تکنولوژی جدید گوگل هوش مصنوعی Gemini رقیب سرسخت chat gpt

در نهایت گوگل از بزرگترین حرکت خود در جهت ارتقای تکنولوژی رونمایی کرد و ادعا می‌کند که با معرفی هوش مصنوعی جیمنای، آخرین مدل زبانی بزرگ دنیا را متحول خواهد کرد.

 به گفته دمیس حسابیس، مدیرعامل و یکی از اصلی‌ترین بنیانگذاران گوگل دیپ مایند، هوش مصنوعی جیمنای تواناترین مدلی است که تاکنون ساخته شده است.

اگر شما هم کنجکاو هستید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با هوش مصنوعی جیمنای که رقیب سرسخت چت جی پی تی شناخته می‌شود، کسب کنید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اما قبل از مطالعه بهتر است بدانید در حال حاضر جمینی ادونس  Gemini Advanced  در حال حاضر برای استفاده در دسترس میباشد .

 برای فعال سازی این نسخه میتوانید با کلیک روی لینک خرید اکانت هوش مصنوعی گوگل Gemini advance آن را تهیه و  به تولید محتوای عالی شامل متن ها و عکس های جدید بپردازید.

جیمنای چیست؟

گوگل جیمنای یک خانواده از مدل‌های زبان بزرگ هوش مصنوعی چندوجهی (AI) به شمار می‌رود که دارای قابلیت‌هایی در درک زبان، صدا، کد و ویدیو است. علاوه بر این، Gemini قادر به تکمیل مسائل پیچیده در ریاضی، فیزیک، زبان‌های برنامه نویسی مختلف و سایر زمینه‌های تخصصی خواهد بود. Google Gemini اولین بار در کنفرانس توسعه دهندگان Google I/O در ماه مه 2023 معرفی شد و نشان دهنده گامی مهم در نقشه راه هوش مصنوعی گوگل محسوب می‌گردد.

گفتنی است که این فناوری توسط Google DeepMind توسعه یافته است. Gemini قابلیت‌های پردازش زبان طبیعی را ادغام کرده و توانایی درک و پردازش زبان را به راحتی فراهم می‌آورد که برای درک پرس‌و‌جوهای ورودی و همچنین داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربردهای گوگل جیمنای

چنانچه اشاره شد، مدل‌های جیمنای گوگل قادر به انجام امور زیادی در چندین حالت، از جمله درک متن، تصویر، صدا و ویدئو هستند. ماهیت چندوجهی Gemini همچنین امکان ترکیب روش‌های مختلف برای درک و تولید خروجی را فراهم خواهد ساخت.

کاربردهای Gemini شامل موارد زیر است:

·   مدل‌های Gemini می‌توانند محتوا را از انواع مختلف داده‌ها خلاصه نمایند.

·   گوگل جیمنای می‌تواند تولید محتوا را بر اساس درخواست کاربران انجام دهد. این متن همچنین می‌تواند توسط یک رابط چت بات به شکل پرسش و پاسخ انجام گیرد.

·   مدل‌های جیمنای دارای قابلیت‌های چند زبانه وسیعی هستند که ترجمه و درک بیش از ۱۰۰ زبان را امکان‌پذیر خواهد کرد.

·   جمینای گوگل می‌تواند تصاویر پیچیده مانند نمودارها و شکل‌ها را بدون ابزارهای OCR خارجی تجزیه و تحلیل نماید. در واقع از این فناوری می‌توان برای شرح تصاویر و قابلیت‌های بصری پرسش و پاسخ استفاده نمود.

·   گوگل Gemini از تشخیص گفتار در بیش از 100 زبان و کارهای ترجمه صوتی پشتیبانی خواهد کرد.

·   جمینی قادر است تا کدهای زبان‌های برنامه نویسی محبوب از جمله برنامه نویسی پایتون، جاوا، C++ و غیره را درک کرده، توضیح دهد و به راحتی تولید نماید.

