نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس در ماه گذشته، اقدامات گروه صنعتی ایران‌خودرو در راستای توسعه خودروهای برقی در کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «با توجه به معضل آلودگی هوا و رشد مصرف سوخت در کشور قطعا تولید خودروهای برقی در صورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برقی‌سازی از سوی شهرداری‌ها به نفع کشور خواهد بود.»

علی جدی با بیان این‌که توسعه خودروهای برقی در کشور با الگوبرداری از خودروسازان برتر دنیا به کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت در کشور کمک خواهد کرد، اظهار کرد: «دولت هم از محل تولیدات داخل و هم واردات می‌تواند زمینه توسعه خودروهای برقی در کشور را فراهم کند.»

وی تاکید کرد: «اکنون که توسعه خودروهای برقی در اولویت دولت قرار گرفته است، باید بخشی از ظرفیت واردات به ورود خودروهای الکتریکی به‌خصوص تاکسی‌های برقی اختصاص پیدا کند.»

نایب‌رئیس کمیسیون صنایع مجلس، حرکت گروه صنعتی ایران‌خودرو در مسیر برقی‌سازی بر اساس بنچ‌مارک از مدل‌های جهانی و عرضه نسخه برقی محصولاتی چون ری‌را و تارا در آینده نزدیک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: «در شرایط فعلی که با افزایش آلاینده‌ها و کمبود بنزین در کشور مواجه هستیم، حرکت به سمت انرژی‌های پاک ازجمله برق یک ضرورت است و نتایج مثبتی برای کشور به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر، در بسیاری از فصول سال به غیر از ایام پیک مصرف با مازاد تولید برق و خالی‌ماندن بخشی از ظرفیت نیروگاه‌های برق مواجه هستیم که می‌توان از این مازاد تولید برای صادرات یا تامین انرژی خودروهای برقی استفاده کرد.»

رونمایی قریب‌الوقوع از نسخه برقی «ری‌را»

در همین راستا و به‌تازگی، مدیرعامل شرکت جامع تحقیق و توسعه فناوری‌های خودرو (جتکو) از رونمایی نسخه برقی ری‌را در آینده نزدیک خبر داد و گفت: «پلت‌فرم دوگانه این خودرو اولین نمونه پلت‌فرم خودرو در کشور با قابلیت توسعه مبتنی بر قوای محرکه بنزینی و برقی‌سازی است.»

حسن محمدقاسمی با بیان این که گروه صنعتی ایران‌خودرو علاوه‌بر دانش زیرسیستم‌ها و محصول خودروهای برقی، هم‌اکنون به‌عنوان اولین خودروساز، مالکیت کامل یک پلت‌فرم خودرو برقی را نیز در اختیار دارد، اظهار کرد: «علاوه‌بر تولید محصول نیمه‌صنعتی تارای الکتریکی توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو، دانش طراحی زیرسیستم‌ها، شناسایی زنجیره‌ توسعه و تامین قوای محرکه الکتریکی و دانش طراحی سیستمی خودرو الکتریکی از دستاوردهای ایران‌خودرو در پروژه تولید و توسعه خودرو برقی محسوب می‌شود.»

وی اقدام گروه صنعتی ایران‌خودرو در تعریف پروژه خودرو تارای تمام‌الکتریکی در سال ۱۳۹۸ در شرکت جتکو را نخستین اقدام جدی در صنعت خودرو در رویکرد برقی‌سازی دانست و عنوان کرد: «این محصول در سال ۱۴۰۱، پس از موفقیت در تست‌های تعریف‌شده، به‌عنوان محصول نیمه‌صنعتی به اتمام رسید و با نگاه تولید داخل و به‌طور خاص با هدف بومی‌سازی دانش و خودکفایی در بخش قوای محرکه الکتریکی ساخته شد.»

خودرو برقی داخلی در قیاس با نمونه‌های جهانی

محمدقاسمی اظهار کرد: «موتورالکتریکی، واحد کنترل موتور (درایو)، گیربکس، مبدل توان، شارژکننده، واحد کنترل مرکزی خودرو (VCU)، بسته باتری، سیستم مدیریت باتری (BMS) و سیستم مدیریت حرارت، مهم‌ترین زیرسیستم‌هایی بودند که بومی‌سازی دانش و فناوری آن در پروژه تارای الکتریکی محقق شد، همچنین در تمام مسیر پروژه سعی بر این بوده است که طراحی زیرسیستم‌ها مبتنی بر امکانات تولیدکنندگان داخلی صورت گیرد.»

