کلاس یوس

از گذشته تابه‌حال، برخی عادات به رسم و سنت در بازار ایران تبدیل شده‌اند. یکی از این آداب، عدم موفقیت خودروهای مینی‌ون و استیشن واگن است. عدم محبوبیت این خودروها در بازار آن‌قدر گسترده است که حتی محصولات اقتصادی نظیر پیکان استیشن و پراید سفری نیز نتوانستند سلیقه بازار را عوض کنند. بدیهی است که وقتی خودروهای اقتصادی در تغییر سلیقه بازار ناموفق باشند، خودروهای مونتاژی میلیاردی نظیر هایما 7X و سوبا M4 نیز در این کار ناتوان خواهند بود.

مدتی پیش در دیجیاتو به نحوه شکست سوبا M4 در بازار پرداختیم. این خودرو با وجود بهره‌مندی از امکانات فراوان، نتوانست در بازار ایران موفق ظاهر شود و حتی به‌عنوان یک خودرو تشریفاتی نیز مورد استقبال قرار نگرفت. اکنون نوبت به هایما 7X ایران خودرو رسیده است تا همین شکست را تجربه کند. این خودرو از نیمه دوم سال جاری وارد بازار ایران شده است و با وجود اصرار ایران خودرو بر عرضه آن، موفق به جلب نظر مشتریان نشده است. درحال‌حاضر ایران خودرو هایما 7X را با قیمت یک میلیارد و 482 میلیون تومان به متقاضیان می‌فروشد. قیمت این خودرو در بازار آزاد نیز طی کمتر از دو ماه از حدود 1.8 میلیارد تومان به 1.5 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.

از هایما 7X تا بی ام و سری 2

بسیاری از کاربران در توضیح دلایل شکست هایما 7X، به شکست‌های مشابه برای خودروهایی با برند معتبر اشاره می‌کنند. برای مثال بی ام و سری 2 اکتیو تورر که نسخه استیشن این خودرو محسوب می‌شد نیز نتوانست در بازار ایران به موفقیت برسد. تمامی این موارد نشان‌دهنده عدم آگاهی تیم بازاریابی و تحقیق و توسعه خودروسازان است. اصرار به عرضه خودروهایی که مشتریان تمایلی به خرید آن‌ها ندارند، مسیری جز شکست پیش روی شما نمی‌گذارد.

بی ام و سری 2

بااین‌حال می‌توان نظر مشتریان را تغییر داد و سلیقه جدیدی برای آن‌ها تعریف کرد. هنگامی که تقاضایی در بازار وجود ندارد، این شما هستید که باید تقاضا ایجاد کنید. بسیاری از مشتریان درحال‌حاضر به خرید اقساطی هایما 7X علاقه دارند اما خودروساز محصول خود را با روش اقساطی عرضه نمی‌کند. مواردی همچون فروش اعتباری با اقساط بلندمدت یا تخفیف‌های دوره‌ای، به‌عنوان محرک فروش در بازاریابی شناخته می‌شوند. بااین‌حال بعید به نظر می‌رسد که این اقدامات برای هایما 7X انجام شوند و این خودرو نیز به یکی دیگر از انبوه‌ مینی‌ون‌ها و استیشن‌های شکست‌خورده بازار ایران تبدیل شده است.

source

توسط digitalwebmaster