شرکت استارتاپ متعلق به ایلان ماسک، «نورالینک» دیروز اعلام کرد که بخشی از ایمپلنت مغزی پس از اینکه برای اولین بار در یک بیمار انسانی قرار گرفت، دچار اختلال شد.

نورالینک یک رابط بین مغز و رایانه یا BCI ساخته‌ است که درنهایت می‌تواند به بیماران فلج کمک کند تا فناوری خارجی را تنها با استفاده از ذهن خود کنترل کنند. سیستم این شرکت که لینک نام دارد، سیگنال‌های عصبی را با استفاده از 1024 الکترود در 64 رشته که نازک‌تر از موی انسان هستند، ثبت می‌کند.

نورالینک

ماه ژانویه بود که نورالینک این دستگاه را در یک بیمار 29 ساله به نام «نولاند آرباگ»، برای آزمایش ایمنی آن کاشت. شرکت یک ویدیوی زنده از آرباگ به هنگام استفاده از BCI در ماه مارس پخش کرد و ادعا کرد که جراحی بسیار خوب پیش رفت.

اما در هفته‌های بعد، طبق گفته‌ نورالینک، تعدادی از رشته‌ها از مغز آرباگ خارج شدند. بنابراین الکترودهای موثر کمتری وجود داشت که توانایی شرکت را برای اندازه‌گیری سرعت و دقت لینک مهار می‌کرد.

نورالینک فاش نکرد که چه تعداد رشته‌ از بافت جدا شده‌ است. آنها به‌عنوان یک راه‌حل جایگزین، الگوریتم ضبط را تغییر داده‌ و رابط کاربری را بهبود بخشیدند. همچنین برای بهبود تکنیک‌های ترجمه سیگنال‌ها به حرکات شاخص تلاش کردند. نورالینک درنظر داشت ایمپلنت را از بین ببرد، اما این مشکل خطر مستقیمی برای ایمنی آرباگ ایجاد نکرده است.

اگرچه برخی رشته‌ها از بافت مغز آرباگ جدا شدند، نورالینک گفت که او از سیستم BCI این شرکت برای حدود هشت ساعت در روز در طول هفته و اغلب تا 10 ساعت در روز در تعطیلات آخر هفته استفاده می‌کند.

آرباگ نیز اذعان داشت که لینک مانند یک نعمت اضافی است و به او کمک کرده است تا با جهان دوباره ارتباط برقرار کند.

نورالینک تنها شرکتی نیست که درحال ساخت یک سیستم BCI است و این فناوری برای چندین دهه در محیط‌های دانشگاهی مورد بررسی قرار گرفته‌ است.

این شرکت یک مسیر طولانی از آزمایش‌های ایمنی و کارایی را پیش رو دارد. تا درنهایت بتواند برای درخواست مجوز از اداره غذا و داروی آمریکا، برای تجاری‌سازی این فناوری واجد شرایط شود.

source

توسط digitalwebmaster