بررسی آمار تولید خودرو در فروردین 1403 نشان می‌دهد که سه شرکت بزرگ خودروسازی ایران یعنی ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو تیراژ کمتری نسبت به فروردین 1402 داشته‌اند. ایران‌خودرو، سایپا و پارس خودرو طی فروردین 1403 تعداد 42 هزار و 400 دستگاه اتومبیل سواری را به تولید رساندند. این آمار افت 24 درصدی تولید اتومبیل را نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان می‌دهد. سه شرکت خودروساز در فروردین 1402، حدود 55 هزار دستگاه اتومبیل سواری تولید کرده‌ بودند.

بررسی‌های روزنامه دنیای اقتصاد در حوزه تولید اتومبیل نشان می‌دهد که تولید خودروهای سورن، شاهین، گروه کوییک، پژو و گروه ساینا نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر بوده است. همچنین ایران‌خودرو در فروردین 1403، هیچ خودرویی از گروه رانا تولید نکرده است.

جزئیات بیشتر از افت تولید خودرو در فروردین 1403

ایران‌خودرو طی فروردین 1403، 14 هزار و 204 محصول تولید کرد که نسبت به فروردین 1402 افت 19 درصدی را نشان می‌دهد. سایپا و پارس‌خودرو نیز در کنار یکدیگر 19 هزار دستگاه خودرو تولید کردند که نسبت به فروردین سال گذشته، افت 29 درصدی را تجربه کردند.

تولید خودرو

افت تولید اتومبیل از سوی سه شرکت سایپا، پارس‌خودرو و ایران‌خودرو درحالی رخ می‌دهد که وزیر صمت از افزایش 15 درصدی تولید خودرو در سال جاری خبر داد. تمامی خودروسازان کشور در سال گذشته یک میلیون و 133 هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردند. مطابق وعده جدید، تیراژ تولید آن‌ها در سال جاری باید یک میلیون و 300 هزار دستگاه خودرو سواری باشد. به‌عبارتی تمامی خودروسازان ازجمله بزرگ و کوچک، باید ماهانه 110 هزار دستگاه اتومبیل تولید کنند. بخش قابل‌توجهی از این ظرفیت تولید برعهده سه شرکت اصلی خودروسازی است. بااین‌حال به‌نظر نمی‌رسد که این خودروسازان توانایی تولید 90 یا 80 هزار دستگاه اتومبیل سواری در ماه را داشته باشند.

سه خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته موفق شدند تا 65 درصد از تولید وعده‌داده‌شده را محقق کنند. بنابراین در سال جاری نیز نباید انتظار داشت که هدف وعده‌داده‌شده، محقق شود. خودروسازان سال جدید را با افت تولید آغاز کرده‌اند و برای رسیدن به رشد، در ابتدا باید این میزان از افت را جبران کنند. بدیهی است که تا زمان عدم عرضه کافی خودرو به بازار، قیمت‌ها در حالت صعودی باقی خواهند ماند و بازار خودرو نیز از رکود تورمی خارج نخواهد شد.

source

توسط digitalwebmaster