کلاس یوس
شرکتهای حوزه فناوری فقط تا پنجشنبه این هفته فرصت دارند تا پلتفرمهای خود را برای انطباق با قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) تغییر دهند و حالا گوگل سند جدیدی را منتشر کرده که تغییرات آن را توضیح میدهد. تغییرات گوگل در مجموع شامل بیش از 20 مورد میشود و جنبههای مختلفی ازجمله جستجو، اندروید و جمعآوری دادهها برای تبلیغات را شامل میشود.
براساس پست گوگل، یکی از بزرگترین تغییرات مربوط به جستجو، نمایش مقایسه قیمتها هنگام جستجوی مواردی مانند بلیت پروازها یا هتلها خواهد بود. بهعنوان مثال، هنگام جستجوی یک پرواز یکطرفه به پاریس، گوگل معمولاً ماژولی بهنام Google Flights را به کاربر نشان میدهد که ابزار جمعکننده قیمت داخلی غول فناوری است. بااینحال، از روز پنجشنبه کاربران اتحادیه اروپا، به قیمتهای ارائهشده توسط ابزارهای دیگر نیز دسترسی خواهند داشت.
تغییرات گوگل برای اندروید و سیستمهای پرداخت
برای کاربران اندروید، با وجود این تغییرات راه آسانتری برای تغییر موتور جستجو یا مرورگر وجود خواهد داشت. در واقع گوگل از پنجشنبه صفحههای بیشتری را به کاربران نمایش میدهد که با وجود آن میتوانند گزینه مدنظر خود را انتخاب کنند. همچنین گوگل قصد دارد این گزینه را در آینده نزدیک برای کاربران کروم دسکتاپ و کاربران iOS نیز ارائه کند.
DMA اپ استورها را ملزم میکند تا برای خریدهای درون برنامهای، سیستمهای پرداخت جایگزین به توسعهدهندگان ارائه کنند. برای رعایت این قانون، گوگل اخیراً سیستم صورتحساب انتخاب کاربر (UCB) را بهعنوان گزینهای برای توسعهدهندگان راهاندازی کرده است تا بتوانند سیستمهای پرداخت خود را ارائه کنند. این برنامه از این هفته با توسعهدهندگان بازی گسترش پیدا خواهد کرد.
یکی از توجهات اصلی DMA، رضایت کاربران از جمعآوری اطلاعات آنها برای تبلیغات است. گوگل اشاره میکند که کاربران اتحادیه اروپا قادر خواهند بود تا برای شخصیسازی تبلیغات، در جمعآوری و اشتراکگذاری دادههای خود توسط سرویسهای مختلف گوگل حق انتخاب داشته باشند.
علاوهبراین، ظاهراً کاربران در بخشهای مختلف برنامههای این شرکت نیز با بنرهایی مواجه خواهند شد که درباره جمعآوری دادهها از آنها سؤال میپرسد. از روز پنجشنبه، گوگل همچنین Data Portability API را راهاندازی میکند تا کاربران بتوانند دادههای خود را راحتتر از محصولات گوگل منتقل کنند.
source