به‌گفته وی، خودرو تارا با جانمایی ۴۵کیلو وات-ساعت باتری به حدود ۳۵۰کیلومتر پیمایش در سیکل ترکیبی NEDC دست‌ پیدا می‌کند که به پیمایش خودروهای متداول در محدوده‌ قیمتی و کاربری‌های عمومی مشابه در سطح جهان بسیار نزدیک است.

مدیرعامل جتکو با اشاره به این‌که در سایر موارد مانند شیب‌روی، توان موتور الکتریکی، حداکثر سرعت لحظه‌ای و شتاب‌گیری نیز مشخصات خودرو تارای الکتریکی با نمونه‌های هم‌رده قابل مقایسه است، تصریح کرد: «بسیاری از سازندگان خودروهای الکتریکی در جهان با فناوری‌های جدید در زیرسیستم‌های حیاتی مانند باتری و موتور الکتریکی، به مشخصات متفاوت و قابل‌توجهی دست‌پیدا کرده‌اند که شرکت جتکو نیز در پروژه خودرو الکتریکی ری‌را، با رویکرد استفاده از فناوری‌های جدیدتر، فراهم‌سازی مشخصات بالاتری‌ را هدف‌گذاری کرده ‌است.»

وی با بیان این‌که در حوزه زیرسیستم‌ها مانند قوای محرکه، دانش طراحی و توسعه در کشور اختلاف چندانی با سطح جهانی ندارد، خاطرنشان کرد: «اما در سه المان پایه مانند سلول باتری و سنسورها، فناوری‌های نوظهور مانند سیستم‌های هوشمند و متصل و نهایتا فرآیندهای توسعه محصول در سطح خودرو و تجمیع و صحه‌گذاری زیرسیستم‌ها فاصله هایی با سطح جهانی وجود دارد که پروژه‌های فعلی و تقویت واحدهای تحقیق و توسعه در آینده نزدیک منتج به حذف فاصله‌های دانشی با سطح جهانی خواهد شد.»

همکاری با شرکای خارجی برای توسعه خودروهای برقی

مدیرعامل جتکو، با بیان این‌که در زمینه تولید خودروی برقی، همکاری با شرکای خارجی برای یک دوره گذار محدود و به‌منظور ترویج و توسعه بازار و گسترش زیرساخت‌ها در نظر گرفته شده ‌است، گفت: «در زمینه فراهم‌کردن امکان شارژ و ایستگاه‌های شارژ که از گلوگاه‌های اصلی و مساله‌ای حایز اهمیت در زمینه توسعه خودروهای برقی است، از لحاظ فناوری، شرکت مپنا و شرکت‌های دیگر به این موضوع ورود کرده‌اند و نمونه‌هایی نیز در سطح کشور نصب و اجرا شده است. همچنین برنامه‌های توسعه متفاوتی در دولت در دست بررسی است که یکی از آن‌ها شبکه توزیع اختصاصی شارژ است. بنابراین در مجموع موضوع ایستگاه شارژ نمی‌تواند مانع مهمی در مقابل توسعه بازار و تولید خودروهای برقی محسوب شود.»

وی با تاکید بر این‌که درصورت رفع مساله اقتصادی و تیراژ، تقریبا تولید داخلی همه المان‌ها و ماژول‌های اصلی خودرو برقی در کشور امکان‌پذیر است، عنوان کرد: «ایران‌خودرو با تدوین یک نقشه‌راه دقیق و هوشمندانه این مسیر را برای واحدها و شرکت‌های تابعه خود ترسیم کرده است. در کوتاه‌مدت و تا دوسال آینده، ‎اولویت اصلی کشور در بخش واردات خودرو به‌صورت CBU و CKD، برنامه تامین خودروهای برقی خواهد بود.»

به گفته محمدقاسمی، با افزایش عمق داخلی‌سازی خودروهای برقی و برنامه‌های تولید داخل، میزان ارزبری این محصولات به میزان قابل‌توجهی کاهش خواهد یافت و طبق برآوردها، درصورتی‌که زیرساخت‌های تولید باتری لیتیوم در کشور فراهم شود، ارزبری خودروهای برقی و بنزینی تفاوت چندانی نخواهد داشت. بنابراین، در صورت افزایش استفاده از این خودروها؛ صادرات بنزین و کاهش هزینه‌های عمومی دولت به میزان قابل توجهی این تبادل را به نفع کشور تنظیم خواهد کرد.

source