به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست رسانهای دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، امروز سهشنبه 16 آبان ماه با حضور رضا یعقوبی، مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور و دبیر اجرایی و پشتیبانی جشنواره دوازدهم؛ سجاد لطفی، سرپرست کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر ارزشیابی جشنواره و علیرضا بابایی، دبیر جشنواره دوازدهم در خبرگزاری تسنیم برگزار شد.
در این نشست علیرضا بابایی، دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر، طی سخنانی به تلاش جشنواره دوازدهم در ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی اشاره کرد و گفت: مسائلی در حوزه پوشاک و لباس مردم اعم از حوزه عفاف و حجاب و تغییر ذائقه اجتماعی وجود دارد که مورد تحلیل قرار گرفته و در کارگروه مد و لباس کشور در حال پیگیری است.
بابایی تصریح کرد: جشنواره نمیتواند در یک دوره برگزاری مسائل صنعت، مواد اولیه و بسیاری مسائل دیگر در حوزه پوشاک را حل کند اما میتواند در تغییر ذائقه و نوآوریها تغییراتی ایجاد کند.
حضور ویژندهای گوناگون جهت نوآوری در صنعت مد و لباس
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از حضور ویژندهای گوناگون در جشنواره فجر امسال خبر داد و گفت: امسال برای حضور فعالان عرصه تولید و طراحی تلاشهایی صورت گرفته تا از شهرها و استانهای مختلف بتوانند در این جشنواره حضور پیدا کنند.
او همچنین به نوآوریهایی در این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال برای اولین بار سفارش کاری به مرکز پژوهشها و مرکز رصد کشور دادهایم تا مشخص شود دلیل حقیقی این مسئله که مردم لباس ایرانی نمیپوشند چیست.
بابایی تصریح کرد: یک وجه این موضوع، اقتصادی است. یعنی گرانتر بودن و ارزانتر بودن بعضی از کالاهای قاچاق مطرح است. اما یک وجهی به نظر ما می رسد که انگاره ایرانی پوشیدن ضعیف است. به همین دلیل تلاش کردیم در بعد رسانهای فعال باشیم تا انگاره ایرانی پوشیدن تقویت شود و از هر فردی پرسیده شود که چند ویژند ایرانی میشناسد.
او ادامه داد: برداشت من این است که بیش از 60 یا شاید 100 ویژند ایرانی در موضوعات مختلف داریم که با کیفیت عالی و قیمت مناسبی ارائه میشوند و باید به جامعه معرفی شوند.
دبیر دوازدهمین جشنواره مد و لباس فجر به مسئلهای در زنجیره تأمین اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از آسیب شناسی جشنواره فجر متوجه شدیم گاهی طرحی برگزیده میشود که صنعت به آن استقبال نمیکند. این اتفاقی است در بیانیه مضمون یا فشن بوک جشنواره مورد توجه قرار گرفته است.
او با اشاره به تلاش بسیار برای تدوین بیانیه مضمون جشنواره دوازدهم مد و لباس فجر ابراز عقیده کرد: برای اولین بار سطح این بیانیه ارتقا پیدا کرده و حرفهای شده است و با ارتقا یافتن، نزدیک به ادبیاتی شده که شاید بتوان آن را دانش فنی این رشته و دانش بینالمللی دانست.
بابایی خاطرنشان کرد: بیاینه مضمون امسال حاصل تلاش تیم علمی و کارگروه مد و لباس کشور است که پس از مدتها مطالعه و تحقیق، تدوین شده است، حتی برای این لفظ که تفاوت فشن بوک و مدبرد چیست و چه اصطلاحی در فارسی جای آن گذاشته شود، بسیار بحث و بررسی شده است.
لزوم توجه به ذائقه عمومی و فرهنگ بومی مردم
هوشنگ قادریان، فعال و پیشکسوت حوزه پوشاک و مدیرکل اسبق منسوجات و پوشاک وزارت صمت، سخنران دیگر این نشست بود که طی سخنانی اظهار داشت: تجربه نشان داده که ما با دیکته کردن مد به هیچ نتیجهای نخواهیم رسید، بلکه در صورتی میتوانیم موفقیت داشته باشیم که با تدبیر، درایت، تعمل و تعمق و همچنین استفاده از جامعهشناسان متخصص ذائقهای را برای جامعه ایجاد کنیم.
