سال ۱۳۹۹ یکی از کانال‌های تلگرامی گزارشی ویدیویی منتشر کرد که ایده اصلی آن طراحی یک آزمایش اجتماعی و هدف از انجام آن نشان دادنِ شکافی بین نسلی بود. آنها ارزیابی پدران و مادران را درباره مصرف محصولات جنسی از سوی فرزندانشان جویا شدند. نتیجه این گزارش نشان می‌داد که چقدر میانِ والدین و فرزندان‌شان فاصله وجود دارد. یعنی آنچه نوجوانان و جوانان به راحتی تشخیص می‌دادند و درباره آن شرح تفصیلی می‌دادند، پدران و مادران روح‌شان هم از آن خبردار نبود.

اردیبهشت ۱۴۰۰ همین گزارش با موضوع مواد مخدر تهیه شد. آنها یک ماده مخدر را به پدران و مادرانِ میانسال نشان می‌دادند و از آنها می‌خواستند که نظرشان را درباره این ماده بگویند. بسیاری از این پدران و مادران، نه تنها نمی‌دانستند که نام این ماده چیست، بلکه حتی گمان نمی‌بردند که این یک مخدر است! و این در حالی بود که نوجوانان و جوانان به راحتی این ماده مخدر را شناسایی کرده و حتی درباره کیفیت آن و دیگر جزئیاتش اطلاعات داشتند.

انتشار این گزارش‌های اجتماعی که روایتگرِ شکاف‌هایی عمیق بین نسلِ پدران و مادران با فرزندان‌شان بود، حساسیت‌هایی را در جامعه ایجاد کرد. انتشار این گزارش‌های اجتماعی موجب شد که خانواده‌ها نسبت به برخی موارد حساسیت بیشتری داشته باشند و آنچه بر فرزندان‌شان تاثیر می‌گذارد را با جدیت بیشتری پیگیری و بررسی کنند. شاید نخستین نمود این حساسیت‌ها در عرصه موسیقی و نسبت به انتشار موزیک ویدیویی از سوی یکی از خوانندگانِ خارج نشین شکل گرفت.

تهران توکیو / این دیگر موزیک نیست؛ کثافت کاری است

تهران توکیو در اسفند ۱۳۹۹ منتشر شد. اثری از ساسان حیدری یافته(ساسی مانکن) با حضور یکی از بازیگران فیلم‌های جنسی. این اثر موجب واکنش‌های شدیدی از سوی خانواده‌ها نسبت به ساسی مانکن و اهدافِ پشت پرده او داشت.

همان سال‌ها بود که ویدیوهایی از صحبت‌های یکی از همکارانِ قدیمیِ ساسان حیدری یافته منتشر شد. این صحبت‌ها به شدت همه چیز را درباره ساسی روشن کرد:

همکار قدیمی ساسان حیدری یافته: سال ۱۳۹۸ ساسان به من زنگ زد و گفت من که از کنسرت‌هایم هیچ درآمدی ندارم و اجراهایم فروش ندارد، می‌خواهم گروهی راه‌اندازی کنم که نه تنها هزینه‌ای نداشته باشد، که حتی درآمد زیادی هم از آن کسب کنم.

ساسان به من گفت که «ویدیوهایمان انیمیشنی و کارتنی است.) البته وقتی این را گفت که من دیگر کارها را برایش ساخته بودم و برایش فرستاده بودم. بعد آثار منتشر شد و دیدم که این چه وضعی است! به ساسان پیام دادم که؛ «مگر قرار نبود ویدیوها انیمیشن باشد!» گفت: «دادا انیمیشن‌کار خوب پیدا نکردم. به مُدل‌ها ۱۰۰ دلار می‌دهیم و شاید هم ندهیم و کار جمع می‌شود.» از نظر من این دیگر موزیک و فان و این داستان‌ها نیست؛ از نظر من این دیگر کثافت‌کاری است.

