کلاس یوس

اکثر مخاطبان، دور نخست حضور محصولات چانگان در ایران را با چانگان CS35 به یاد می‌آورند. بااین‌حال سایپا در این دوره خودرویی دیگر را به‌صورت محدود در بازار عرضه کرد. این خودرو چانگان ایدو نام داشت و امروزه تعداد اندکی از آن در بازار حضور دارند. سایپا اکنون نسل جدید این خودرو را در سامانه خودروهای وارداتی بارگذاری کرده است. البته این خودرو یک تفاوت بزرگ با نسخه قبلی خود دارد که این تفاوت،‌ برقی‌بودن آن است. این خودرو با نام چانگان ایدو 460 شهرت دارد.

چانگان ایدو الکتریکی در مقایسه با نسل قبلی خود، تغییرات ظاهری قابل‌توجهی را تجربه کرده است. ظاهر این خودرو به محصولات سری Uni چانگان شباهت دارد. در نمای جانبی نیز فرم ترکیبی بدنه، ظاهر رنو فلوئنس را برای شما تداعی می‌کند. در نمای عقب این خودرو نیز چراغ‌های مثلثی شکل به یکدیگر متصل شده‌اند که ظاهری همانند خودروهای ام جی را به نمایش می‌گذارند.

چانگان ایدو 460

کابین چانگان ایدو الکتریکی، شباهتی به دیگر خودروهای برقی ندارد و گویا با یک اتومبیل درون‌سوز روبه‌رو هستید. فضای کابین این خودرو همانند اتومبیل‌های معمولی است و حتی کلاستر آن نیز از نوع آنالوگ است. نکته جالب درخصوص نسخه‌های وارداتی سایپا، عدم وجود سیستم استارت دکمه‌ای است. بنابراین خودرو برقی و وارداتی سایپا،‌ با سوییچ روشن می‌شود!

مشخصات و امکانات چانگان ایدو برقی

تک موتور الکتریکی با توان 120 کیلووات (161 اسب‌بخار) و 245 نیوتن‌متر گشتاور، وظیفه پیش راندن چانگان ایدو 460 را بر عهده دارد. پکیج باتری لیتیوم یون با ظرفیت ۴۷.۷۸ کیلووات ساعت از برند CATL چین نیز وظیفه تأمین نیروی این موتور را بر عهده دارد. شارژشدن کامل این باتری‌ها با برق شهری به 8.5 ساعت زمان نیاز دارد. بااین‌حال استفاده از شارژ سریع، زمان پرشدن باتری‌ها را 50 دقیقه کاهش می‌دهد.

شتاب صفر تا صد چانگان ایدو برقی 10.8 ثانیه اعلام شده است. صندوق عقب این خودرو نیز 410 لیتر فضا دارد. سیستم‌های ایمنی مختلف شامل کنترل کشش، کنترل پایداری، ترمز اضطراری،‌ ترمز کمکی و سامانه پایش فشار باد تایرها روی این خودرو نصب شده‌اند. انتظار داریم تا همانند سینوگلد جانژینگ، این خودرو نیز تنها به‌عنوان تاکسی الکتریکی در دسترس مخاطبان ایرانی قرار بگیرد.

source