این فعال حوزه پوشاک خاطرنشان کرد: پوشیدن لباسی خاص توسط مردم چیزی نیست که ما بتوانیم دیکته کنیم که باید این لباس را بپوشید. حتی خانمهای محجبهای که حجاب برتر دارند، اگر به آنها تکلیف کرده که این لباس را بپوشید و چادر بیرونشان را باید اینگونه انتخاب کنند، مقاومت میکنند.
قادریان با تأکید بر ضرورت توجه به فرهنگ بومی هر منطقه و نقطه جغرافیایی، اظهار داشت: جامعهشناسان باید جوامع مختلف و بازارهای هدف را ارزیابی و بررسی کنند تا پوشاک هر قشری از جامعه متناسب با فضای فیزیکی و جغرافیایی و شرایط طبیعت و فرهنگ طراحی شود.
او ادامه داد: حتی در داخل کشور نوع پوشاک در شهری مانند بندرعباس با استان کردستان تفاوت بسیاری دارد و حتی برای استانهای هممرز هم نمیتوانیم بسته مشترکی را در حوزه لباس تهیه و عرضه کنیم و بگوییم باید همین را استفاده کنید.
قادریان با بیان اینکه در بازارهای متعدد نیاز به اظهار نظر جامعهشناسان متخصص داریم، گفت: باید نیازها در نقاط مختلف کشور برررسی شود تا معلوم شود این بازار چه نیازی دارد و چه فصلهایی باید این نیازها را ایجاد کنیم و حتی چه رنگهایی مورد نیاز مردم است.
مدیرکل اسبق منسوجات و پوشاک وزارت صمت با تأکید بر دقت در موضوع رنگ لباسها خاطرنشان کرد: رنگ یک موضوعی است که در دین ما هیچ ممانعتی در آن وارد نشده، یعنی هیچ حدیث و روایتی وجود ندارد که رنگ خاصی در اجتماع استفاده نشود. حتی با وجود اینکه درباره رنگ مشکی گفته میشود کراهت دارد، باید دانست رنگ مشکی را برای برخی مکانها و شرایط توصیه کردهاند.
رضا یعقوبی، مدیرکل شورای فرهنگ عمومی کشور و دبیر اجرایی و پشتیبانی جشنواره دوازدهم، سخنران دیگر این نشست بود که طی سخنانی اظهار داشت: فعالیت کارگروه دوره دوازدهم مد و لباس فجر را باید رایلگذاری جدیدی در این حوزه دانست که نیاز به حمایت و همکاری دستگاههای مختلاف کشور دارد تا به نتایج مطلوب برسد.
او خاطرنشان کرد: لباس موضوعی فرهنگی هنری و اثرگذار در جامعه است که در این راستا به کمک آموزش و پرورش، صدا و سیما، رسانهها، وزارت ورزش، وزارت میراث و نهادهای دیگری نیاز است تا بعد فرهنگی لباس آن گونه که باید، مورد توجه قرار گیرد.
سامانه طراحان، مسیری برای ارتقاء سطح جشنواره مد و لباس
در ادامه این نشست سجاد لطیفی، سرپرست کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور و دبیر ارزشیابی جشنواره، از نوآوریهایی در این دوره دوازدهم یاد کرد و گفت: دوره دوازدهم جشنواره مد و لباس فجر با نوآوریهای صورت گرفته در آییننامه ابلاغی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، با رویکردهایی جدید در بخشهای مختلف برگزار خواهد شد.
لطیفی با اشاره به راهاندازی سامانه طراحان اظهار داشت: سالها وظیفه طراحان بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده و این تولیت را داشته و عهدهدار امور بوده، اما از سال گذشته سامانه طراحان راهاندازی شد که میتواند باعث تشخص و رسمیت بخشی به حوزه طراحان لباس باشد.
او ادامه داد: این سامانه درگاه ورودی و زمینهای برای ارتقاء سطح طراحان است. درواقع در حال حاضر نظام رتبهبندی برای طراحان وجود دارد، چراکه خاصیت جشنواره جریانسازی است و نمیتوان تغییرات بسیاری از آن توقع داشت، اما حتماً در جامعه موج و جریان ایجاد میکند و این روند از طریق سامانه طراحان مورد بازنگری و تقویت قرار میگیرد.
سرپرست کار گروه ساماندهی مد و لباس کشور از حضور فعالان عرصه طراحی پوشاک در جشنواره امسال یاد کرد و گفت: در حال حاضر 11 استان صاحب ویژند پوشاک هستند و در این استانها ضمن تشکیل کارگروه استانی، اداره کل صمت و صدا و سیمای استان و همچنین اصناف در پیشبرد جشنواره دوزادهم مد و لباس فجر فعال شدهاند.
انتهای پیام/
source