دانشمندان از قرن‌ها قبل درحال ایده‌پردازی درباره موقعیت یک قاره افسانه‌ای غرق‌شده به نام آتلانتیس هستند و برخی به اروپا، برخی به درون یا نزدیک دریای مدیترانه و برخی دیگر به زیر مثلث برمودا اشاره کرده‌اند. حالا گروه دیگری از محققان موفق شده‌اند یک قاره گمشده دیگر را در کف اقیانوس کشف کنند.

براساس گزارش‌های منتشرشده، این خشکی تکه‌تکه که از کف اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا کشف شده، قاره‌ای 155 میلیون ساله است که آرگولند (Argoland) نام دارد و زمانی به اندازه پهنای ایالات‌متحده امتداد داشته است.

نحوه جابه‌جایی قاره گمشده

به اعتقاد دانشمندان، آرگولند در اواخر دوره ژوراسیک از استرالیا جدا شده است؛ زمانی که دایناسورهایی ازجمله برکیوسور و استگوسور بر زمین حکمرانی می‌کردند. این قاره باستانی با گذشت زمان به‌سمت جنوب شرقی آسیا پیش‌رفته و سرانجام ناپدید شده است.

تاکنون هیچ شواهدی از این قاره کشف نشده بود و به همین دلیل بسیاری از کارشناسان و دانشمندان نیز درباره وجود آن تردید داشتند. اما اکنو‌ن خرده‌سنگ‌هایی از این قاره مشاهده شده است. زمین‌شناسان هلندی آثاری از این قاره ازدست‌رفته را به‌صورت زمین‌ساختی شناسایی کرده‌اند که در کف اقیانوس پراکنده و در جزایر کوچکی جاسازی شده‌اند.

ویدیوی زیر که توسط مدل‌سازی دانشمندان ساخته شده است، نحوه حرکت و جابه‌جایی این قاره در طول زمان را نشان می‌دهد:

به گفته محققان، بخش‌هایی از این قاره که زمانی بیش از 4500 کیلومتر امتداد داشته، در زیر جنگل‌های سبز بخش‌های وسیعی از اندونزی و میانمار پنهان بوده است. همچنین آن‌ها با بررسی‌های خود ادعا کرده‌اند که در دوره «تریاس پسین» قاره به مجمع‌الجزایری تبدیل شده که بخش‌هایی از آن بعداً در دریا فرو رفته است.

تاکنون قاره‌های دیگری نیز در زیر آب کشف شده. ازجمله آن‌ها می‌توان به زلاندیا اشاره کرد که در نزدیکی استرالیا کشف شد. «آدریای بزرگ»، قاره ازدست‌رفته دیگری است که زمانی در دریای مدیترانه قرار داشت.

source

توسط digitalwebmaster