سرویس های مختلف جیمنای

گوگل، همش مصنوعی Gemini را به عنوان یک مدل انعطاف‌پذیر معرفی کرده است که می‌تواند روی همه چیز از مراکز داده گوگل گرفته تا دستگاه‌های تلفن همراه راه‌اندازی شود. برای دستیابی به این میزان از مقیاس پذیری،در سه اندازه Gemini Nano ،Gemini Pro و Gemini Ultra عرضه خواهد شد که در ادامه به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

Gemini Nano

 نسخه نانو جمنای برای اجرا بر روی دستگاه‌های تلفن همراه طراحی شده است و به زودی در برنامه AI Core گوگل از طریق اندروید 14 در Pixel 8 Pro به نمایش درخواهد آمد این مدل برای انجام کارهایی که بر روی دستگاه نیاز به پردازش هوش مصنوعی کارآمد بدون اتصال به سرورهای خارجی دارند، از جمله پیشنهاد پاسخ‌ها در برنامه‌های چت یا خلاصه کردن متن طراحی شده است.

Gemini Pro

Google Gemini Pro بر روی مراکز داده گوگل اجرا شده و مواردی مانند Google Bard، ربات چت مشابه راه حل Copilot مایکروسافت را تقویت خواهد کرد. این فناوری در آینده در سایر ابزارهای گوگل مانند Duet AI ،Google Chrome و Google Ads نیز عرضه خواهد شد.

به گفته گوگل، Gemini Pro در مواردی همچون طوفان فکری، نوشتن و خلاصه کردن محتوا از سایر موارد کارآمدتر عمل می‌کند. Gemini Pro عملکرد بهتری از OpenAI GPT-3.5 در معیارهای اصلی خواهد داشت.

Gemini Ultra

Gemini Ultra بهترین و قوی‌ترین مدل در این مجموعه شناخته می‌شود. Gemini Ultra می‌تواند اطلاعات ظریف متنی، کد و صداها را کاملاً درک کرده و حتی به سوالات پیچیده پاسخ دهد.

نحوه کارکرد Google Gemini

گوگل جیمنای ابتدا با آموزش روی مجموعه بزرگی از داده‌ها به فعالیت می‌پردازد. پس از آموزش، این مدل از چندین تکنیک شبکه عصبی برای درک محتوا، پاسخ به سوالات، تولید متن و تولید خروجی کمک خواهد گرفت.

به طور کلی، LLM جیمنای از معماری شبکه عصبی مبتنی بر مدل ترانسفورماتور بهره می‌گیرند. معماری Gemini برای پردازش توالی‌های متنی طولانی در انواع داده‌های مختلف، از جمله متن، صدا و ویدئو، بهبود پیدا می‌کند.

همچنین باید اشاره کنیم که مدل‌های Gemini بر روی مجموعه‌ داده‌های چند وجهی و چندزبانه متن، تصاویر، صدا و ویدئو با Google DeepMind با استفاده از فیلترینگ داده‌های پیشرفته به‌منظور بهینه‌سازی آموزش دیده‌اند.

تفاوت های Gemini با GPT 3 و GPT 4

جیمنای یک رقیب سرسخت برای مدل‌های چت جی پی تی (GPT-3 و GPT-4) از OpenAI به شمار می‌رود. اما در این قسمت به مقایسه این ابزارهای هوش مصنوعی خواهیم پرداخت.

آیا جیمینی بهتر از چت جی پی تی است؟

با افزایش تقاضای کاربران برای استفاده از فناوری هوش مصنوعی و مدل‌های LLM، گوگل وارد فضای رقابتی شدیدی با سایر ابزارها شد. به گزارش گوگل، جیمنای برای کمک گرفتن در امور روزمره بهتر از ابزارهای دیگر عمل می‌کند. اما در حال حاضر، امتیاز GPT-4 در این زمینه 95.3 درصد و نسخه‌های موجود Gemini 87.8 درصد است.

