ادعاهای اپل درزمینه کاهش مصرف کربن مورد انتقاد قرار گرفته است، زیرا گروه‌های زیست‌محیطی اروپایی و ناظران بازار مصرف‌کنندگان، آن‌ها را گمراه‌کننده تشخیص داده‌اند.

اپل واچ سری 9 شهریورماه گذشته معرفی شد و غول فناوری از آن به‌عنوان اولین محصول «بدون کربن» خود یاد کرد. بااین‌حال، یک سازمان تحقیقاتی محیط‌زیست چینی به‌سرعت از آن انتقاد کرد. حالا اپل با مخالفت بیشتری از سوی گروه‌های اروپایی مواجه شده است.

«مونیک گوینس»، مدیرکل سازمان مصرف‌کنندگان اروپا (BEUC)، دراین‌باره به فایننشال تایمز گفت:

«ادعاهای کاهش مصرف کربن از نظر علمی نادرست هستند و مصرف‌کنندگان را گمراه می‌کنند. تصمیم جدید اتحادیه اروپا برای ممنوعیت این ادعاها به‌درستی بازار را از چنین پیام‌های جعلی پاک می‌کند و اپل واچ نیز نباید از این قاعده مستثنا باشد.»

گوینس به توافقی که در ماه سپتامبر بین پارلمان و شورای اروپا انجام شده است، اشاره می‌کند که هدف آن ممنوعیت «تبلیغات گمراه‌کننده» است. براین‌اساس، ادعای حرکت به‌سمت محافظت از محیط‌زیست از طریق خرید اعتبار حذف کربن (یعنی همان کاری که اپل انجام می‌دهد و مخالفان زیادی دارد)، دیگر مجاز نخواهد بود. با وجود توافق، این تصمیم هنوز به‌عنوان یک قانون در اروپا تصویب نشده است.

«گایلز دوفرانس»، از شرکت حامی محیط‌زیست Carbon Market Watch نیز اعلام کرده که اعلام چنین آمارهایی «برای مصرف‌کنندگان گمراه‌کننده است و این تصور را ایجاد می‌کند که خرید ساعت هیچ تأثیر مضری بر آب‌و‌هوا ندارد». او همچنین از این سیاست‌ها به‌عنوان حقه حسابداری یاد کرده است.

پاسخ اپل به اتهامات مطرح‌شده

در مقابل، اپل اقدامات خود برای ساخت محصولاتی که به‌اصطلاح کربن‌خنثی هستند، «نقطه اثباتی بر یکی از جسورانه‌ترین تعهدات اقلیمی صنعت» می‌داند و به فایننشال تایمز اعلام کرده است:

«برای دستیابی به اهداف جهانی آب‌و‌هوا، ما نیاز داریم تا با سرعت بالا برای کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه‌ای و سرمایه‌گذاری در حفاظت از محیط‌زیست و حذف کربن تلاش کنیم.»

غول سازنده آیفون اوایل امسال وعده داد که می‌خواهد تا سال 2030 انتشار کربن تمام محصولات خود را به صفر برساند. برای دستیابی به این هدف، اپل قصد دارد با 250 تأمین‌کننده در 28 کشور جهان همکاری کند تا به منابع انرژی سبز روی بیاورند.

source