بهمن 1401: مهدی خطیبی، مدیرعامل ایران‌خودرو، در نشستی با مدیرعامل مپنا، اعلام کرد کمیته مشترک ایران‌خودرو و مپنا، در زمینه خودروهای برقی، از جمله تارا، شکل گرفته است.

وی توضیح داد خودرو برقی به یک خواست عمومی تبدیل شده و در گروه صنعتی ایران‌خودرو، ساخت خودروهای برقی توسط گروه جتکو، که از زیرمجموعه‌های شرکت تام به شمار می‌رود، پیش رفته و تاکنون دو نمونه خودروی تارای برقی نیز تولید شده است.

وی افزود امروزه ایران‌خودرو در جایگاهی قرار دارد که توانایی و دانش طراحی و تولید خودرو برقی را کسب کرده، که این دستاوردها در همین مجموعه و با تکیه بر دانش جوانان نخبه صورت گرفته است.

آقای خطیبی درباره راه‌اندازی شبکه بهره‌برداری از خودروهای برقی در جزیره کیش به صورت آزمایشی گفت با اجرای این طرح و بررسی ابعاد مختلف آن می‌توان به سرعت در مسیر توسعه زیرساخت‌ها و شبکه‌های مربوط در سراسر کشور گام برداشت.

وی گفت حفاظت از محیط زیست و کاهش آلایندگی‌های ناشی از موتورهای احتراقی در دستور کار ایران‌خودرو قرار داشته و در این زمینه دستاوردهای مهمی کسب شده است و ایران‌‌خودرو مصمم است تا با طراحی و تولید خودرو برقی و حمایت‌های لازم، در این زمینه نیز گام‌های موثری بردارد. اجرای طرح‌های مرتبط با توسعه خودروهای برقی بدون حمایت مستقیم و سرمایه‌گذاری دولت امکان‌پذیر نیست‌.

کیانوش پورمجیب، قائم مقام تامین و تولید ایران‌خودرو، نیز در این نشست بیان کرد در این زمینه می‌توان از قدرت شرکت مپنا استفاده کرده و اقتصاد خودرو برقی را در کشور توسعه داد. با حضور آقای خطیبی از سال گذشته، فعالیت‌های حوزه برقی‌سازی سرعت زیادی یافته و تقریبا دو ماه پیش در شرکت جتکو از خودرو تارای تمام برقی رونمایی شد. خودروی ری‌را با شبکه برق و الکترونیک گروه صنعتی ایران‌خودرو ارائه خواهد شد.

پورمجیب گفت شرکت ایپکو توانمندی خوبی در زمینه خودروهای هیبریدی دارد. در این زمینه توانمندی ایپکو با شرکت مپنا به اشتراک گذاشته شد. این توان کماکان در گروه صنعتی ایران‌خودرو در حال کار است و نه تنها ECU بلکه EMS خودروها در برخی از واریانت‌ها توسط شرکت ایپکو تامین می‌شود. در زمینه خودروی برقی نیز توانمندی خودروی ایپکو در زمینه موضوعات الکتریکی کماکان در دسترس است. در شرکت ایران‌خودرو دیزل نیز توفیقات بسیار خوبی رخ داده است‌. اتوبوس تمام برقی در این شرکت تولید و استقبال خوبی از آن شد و در حال حاضر به سمت توسعه شمارگان این محصول پیش می رویم که این می تواند یکی از زمینه های همکاری با شرکت مپنا باشد. در زمینه موضوعات اقتصادی پروژه اتوبوس برقی، نیازمند مشارکت و حمایت اقتصادی یک نهاد سومی از جمله شهرداری، وزارت کشور و… برای تخصیص یارانه مشابه همه کشورهایی که خودرو برقی را توسعه و ترویج می کنند هستیم.

عادل پیرمحمدی، قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه های ایران‌خودرو، گفت پروژه خودروهای هیبرید ۱۵ تا ۱۸ ماه آینده وارد مرحله تولید انبوه خواهد شد. در این پروژه کاهش مصرف سوخت به ۴.۲ لیتر خواهد رسید و هم زمان پروژه تولید خودروهای برقی EV نیز در گروه صنعتی ایران‌خودرو برنامه‌ریزی شده است. دولت مانند تمام کشورهای دنیا برای خریداران این محصول باید یارانه در نظر گیرد.

کیوان وزیری، مدیرعامل شرکت تام ایران‌خودرو، نیز در این نشست، اظهار کرد فرایند برقی‌سازی برای نخستین بار بر روی تارا به عنوان خودروی ملی صورت گرفت و در حال حاضر و با اعتماد به توان جوانانی نخبه، به قدرت طراحی و فرآیند محصول خودرو برقی دست یافتیم.

حسن محمدقاسمی، مدیرعامل شرکت جتکو، بیان کرد در زمینه قطعات پاورترین، موتور، شارژر، درایور، مدیریت باتری، مدیریت حرارت و المان‌های ضروری خودروهای برقی، آنچه که از دانش نیاز است برای صنعتی‌سازی و تولید در گروه صنعتی ایران‌خودرو بومی شده است. در توسعه ماژول‌ها و داخلی‌سازی فناوری‌ها از این توان استفاده شده و برای خودروی تارای برقی بیش از ۱۵ شرکت مشارکت داشتند.

source