اجبار مشتریان به خرید خودروهای جدید با قیمتی گران‌تر از قبل، یکی از موضوعات خبرساز بازار خودرو طی هفته‌های اخیر بوده است. خودروسازان عنوان می‌کنند که به‌دلیل الزامات سازمان استاندارد، تولید نسخه‌های قدیمی از محصولات خود را متوقف کرده‌اند و به‌جای آن نسخه‌های جدید با سطح استاندارد بالاتر و البته قیمت گران‌تر را به تولید می‌رسانند. این مسئله باعث اعتراض مشتریان شده است. اعتراض مشتریان در فضای مجازی و تجمع آن‌ها در سطح جامعه باعث شده است تا وزیر صمت به این مسئله واکنش نشان دهد؛ البته واکنشی که تهدید جدی متوجه خودروسازان نمی‌کند.

واکنش ملایم و نه‌چندان سخت‌گیرانه وزیر صمت

وزیر صمت در واکنش به اقدام اخیر خودروسازان گفت: «خودروسازان حق ندارند خریداران را مجبور به خرید اجباری محصول خود کنند و باید براساس قرارداد عمل نمایند. خودروسازان به من گفته‌اند که به مشتریان توصیه می‌کنند خودرویی را به‌جای خودروی دیگر خریداری کنند. حالا مشتری می‌تواند توصیه را نپذیرد.»

به عبارت دیگر، مشتریان درحال‌حاضر دو راه پیش روی خود دارند؛ یا اینکه با پرداخت مبلغ بیشتر، خودروی جدید و گران‌تر را خریداری کنند، یا اینکه توصیه خودروساز برای تبدیل تعهد را نپذیرند و از خرید خودرو منصرف شوند؛ چرا که نسخه‌های قبلی دیگر به تولید نخواهند رسید.‌ هم‌اکنون در نیمه دوم سال 1402 به‌سر می‌بریم و آبان‌ماه نیز به رو به پایان است. بنابراین حدود 120 روز دیگر به پایان سال باقی مانده که با کسر تعطیلات، تعداد روزهای کاری به کمتر از عدد 80 می‌رسد. خودروسازان نیز محصولات خود را با موعد تحویل 90 روزه واگذار می‌کنند. از سوی دیگر، تولید خودروهای فاقد استاندارد 85گانه تا پایان سال 1402 متوقف می‌شود. درنتیجه خودروهای قبلی برای تحویل به متقاضیان در دسترس نیستند.

شکایت به سازمان حمایت برای اجبار خرید خودروهای جدید

مدیر سامانه یکپارچه عرضه خودرو در واکنش به اقدامات اخیر خودروسازان گفت: «اگر خودروساز خودروهای دیگری را برای خرید به متقاضی پیشنهاد می‌‌دهد، مشتریان سامانه به سازمان حمایت شکایت کنند.»

source

توسط digitalwebmaster