ساسی از کجا آمد

سال ۱۳۸۸ اسم ساسان حیدری یافته مشهور به ساسی مانکن سرزبان‌ها افتاد. بیشتر این شهرت پس از دیدار او با مهدی کروبی یکی از نامزدهای ریاست جمهوری و حواشی رسانه‌ایِ این دیدار رقم خورد. ساسان حیدری یافته تا آن زمان به عنوان خواننده‌ای زیرزمینی شناخته می‌شد و چند آهنگ او در همکاری مشترک با حسین مختاری، علی شمس و امیرمسعود تا حدودی شنیده شده بود.

از سال ۲۰۱۲ که حیدری یافته ایران را به مقصد مالزی ترک کرد، حدود یک دهه اثر چندان مطرحی نساخت و کم کم از خاطره‌ها داشت پاک می‌شد.

سال ۱۳۹۷ انتشار ترانه «جنتلمن» با تمرکز روی گروه سنیِ کودکان و نوجوانان بیشتر مورد توجه قرار گرفت. استقبالِ بچه ‌مدرسه‌ای‌ها از ترانه «جنتلمن» باعث شد که ساسان حیدری یافته، تمرکز محتواییِ آثارش بر کودکان و نوجوانان بگذارد.

دکتر، تهران توکیو، مامان منو ببخش و الان هم برادران لیلا… این آهنگ‌هایی است که در سال‌های گذشته ساسان حیدری یافته خوانده و منتشر کرده است.

درآمدها از کجاست

برخی گمان می‌کنند که درآمدهای ساسی فقط از بازدید ویدیوهایش در یوتوب و پلتفورم‌های دیگر است. اما داستان خیلی وسیع‌تر از این‌هاست. کنسرت‌هایی که ساسی در کشورهای مختلف برگزار می‌کند، یکی از راه‌های درآمدیِ کلانِ اوست. آونگ، پی ام سی و رادیو جوان از حامیان ساسی هستند.

مدیربرنامه‌ای که پسر ابی است

در سال‌های اخیر نامِ فرشید حامدی به عنوان مدیر برنامه ساسی مطرح شد. حامدی پسر خوانده ابراهیم حامدی، معروف به ابی است. فرشید حامدی اسپانسر و حامی بسیاری از پروژه‌های خارجی مربوط به موسیقی در خارج از ایران است و فرشید حامدی در هر کجا که باشد و با هر شخصی که همکاریش را آغاز کند؛ او را به فضای سایت‌های شرط‌بندی و قمار نزدیک می‌کند.

نگاهی گذرا به آنچه در اطرافِ ساسی در گذر است، اثبات می‌کند که کارِ ساسی تجارتی کثیف است. تجارتی با استفاده از نامِ موسیقی و با بهره بردن از محتوای جنسی…

برادران لیلا

ساسان حیدری مقدم در آهنگ جدیدش هم همان اهداف گذشته را دنبال می‌کند. او کودکان و نوجوانان را هدف قرار داده و متاسفانه گاهی خانواده‌ها هم بی‌خبر از تاثیر منفی این آهنگ‌ها بر فرزندان‌شان، اجازه شنیدن و دیدن این آثار را به فرزندان‌شان می‌دهند و حتی گاهی خودشان هم با آنها همراه می‌شوند.

به هر روی برادران لیلا هم تکرارِ همان سناریوهای گذشته‌ی ساسی و حامیانش هست. او در ویدیوهایش حتی آرمِ مثبت ۱۸ سال را هم استفاده کرده که همین هم حربه‌ای است که زیر هجده ساله‌ها را برای دیدنِ این اثر ترغیب کند. استفاده از واژه «خاله» هم به نوعی ابزاری جنسی در دست ساسی بدل شده است.

به هر روی از هر طرف که به ساسی و آهنگ‌هایش بنگریم، نه اثری از موسیقیِ با کیفیت هست و نه از محتوایی قابل پذیرش! ساسی فقط و تنها فقط به دنبال ابزارهای جنسی برای بیشتر دیده شدن است. شاید زمان آن فرا رسیده که مخاطبان، خانواده‌ها و حتی خودِ نوجوانان و جوانان، به چنین آثاری نه بگویند.

۲۴۵۲۲۰

source