کلاس یوس

بازار لاستیک و سایر قطعات یدکی اتومبیل همانند بازار خودرو، از سال 98 تاکنون در شرایط نامطلوبی قرار گرفته است. با پایان یافتن موجودی انبارها و عدم جایگزینی کالا به اندازه کافی، روند گرانی قیمت لاستیک و دیگر قطعات خودرو نیز آغاز شد. این روند افزایش قیمت تا به امروز نیز ادامه دارد، چرا که کمبود ارز منجر به کاهش واردات تایر شده است. همین موضوع به تنهایی تأثیر چشمگیری بر قیمت تایر در بازار آزاد دارد.

همچنین بخوانید: نگاهی به قیمت لاستیک ایرانی در آبان‌ماه 1402 + جدول

مالک یک خودرو پراید در سال 1400 می‌توانست با صرف مبلغ دو میلیون تومان، چهار حلقه تایر ایرانی سایز استاندارد برای اتومبیل خود تهیه کند. اگر همین مالک بخواهد پس از دو سال تایرهای اتومبیل خود را عوض کند، بایستی حدود هشت میلیون تومان را برای خرید لاستیک‌های جدید ایرانی هزینه کند. به‌عبارت دیگر قیمت لاستیک ایرانی رینگ 13 مناسب پراید، در طول دو سال اخیر چهار برابر شده است.

میزان افزایش قیمت لاستیک در دیگر خودروهای داخلی

افزایش قیمت تایر در مورد خودروهای داخلی نمود بیشتری دارد، چرا که میزان مصرف لاستیک این خودروها بیشتر است. همین رویه را در مورد سایر خودروها نیز می‌توان دید. به‌عنوان مثال در سال 1398 می‌توانستید با مبلغی کمتر از چهار میلیون تومان، چهار حلقه لاستیک کره‌ای یا چینی برای خودرو سمند یا پژو 405 خریداری کنید. با همین مبلغ درحال‌حاضر، می‌توانید دو حلقه لاستیک ایرانی برای سمند یا پژو 405 خود بخرید. خرید 4 حلقه لاستیک کره‌ای یا چینی برای سمند یا پژو 405 درحال‌حاضر نیز 11 الی 12 میلیون تومان هزینه در بر دارد که نشان دهنده افزایش 300 درصدی قیمت این کالا است.

قیمت لاستیک

بی‌شک تا زمانی که بحران ارزی و تحریم‌های اقتصادی ادامه داشته باشند، شرایط فعلی در بازار خودرو و قطعات یدکی آن ادامه خواهد داشت. طرح‌هایی همچون عرضه لاستیک دولتی نیز به‌دلیل اجرای مقطعی، نمی‌تواند تأثیرات بلندمدتی بر بازار لاستیک داشته باشد.

source