دلایل کاهش عرضه خودروهای تولیدشده در ماه‌های اخیر به بازار باید ریشه‌یابی شود. به دنبال درج اخباری درباره احتکار خودرو در پارکینگ خودروسازان طی ماه‌های اخیر، گشت‌های تعزیرات به طور سرزده از چند پارکینگ خودروسازان بزرگ بازدید کردند. امتناع خودروسازان از عرضه خودروهای تولیدشده به بازار با هر هدفی که باشد، اقدامی نادرست است.

بازدید گشت‌های تعزیرات از پارکینگ‌های خودروسازان نشان داد موضوع امتناع از عرضه خودروهای تولیدشده و آماده به بازار، واقعیت دارد، البته خودروسازان برای عدم عرضه هر محصول، دلایل خاصی را مطرح می‌کردند؛ به‌عنوان‌مثال درباره عدم عرضه برخی محصولات می‌گفتند استاندارد مجوز نداده که از سازمان استاندارد پیگیری کردیم و مشخص شد این گفته خودروسازان، نادرست بوده است.

برخی خودروها چندماه در پارکینگ خودروسازان مانده و آنها مدعی بودند مجوز استاندارد یا گواهی اسقاط ندارند؛ اما بلافاصله پس از رسانه‌ای شدن موضوع و بازدید گشت‌های تعزیراتی، شرکت‌های خودروساز شروع به تحویل محصولات به مشتریان کردند.

همین رفتار خودروسازان نشان داد نگهداری خودروها در پارکینگ‌ها با اهداف دیگری بوده و نداشتن مجوز استاندارد و…، بهانه بوده است. این اقدام خودروسازان با هر بهانه‌ای که صورت گرفته باشد، اقدام متخلفانه‌ای است. البته کارشناسان اقتصادی می‌گویند عدم عرضه خودروهای تولیدشده با هدف جلوگیری از کاهش قیمت خودرو انجام شده و وضعیت بازار و رفتارهای خودروسازان در سالیان اخیر نیز چنین موضوعی را تایید می‌کند.

شاهد بودیم خودروسازان پس از اخذ مجوز افزایش قیمت از سوی شورای رقابت، اقدام به عرضه همان خودروهایی کردند که می‌گفتند مشکلات استانداردی و مجوزی دارد.

البته طبق قانون، سازمان تعزیرات حکومتی مرجع بازرسی و نظارت بر بازار و کشف تخلف نیست. بلکه صرفا مرجع رسیدگی به تخلفات و گزارش‌هایی است که توسط سازمان حمایت و سایر دستگاه‌های مسئول ارسال می‌شود.

با این حال در دوره تحولی جدید و در قالب راهبرد حضور مستمر و موثر تعزیرات در میدان و همچنین با استفاده از ظرفیت ماده۱۹ آیین‌نامه سازمان اقدام به تغییر رویکرد از اینکه رؤسای شعب در شعبه کرده و منتظر وصول گزارش‌هاست.

البته ازسوی‌دیگر با رویکرد حضور میدانی در بازار و مطالبه‌گری از دستگاه‌های مسئول نظارت بر بازار اقدام به اجرای گشت‌های مشترک در مراکز تولیدی و توزیعی عمده در سطح کشور کرده است.

source