اگر با مشکل کار نکردن USB مواجه شده‌اید و به دنبال راه حلی عملی برای حل آن هستید، این مقاله برای شماست. در اینجا، در مورد دلایل از کار افتادن پورت یو اس بی USB در ویندوز 7، 8، 10 و 11 و راه‌های حل آن صحبت خواهیم کرد.

کار نکردن پورت USB لپ تاپ یا کامپیوتر، یکی از مشکلات شایعی است که می‌تواند حسابی آزاردهنده باشد و شما را سردرگم کند. در بسیاری از موارد، کاربران فکر می‌کنند وسیله‌ای که به آن پورت وصل شده (مانند ماوس یا کیبورد) دچار مشکل شده است. اما موضوع زمانی ناراحت‌کننده‌تر می‌شود که یک دستگاه جدید تهیه می‌کنید و آن موقع متوجه از کار افتادن پورت USB روی ویندوزهای مختلف می‌شوید. خوشبختانه، راه‌های مختلفی برای حل این مشکل وجود دارد که در این مقاله، مفصل در مورد آنها صحبت خواهیم کرد.

حل مشکل از کار افتادن پورت USB

کار نکردن USB می‌تواند دلایل بسیار متعددی داشته باشد؛ ما در این بخش، تمام رویکردهای موجود را بیان می‌کنیم. توجه داشته باشید که مواردی که ابتدا بیان می‌کنیم، ساده‌تر بوده و هر چه جلوتر بروید، راهکارهای مفیدتر بیان خواهند شد.

1. امتحان کردن دستگاه روی یک پورت سالم

پیش از هر چیز باید پورت معیوب را تست کنید. برای این کار می‌توانید یک کابل یا وسیله‌ای که از سالم بودن آن مطمئن هستید را روی همان پورت تست کنید. همچنین می‌توان دستگاهی که پیش‌تر کار می‌کرد و حالا از کار افتاده است را روی یک پورت سالم یا یک کامپیوتر دیگر تست کرد تا از سلامت آن مطمئن شد. در برخی موارد، ممکن است واقعا وسیله شما دچار مشکل باشد؛ حتی زمانی که آن را به تازگی تهیه کرده‌اید و این مسئله، طبیعتا هیچ ارتباطی به کار نکردن USB یو اس بی در نسخه‌های مختلف ویندوز نخواهد داشت.

از کار افتادن پورت USB 2

2. استفاده از پورت درست و مخصوص

یکی از مواردی که واقعا بسیاری از کاربران در مورد آن اطلاعی ندارند، این است که برخی پورت‌ها صرفا برای هدفی خاص مثل فقط شارژ کردن یا فقط انتقال اطلاعات طراحی شده‌اند و طبیعتا نمی‌توانند کاری بیشتر انجام دهند. این پورت‌ها معمولا رنگی متفاوت دارند یا روی آنها، علامتی مخصوص شارژ یا چیزی شبیه به آن حک شده است تا کاربران متوجه این تفاوت بشوند.

پورت های USB سیستم





اگر پیش‌تر چنین مسئله‌ای نداشتید و حالا با مشکل از کار افتادن پورت های USB مواجه هستید، بهتر است ادامه مقاله را مطالعه کنید.

3. حل مشکل کار نکردن USB با پاک کردن کثیفی ها

خب بهتر است سراغ راهکارهای عملی‌تر برویم. در بسیاری از مواقع، مسائلی مانند وجود کثیفی‌ها یا گردوغبار یا حتی گیر کردن چیزی در داخل پورت USB باعث می‌شوند که هنگام اتصال وسایل یا دستگاه‌های مختلف، اتصال با کامپیوتر به‌درستی برقرار نشده و فلش مموری یا دیگر دستگاه‌ها کار نکنند. در واقع، همین موضوع به ظاهر ساده، دلیل کار نکردن USB در لپ تاپ های ایسوس یا برندها و کامپیوترهای اصلی است.

کثیف شدن پورت USB





چراغ‌‌قوه‌ها ابزار خوبی برای پیدا کردن کثیفی‌ها و چربی‌ها هستند. به وسیله یک ابر، برس یا چیزی مشابه نیز می‌توان آلودگی را از روی نقاط اتصال پورت USB پاک کرد. فقط توجه داشته باشید که این کار، با دقت انجام شود و چیزی را مستقیما داخل پورت نبرید یا آسیبی به بخش داخلی نرسد. اگر چیزی مثل فلش مموری را به سیستم وصل می‌کنید و متوجه می‌شوید با حرکت دادن آن روی یک پورت مشخص، فلش قطع و وصل می‌شود، می‌توان حدس زد که چیزی داخل پورت مانع اتصال صحیح می‌شود.

اسپری پاک کننده پورت USB





اگر این روش هم جواب نداد و مطمئن هستید که پورت USB سیستم به صورت ناگهانی از کار افتاده، هنوز چند راه دیگر هست که باید امتحان کنید.

4. آپدیت ویندوز

این احتمال وجود دارد که لازم باشد پورت های USB سیستم نیاز به راه‌اندازی مجدد داشته باشند. برخی مواقع نیز یک مشکل داخلی یا سیستمی مانع از عملکرد صحیح می‌شود. به همین جهت، با ری‌استارت کردن سیستم بسیاری از مشکلات را می‌توان حل کرد.

