کلاس یوس
یکی از کهنه‌کارهای صحنه استارت‌آپ منطقه خلیج به استانبول نقل مکان می‌کند و در مورد مزایا و معایب کار در میان جامعه فعال کارآفرینان جوان این شهر گزارش می‌دهد.
چرا یک زن جوان با یک کنسرت عالی به عنوان معاون بازاریابی در یک شرکت تجارت الکترونیک سیار در سانفرانسیسکو وسایل خود را جمع کرده و در نیمه راه در سراسر جهان حرکت می کند تا در یک استارتاپ در استانبول کار کند؟ و وقتی به شهر جدیدش روی آب رسید (این بار بسفر به جای خلیج) چه چیزی پیدا کرد؟
فوربس از Peri Kadaster، اکنون رئیس استراتژی و بازاریابی در شرکت نرم‌افزار موبایل پوزیترون، در مورد انتقال از منطقه خلیج به ترکیه پرسید و در مورد اینکه صحنه استارت‌آپ در شهر جدید او چگونه است، اطلاعاتی دریافت کرد.
صحنه استارتاپ در استانبول چقدر بزرگ است؟
بسیاری از مردم از اندازه صحنه راه اندازی آن شگفت زده می شوند. ترکیه کشوری با 75 میلیون نفر جمعیت با جمعیت بسیار جوان و تحصیلکرده است، بنابراین برای پرورش کارآفرینان آماده است. در سال های اخیر یکی از بزرگترین پیشرفت ها در حمایت نهادی از کارآفرینان بوده است. به عنوان مثال، Endeavour یک سازمان جهانی باورنکردنی است که در ارائه مشاوره و پشتیبانی از اکوسیستم استارت آپی فوق العاده است. چندین شرکت فناوری پیشرو – از جمله پوزیترون (محل کار من) – با پیوندهای قوی با برنامه Endeavor شروع به کار کرده اند.
علاوه بر این، چندین مرکز رشد و شبکه‌های فرشته به طور فزاینده‌ای فعال شده‌اند، از جمله eTohum (ترکیه Y Combinator)، Galata Business Angels (تاسیس‌شده توسط کارآفرینان اینترنتی نسل اول)، و پارک‌های تکنوپارک دانشگاهی متعدد (که مشوق‌های مالیاتی برای فضای اداری ارائه می‌کنند). تعدادی از دانشگاه های پیشرو در استانبول برنامه هایی با هدف ارتقای کارآفرینی دارند. من می‌توانم بگویم در طول دهه گذشته، نه تنها تعداد کارآفرینان، بلکه بلوغ اکوسیستم اطراف را نیز افزایش داده است.
آیا بر روی جایگاه یا بخش خاصی متمرکز است؟
بسیاری از بازیکنانی که من بیشتر از همه در مورد آنها هیجان زده هستم، در تجارت الکترونیکی هستند (به عنوان مثال، فروش فوری – Trendyol و Markafoni بزرگترین نمونه ها هستند) و سایر اشکال تجارت (تحویل غذا، مانند Yemeksepeti). زمانی که eBay GittiGidiyor را به مبلغ 200 میلیون دلار خریداری کرد، به بازار جهانی نشان داد که استارت‌آپ‌های ترکیه می‌توانند ارزش معناداری ایجاد کنند.
صنعت خدمات یکی دیگر از حوزه هایی است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است. ترکیه یک بازار بزرگ، نسبتا کم هزینه و مبتنی بر دهان به دهان در مورد خدمات دارد. اکنون که مردم با تجارت الکترونیک راحت‌تر شده‌اند، مدل‌های کسب‌وکاری که تجمیع و شفافیت را به این بازارها می‌آورند در حال ظهور هستند (برای مثال، Favoreat افرادی را که آشپزی می‌کنند با افرادی که می‌خواهند غذاهای خانگی می‌خواهند گرد هم بیاورند).
چالش‌های مهمی که استارت‌آپ‌ها با آن‌ها روبرو هستند چیست؟
یکی از زمینه هایی که ترکیه در آن به خوبی توسعه نیافته است، سرمایه گذاران نهادی است. بیشتر سرمایه‌گذاری داخلی از بانک‌ها و/یا شرکت‌های بزرگ سرچشمه می‌گیرد و اخیراً شرکت‌های سهام خصوصی وارد این ترکیب شده‌اند. اما سرمایه گذاری خطرپذیر (و همچنین سرمایه گذاری فرشته) هنوز یک زمینه نسبتاً نوپا در ترکیه است، بنابراین بسیاری از سرمایه گذاری های VC که انجام می شود منشاء خارجی دارند. این چالش‌های خاص خود را دارد، مانند قرار گرفتن در رادار شرکت‌های سرمایه‌گذاری در سرتاسر جهان، اما همچنین فرصت‌هایی را برای شرکت‌هایی در خارج از کشور که به دنبال الماس خام هستند، ایجاد می‌کند.
چالش دیگر این است که مدل مالکیت و غرامت مبتنی بر سهام در مراحل اولیه در ترکیه است. تا حدی به دلیل پیچیدگی قانونی، در حالی که برخی از شرکت‌ها اشتراک سود را ارائه می‌کنند، ایده پرداخت غرامت مرتبط با حقوق صاحبان سهام نادر است. در نتیجه، رقابت برای استعدادها با شرکت‌های مرحله بعدی وجود دارد که می‌توانند غرامت نقدی بیشتری ارائه کنند، بدون اینکه موضوع کاهش سهام وجود داشته باشد. چالش سوم کپی‌سازی است. پس از معرفی Groupon در ترکیه، در عرض چند ماه 126 شرکت “کلون” وجود داشت که اکثر آنها هیچ مدل تجاری نداشتند. تهدید تقلید می تواند مانعی برای کارآفرینانی باشد که به دنبال آزمایش مفاهیم جدید هستند.
