کلاس یوس

پس از توقف واردات خودرو در سال 1398، تنها راه عرضه خودروهای جدید به بازار کشور مونتاژ آن‌ها بود. درنتیجه شاهد افزایش روزافزون تعداد خودروهای مونتاژی در صنایع خودروسازی کشور هستیم. میزان داخلی‌سازی بسیاری از این خودروها 20 درصد و تنها تعداد اندکی از آن‌ها داخلی‌سازی 50 درصدی دارند. به‌عبارتی 80 تا 50 درصد قطعات این خودروها از طریق منابع خارجی تأمین می‌شود. حال این پرسش پیش می‌آید که آیا تولید خودرو در کشور از نظر مصرف ارز به‌صرفه است؟ آیا بهتر نیست به‌جای مونتاژ خودروهای چینی در داخل، آن‌ها را به‌صورت کامل وارد کنیم و ارز کمتری در این مسیر صرف شود؟

همچنین بخوانید: 80 درصد افزایش تولید خودروهای چینی در کشور

ارز برای تولید خودرو مونتاژی بلی، واردات شاید!

روز گذشته «حمید امانی همدانی»، معاون سازمان برنامه و بودجه، در اظهاراتی جدید واردات خودرو را همانند رئیس خود زیر سؤال برد. او در جریان یک نشست خبری گفت: «تخصیص ارز به واردات خودرو در سال آینده براساس شرایط ارزی کشور خواهد بود.» به‌عبارتی واردات خودرو به‌صورت بسیار محدود در سال آینده نیز ادامه خواهد یافت.

خودروهای وارداتی

سخت‌گیری بر موضوع واردات خودرو درحالی صورت می‌گیرد که تولید اتومبیل‌های مونتاژی نیز به ارز قابل‌توجهی نیاز دارد. تولید خودروهای سواری مونتاژی که بخش عمده آن‌ها چینی هستند، طی سال اخیر بیش از 70 درصد رشد داشته است. به‌عبارتی منابع ارزی بسیاری در راه مونتاژ خودروهای چینی مصرف شده‌اند؛ درحالی‌که دولت می‌توانست به‌جای این تعداد خودرو چینی، اتومبیل‌های ژاپنی و کره‌ای وارد کند.

روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی به میزان ارزبری تولید اتومبیل‌های مونتاژی در کشور پرداخته است. میزان ارز مصرفی برای تولید هر اتومبیل براساس داده‌های وزارت صمت محاسبه شده‌اند. برای آن‌که بدانیم میزان ارزبری هر خودرو مونتاژی چه میزان از قیمت آن را شامل می‌شود، بهای تقریبی خودروها در بازار جهانی را نیز برای مقایسه اضافه کردیم.

مقدار ارز مصرف شده برای تولید خودروهای مونتاژی:

خودرو میزان ارز مصرفی به ازای هر دستگاه قیمت خودرو در بازارهای جهانی
هایما 7X 19228 18780 الی 21670 دلار
هایما 8S 16865 11100 الی 17500 دلار
لاماری ایما 15470 24500 دلار
فردا T5 15007 9720 الی 18890 دلار
ریسپکت پرایم 10000 9420 الی 13050 دلار
تیگو 8 پرو 9604 17360 الی 22230 دلار
آریزو 5 5651 6940 الی 11930 دلار
جک j4 5545 7350 الی 10690 دلار
ام وی ام X22 3293 6940 الی 8740 دلار

همان‌گونه که در جدول فوق می‌بینید، برخی خودروهای مونتاژی میزان ارزبری بالایی دارند که می‌توان آن را معادل قیمت دلاری خودرو در چین دانست. در سوی دیگر مدیران خودرو و کرمان موتور که خودروسازان خصوصی مشهور کشور به‌شمار می‌آیند، از تأثیرات منحنی تجربه بهره‌مند شده‌اند و میزان ارزبری تولیدات خود را کاهش داده‌اند. البته واضح است در شرایطی که ارز برای مونتاژ خودروهای رنگارنگ چینی در کشور وجود دارد، عدم تخصیص ارز برای واردات خودرو به بهانه‌های مختلف مورد پذیرش افکار عمومی نخواهد بود.

source