریا با اوج نوردهی ۶۵۰ نیت کمتر از ردمی با ۱۲۰۰ نیت و گلکسی با ۱۰۰۰ نیت قرار گرفته است.

در کل باید گفت شرایط صفحه نمایش هر سه گوشی خوب می‌باشد و داریا با اختلاف کمی در پنل، اندازه و نرخ تازه سازی از دو گوشی دیگر بالاتر خواهد بود و می‌تواند تصاویر را با جزئیات بیشتر و کیفیت روانتری در اختیار کاربران خود قرار دهد.

مقایسه دوربین داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی A24

در مورد مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G از نظر دوربین باید گفت که دوربین هر دو تقریبا یکسان می‌باشد. هر دو گوشی از دوربین‌های ۵۰، ۸ و ۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کنند. دوربین‌های ۸ و ۲ مگاپیکسل هر دو کاملا یکسان بوده و حتی احتمال استفاده از یک برند نیز در آنها وجود دارد. دوربین ۸ مگاپیکسلی در هر دو گوشی یک لنز با دریچه دیافراگم f/2.2، سایز سنسور یک چهارم اینچ و با سایز پیکسل ۱.۱۲ میکرومتری می‌باشند. دوربین ۲ مگاپیکسلی نیز دارای دریچه دیافراگم f/2.4 خواهد بود. اما در مورد دوربین ۵۰ مگاپیکسلی اختلافات ریزی در دریچه دیافراگم و سایر مشخصات وجود دارد.

همچنین بخوانید :

در گلکسی آ ۲۴ هم یک دوربین سه ماژوله ۵۰، ۵ و ۲ مگاپیکسلی داریم که هر چند از نظر عددی کمی پایین تر به نظر می‌رسد اما دوربین پرمیوم بوده که در نهایت می‌تواند عملکرد قابل قبولی را داشته باشد. در هر سه گوشی می‌توان ویژگی‌هایی مانند PDAF را دید اما از این ۳ تنها ردمی نوت ۱۲ است که بدون لرزش‌گیر اپتیکال عرضه شده است.

مقایسه دوربین داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ 24

دوربین سلفی گوشی داریا نیز یکی دیگر از مواردی است که بالاتر از دو گوشی دیگر قرار می‌گیرد. این دوربین ۱۶ مگاپیکسلی با با دریچه دیافراگم f/2.5، سایز سنسور ۱/۳.۰۶ اینچ و همینطور سایز پیکسل ۱.۰ میکرومتر می‌تواند عملکرد بهتری از دوربین‌های دو گوشی دیگر که ۱۳ مگاپیکسلی بوده و همین مشخصات را دارند داشته باشد. در کل می‌توان گفت مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ 24 از نظر دوربین به یک تصویر خوب ختم می‌شود و هر سه آنها می‌توانند کاربران را راضی نگه دارند.

مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ ۲۴ از نظر نرم افزاری

سیستم عامل گوشی‌های موجود هر سه از نوع اندروید بوده و با همین پایه ارائه شده است. اما باید در نظر داشت که تفاوت‌هایی با هم دارند. در گوشی داریا ما سیستم عامل DariaOS 4.0 را می‌بینیم که بر پایه اندروید ۱۳ طراحی و ساخته شده است. این سیستم عامل یک توزیع ایرانی از اندروید است که به صورت استاندارد به ثبت رسیده است. هرچند موارد مربوط به حریم خصوصی که در نرم افزار‌های ایرانی خیلی جدی گرفته نمی‌شود و کاربران را نگران کرده در مورد این سیستم عامل نیز صادق است.

در گوشی ردمی نوت ۱۲ از سیستم عامل اندروید ۱۳ با قابلیت ارتقا به ۱۴ استفاده شده است و گوشی سامسونگ نیز همین سیستم عامل را به همراه رابط کاربری وان یو آی ۶ در اختیار کاربران خود می‌گذارد. در کل می‌توان از مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ ۲۴ از نظر سیستم عامل این نتیجه را گرفت که هر سه گوشی در رده اندروید ۱۳ فعالیت دارند و قابلیت‌های نرم افزاری آنها یکی خواهد بود.