من فکر می کنم بزرگترین چالش برای کارآفرینی ترکیه در واقع فرهنگی است. ترکیه در سایه بازارهای بزرگتر و غربی مانند ایالات متحده قرار دارد. یکی از چیزهایی که بیش از همه مرا شگفت زده کرد این است که کارآفرینان ترک اغلب اعتبار کافی برای خود قائل نیستند. به عبارت دیگر: ترس عمیقی از شکست وجود دارد. در حالی که در سیلیکون ولی به نوعی نشان افتخار است که در مورد شکست‌های تجاری گذشته صحبت کنیم، در ترکیه هنوز ننگی برای تعطیل کردن یک تجارت وجود دارد.
بزرگترین مزایای راه اندازی در استانبول چیست؟
ترکیه در تقاطع اروپا و آسیا واقع شده است و از نظر لجستیکی آن را به دروازه ای فوق العاده برای تعامل با سایر بازارها تبدیل می کند. محیط پرواز 3 تا 4 ساعته استانبول دبی، دوحه، مسکو، لندن، برلین، قاهره و پاریس را پوشش می‌دهد و آن را به مکانی ایده‌آل برای خدمات مشتری و عملیات چند ملیتی تبدیل می‌کند. جمعیت تحصیلکرده، با بیش از 50 دانشگاه و فرهنگ مهاجران پر جنب و جوش است.
ترکیه در سرعت نفوذ اینترنت و گوشی های هوشمند از بسیاری از کشورهای غربی دیگر جهش کرده است. ترکیه همواره به عنوان یکی از بازارهای درگیر در رسانه های اجتماعی ذکر می شود، بنابراین ما خوش شانس هستیم که جمعیتی داریم که نه تنها راحت هستند، بلکه به شدت با فناوری های جدید درگیر هستند. این آن را به یک زمین بازی فوق العاده برای راه اندازی مشاغل جدید تبدیل می کند. در نهایت، یک اکوسیستم حمایتی فوق العاده وجود دارد که حول کارآفرینی در استانبول پدیدار شده است. از زمان بحران مالی ایالات متحده در سال 2008، جایی که ترک‌های با تحصیلات عالی اغلب برای شروع سرمایه‌گذاری‌های کارآفرینی بازمی‌گردند، «فرار مغزها» روی داد.
شما از منطقه خلیج آمده اید، بنابراین بزرگترین تضاد با صحنه ای که در آنجا مشاهده کرده اید چیست؟
شباهت های زیادی بین استانبول و منطقه خلیج وجود دارد – هر هفته ساعات بی شماری شاد، کنفرانس ها و رویدادهای دیگر برگزار می شود. انرژی وجود دارد که قابل لمس است. بزرگترین تضاد این است که استانبول فاقد برخی از مراکز فیزیکی رایج در منطقه خلیج است، چه منطقه پارک توپ در SoMa یا خیابان دانشگاه در پالو آلتو، خلیج دارای محله هایی است که تعامل و تبادل ایده را برای شرکت ها بسیار آسان می کند. فضاها و مراکز همکاری مشترک در استانبول نسبتاً نوپا هستند.
آیا با تصورات نادرستی در مورد اکوسیستم در ترکیه مواجه شده اید و اگر چنین است، آنها چه هستند؟
متأسفانه تصورات غلط در مورد ترکیه یک واقعیت روزمره است. یکی از بزرگترین تصورات غلط، عدم آگاهی فرهنگی از وضعیت ترک ها است. وقتی شرکای ایالات متحده برای اولین بار از دفتر پوزیترون در استانبول بازدید می کنند، معمولاً از “غربی” بودن آن شگفت زده می شوند. تعداد زیادی از توسعه دهندگان 20 ساله در پیراهن و شلوار جین فلانل، ابزارهایی مانند چاپگرهای سه بعدی و عینک گوگل که برای آزمایش و استراحت پراکنده شده اند، غذا و نوشیدنی رایگان، میزهای ایستاده و صندلی های توپ یوگا. با نگاه کردن به مردم و محیط، به راحتی می توانید ما را با شرکت های بی شمار دیگری در ایالات متحده اشتباه بگیرید. اما بسیاری از مردم نمی دانند چه انتظاری دارند، بنابراین این یک مسئله است.
دولت ترکیه نیز به اکوسیستم استارتاپی آسیب رسانده است. در نتیجه سرکوب مستبدانه معترضان مسالمت آمیز در استانبول در اوایل سال جاری، بسیاری از خارجی ها اکوسیستم یا کشور را آشفته می دانند.
آیا چیز دیگری وجود دارد که بخواهید خوانندگان آمریکایی درباره استارتاپ های استانبول بدانند؟
هر روز از من می پرسند که چرا از سانفرانسیسکو به استانبول نقل مکان کردم. من هر کسی را که در مورد کارآفرینی هیجان زده است تشویق می کنم که از سانفرانسیسکو و استانبول دیدن کند. آنچه در استانبول دیده‌ام، از نظر سطح استعداد در زمینه نوآوری و توسعه محصول، مرا شگفت زده کرده است. در ذهن من هیچ شکی وجود ندارد که استانبول همچنان به عنوان یکی از پایتخت های جهانی کارآفرینی در سال های آینده ظهور خواهد کرد.
اعتبار عکس: وجهات محمود از طریق فلیکر.
جسیکا استیلمن

* استانداردهای تحریریه چاپ
* چاپ مجدد و مجوزها

source

توسط