اگرچه این آمار قدرت Gemini Ultra را نشان می‌دهد، اما باید به این نکته اشاره کرد که گوگل،  Gemini را برای انجام امور چندوجهی بهتر از GPT-4 می‌داند. GPT-4 ممکن است چند وجهی باشد، اما تنها قادر است برای پردازش تصاویر و متون مفید باشد. از طرفی دیگر مطالعه Semi Analysis پیش بینی می‌کند در آینده جمینی به طرز قابل توجهی، چت جی پی تی را با ضریب 5 درصدی پشت سر خواهد گذاشت.

اطلاعات بیشتر  در رابطه با مقایسه این دو تکنولوژی را میتوانید در قسمت بلاگ سایت اکانت فور آل به نشانی https://account4all.ir/blog/  مطالعه کنید.

وضعیت امنیت جیمنای هوش مصنوعی گوگل

با توجه به این که مدل‌های LLM و هوش مصنوعی مولد در حال توسعه هستند، نگرانی افراد از امنیت آن‌ها در حال افزایش است. اما بد نیست بدانید گوگل جمینی از نظر امنیتی از چندین طریق محافظت می‌شود. همچنین، گوگل از مجموعه‌ای از اقدامات امنیتی جهت محافظت از داده‌های کاربران در برابر سوء استفاده کمک خواهد گرفت. اما همچنان گوگل در حال توسعه راه‌کارهایی هوشمندانه برای بهبود نظارت بر جمینی و آموزش برای تولید محتوای ایمن‌تر است.

قابلیت‌های جیمنای برای برنامه‌نویسان و دیگر مشاغل

هوش مصنوعی Gemini برای پشتیبانی از تولید کد با کیفیت بالا در زبان‌های برنامه‌نویسی محبوبی همچون Python، Java، C++ و Go مهندسی شده است. انعطاف‌پذیری و بهره‌مندی از توانایی‌های پردازش قدرتمند، Gemini را به ابزاری کارآمد برای توسعه‌دهندگانی که به دنبال افزایش کارایی و نوآوری در پروژه‌های خود هستند، تبدیل خواهد کرد. از طرفی، توانایی هوش مصنوعی Gemini برای تسهیل همکاری خلاق، آن را به یک شریک ایده‌آل برای جلسات طوفان فکری تبدیل می‌کند، به‌گونه‌ای که می‌تواند ایده‌های خلاقانه را ارائه دهد، راه‌حلی برای بهبود پیشنهاد کند و به اصلاح مفاهیم پروژه کمک نماید.

روش استفاده از جیمنای

برای استفاده از هوش مصنوعی جیمنای لازم است که حساب گوگل داشته باشید و به سایت gemini.google.com مراجعه نمایید. لازم به ذکر است جیمنای نسخه‌ تلفن‌همراه نیز دارد. همچنین باید اشاره کنیم که استفاده از Gemini با فیلتر شکن در ایران ممکن است. از طرفی قابلیت‌های هوش مصنوعی Gemini Ultra فعلا برای زبان انگلیسی در دسترس بوده و بزودی برای سایر زبان‌ها منتشر می‌شوند.

نتیجه گیری

گوگل جیمنای یک مدل زبانی بزرگ (LLM) محسوب می‌شود که توسط گوگل AI توسعه یافته است. این مدل بر روی مجموعه عظیمی از داده‌های متنی و کد آموزش دیده است و می‌تواند طیف وسیعی از وظایف همچون ترجمه زبان‌های مختلف، تولید محتوای خلاقانه و غیره را انجام دهد. گوگل جمینی همچنان در حال توسعه است، اما پتانسیل بالایی برای تاثیرگذاری عمقی بر روی تمامی جنبه‌های زندگی انسان‌ها را خواهد داشت. این هوش مصنوعی در حال حاضر به صورت نسخه‌های مختلفی مانند Gemini Nano ،Gemini Pro، و Gemini Ultra عرضه شده است. نسخه Gemini Nano برای دستگاه‌های اندرویدی طراحی شده و نسخه Gemini Pro در حال حاضر در برخی از محصولات گوگل، مانند چت بات گوگل بارد، بکارگرفته می‌شود. نسخه Gemini Ultra قدرتمندترین نسخه جمینی بوده و همچنان در حال توسعه است.

منتخب کاربران

source