گوگل در اقدامی پس از شرکت متا پلتفرمز (META.O) و دیگران، مدل‌های جدید هوش مصنوعی (AI) را منتشر کرده که توسعه‌دهندگان خارجی ممکن است بتوانند به نحوی به عنوان متعلق خود به کار ببرند. این شرکت، زیرمجموعه آلفابت (GOOGL.O)، اعلام کرده است که افراد و کسب‌وکارها می‌توانند بر اساس خانواده جدیدی از “مدل‌های باز” به نام جما، به صورت رایگان نرم‌افزار AI بسازند. گوگل اطلاعات فنی کلیدی مانند آنچه به عنوان وزن‌های مدل شناخته می‌شود را عمومی کرده است.

این حرکت ممکن است مهندسین نرم‌افزار را به ساخت بر روی فناوری گوگل ترغیب کند و استفاده از بخش ابری سودآور جدید آن را تشویق کند. مدل‌ها برای ابر گوگل “بهینه‌سازی” شده‌اند، جایی که مشتریان اولیه ابری که از آن‌ها استفاده می‌کنند، ۳۰۰ دلار اعتبار دریافت می‌کنند.

گوگل از ارائه کامل جما به عنوان “منبع باز” خودداری کرد، به این معنی که شرکت هنوز ممکن است در تعیین شرایط استفاده و مالکیت دخالت داشته باشد. برخی از کارشناسان گفته‌اند که هوش مصنوعی منبع باز برای سوءاستفاده آماده بود، در حالی که دیگران این رویکرد را برای گسترش مجموعه افرادی که می‌توانند به فناوری کمک کنند و از آن بهره‌مند شوند، تشویق کرده‌اند.

با این اعلام، گوگل مدل‌های بزرگتر و برتر خود به نام جمینی را به عنوان جما باز نکرد. این شرکت گفته است که مدل‌های جما دارای دو میلیارد یا هفت میلیارد پارامتر هستند – یا تعداد مقادیر مختلفی که یک الگوریتم برای تولید خروجی در نظر می‌گیرد.

 

منتخب کاربران

source
تحصیل در ترکیه

توسط