مقایسه ویژگی‌ها و ارتباطات

در خصوص ویژگی‌های که هر گوشی دارد می‌توان یک لیست بلند بالا را توضیح داد که می‌تواند کمی برای هر سه گوشی طولانی شود. جدول زیر می‌تواند این لیست را برای ما خلاصه کند:

ویژگی ها داریا باند ردمی نوت 12 4G گلکسی A24
بلوتوث ورژن ۵.۲ ورژن ۵.۰ ورژن ۵.۳
وای فای دوال باند، وای فای دایرکت دوال باند دوال باند، وای فای دایرکت
اسپیکر استریو دارد دارد دارد
جک ۳.۵ میلیمتری ندارد (تبدیل از تایپ سی) دارد دارد
فناوری NFC دارد دارد دارد
موقعیت یابی GPS (L1)،GLONASS (G1)،BDS (B1I+B1c) و GALILEO (E1) GPS، GLONASS و GALILEO GPS، GLONASS، GALILEO، BDS و QZSS
سنسور مادون قرمز ندارد دارد ندارد
حسگر اثر انگشت دارد، زیر صفحه نمایش دارد، کنار گوشی دارد، کنار گوشی
سایر سنسور ها شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب نما، تشخیص چهره (FaceID) شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب نما شتاب سنج، ژیروسکوپ، مجاورتی، قطب نما

در واقع باید گفت از نظر ویژگی‌های جزئی و فرعی گوشی داریا باند خیلی بیشتر از یک میان رده امکانات در اختیار کاربران قرار می‌دهد و بیشتر به گوشی‌های پرچمدار نزدیک است. اگر بخواهیم مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G را از نظر این ویژگی‌ها انجام دهیم، باید گفت داری از نظر ارائه شبکه 5G، ویژگی‌های وای فای، موقعیت یابی پریمیوم، حسگر اثر انگشت زیر صفحه نمایش و همینطور تشخیص چهره برتری دارد. هرچند در مورد مقایسه داریا باند با گلکسی آ ۲۴ این اختلافات کمتر می‌شود اما باز هم برتری داریا کاملا مشهود خواهد بود.

مقایسه از نظر باتری

در مورد هر سه گوشی باید گفت که از باتری‌های لیتیوم پلیمری استفاده می‌کنند که متداول ترین نوع باتری برای گوشی‌های میان رده است. هرچند ظرفیت داریا با ۴۷۰۰ میلی آمپر تا حدی از باتری‌های ۵۰۰۰ میلی آمپری ردمی و گلکسی مورد بحث کمتر است، اما شارژر قدرتمند ۶۶ واتی آن می‌تواند این کاستی را جبران کند. این در حالی است که در ردمی نوت ۱۲ یک شارژر ۳۳ واتی و در گلکسی آ ۲۴ یک شارژر ۲۵ واتی داریم. براساس ادعایی که داریا داشته است این شارژر ۶۶ واتی می‌تواند باتری داریا باند را در ۱۵ دقیقه به ۵۰ درصد رسانده و در ۵۰ دقیقه به صورت کامل شارژ کند.

در کل می‌توان مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ 24 را به این صورت ارزیابی کرد که هرچند باتری داریا ظرفیت کمتری دارد اما از نظر شارژر قدرت بالاتری داشته و می‌تواند بهتر عمل کند.

مقایسه از نظر باتری

نتیجه گیری

در این مقاله به بررسی و مقایسه داریا باند با ردمی نوت 12 4G و گلکسی آ ۲۴ پرداختیم و ویژگی‌هایی که این سه گوشی دارند را با هم بررسی کردیم. هر چند این گوشی‌ها در یک رنج قیمتی هستند، اما باید گفت ویژگی‌هایی که داریا دارد در بیشتر موارد سرتر از دو گوشی دیگر بوده و کیفیت بسیار بالاتر و ویژگی‌های بیشتری را با قیمتی مقرون به صرفه در اختیار کاربران می‌گذارد. البته باید گفت که دو برند شیائومی و سامسونگ دو برند تست شده و مطمئن هستند، اما عملکرد داریا برای خیلی از کاربران شناخته شده نیست و باید منتظر ماند و دید چطور کار می‌کند. در صورتی که در رابطه با هر کدام از موارد گفته شده نظری داشتید خوشحال می‌شویم آن را با ما و سایر کاربران در میان بگذارید.

منتخب کاربران

source