از طرفی، مشکل کار نکردن پورت یو اس بی ممکن است با آپدیت ویندوز نیز برطرف شود. درایورهای سیستمی مربوط به پورت‌های USB هم می‌توانند خراب شوند و نیاز به به‌روزرسانی داشته باشند. معمولا با آپدیت کردن ویندوز، درایورهای سیستم نیز به صورت کامل آپدیت می‌شوند؛ به همین جهت امتحان کردن این روش خالی از لطف نیست.

آپدیت ویندوز 10





بدین منظور، روی علامت Settings کلیک کرده و از بخش Update & Security، گزینه Windows Update را انتخاب کرده و سپس روی Check for updates کلیک کنید. اگر آپدیت جدیدی در دسترس باشد، با انتخاب Download and install قادر به دانلود و نصب آن خواهید بود.

5. استفاده از ابزار عیب یابی ویندوز برای رفع مشکل کار نکردن USB

برای حل مشکل از کار افتادن پورت USB در ویندوز 10، می‌توانید از ابزار عیب‌یابی ویندوز استفاده کنید. Windows Troubleshoot به صورت خودکار، مشکلات موجود در سیستم عامل را بررسی کرده و در صورت پیدا کردن مشکل و راه حل آن، قادر به رفع آن خواهد بود.

بدین منظور، وارد تنظیمات شده و سپس از بخش Updates & Security، روی Troubleshoot کلیک کرده و با انتخاب یکی از بخش‌ها، Run the troubleshooter را انتخاب کنید:

ابزار عیب یابی ویندوز 10





6. پاک کردن درایورهای USB

پورت های یو اس بی به وسیله درایورهای خودشان کنترل می‌شوند و اگر مشکلی برای این درایورها به وجود آید، باعث از کار افتادن آنها خواهد شد. برای بررسی این موضوع و رفع مشکل کار نکردن USB، روی منوی استارت، راست‌کلیک کرده و Device Manager را انتخاب کنید.

پاک کردن درایورهای USB





در صفحه بازشده، بخش Universal Serial Bus controllers را پیدا کرده و با دو بار کلیک بر روی آن، لیست مربوطه را باز کنید، سپس به دنبال USB Host Controller باشید. روی این درایور راست‌کلیک کرده و سپس Uninstall Device را انتخاب کنید. اگر چند درایور مختلف با نام‌های یکسان USB Host Controller را می‌بینید، همه آنها را به شیوه‌ای که بیان کردیم پاک کرده و در نهایت، سیستم را ری‌استارت کنید. بعد از اولین ورود به کامپیوتر، درایورهای مربوط به کنترلرهای یو اس بی به صورت خودکار نصب می‌شوند و احتمالا می‌توانند مشکل کار نکردن پورت USB مادربورد یا لپ تاپ را برطرف کند.

برای کاربران سیستم عامل مک که با مشکل کار نکردن USB روبه‌رو هستند، قضیه کمی متفاوت است. در این سیستم‌ها، بخشی موسوم به System Management Controller یا SMC مسئول عملکرد صحیح بسیاری از بخش‌های سخت افزاری است. به همین جهت اگر شاهد از کار افتادن پورت USB در مک بوک خود شدید، با حذف این درایورها می‌توانید مشکل را حل کنید. شیوه حذف این درایورها نیز البته به موارد مختلفی مانند قابل جدا بودن باتری، داشتن چیپ امنیتی T2 یا استفاده قطعات اینتل در داخل آن بستگی دارد. در سایت رسمی اپل، نحوه انجام این کار برای مدل‌های مختلف را به صورت کامل تشریح کرده است.

7. غیر فعال کردن USB Selective Suspend

یکی از دیگر از راه‌ها برای حل مشکل از کار افتادن پورت USB ویندوز 10 و دیگر نسخه‌های ویندوز در لپ تاپ و کامپیوتر، تغییر برخی تنظیمات در بخش Power Options است. در حقیقت، تنظیمات مدیریت انرژی در سیستم شما می‌توانند باعث بروز اختلال در عملکرد صحیح پورت های USB شوند. آپشنی به نام USB Selective Suspend می‌تواند یک پورت یو اس بی را وقتی از آن استفاده نمی‌کنید، غیر فعال کند تا باتری و انرژی کمتری مصرف شود. شاید این ویژگی در ظاهر خوب باشد، اما بعضی مواقع می‌تواند پورت USB شما را وقتی که قصد از استفاده از آن را دارید نیز غیر فعال کند.

تغییرات تنظیمات Power Options برای کار نکردن USB





برای تغییر تنظیمات مربوطه، از طریق منوی استارت، Control Panel را باز کرده و مسیر زیر را دنبال کنید:

Power Options > Change Plan Settings > Change advanced power settings

در پنجره بازشده، USB Settings را انتخاب کرده و USB selective suspend setting را پیدا کنید. اگر کنار گزینه‌های On battery و Plugged in، عبارت Enabled (به معنی فعال‌شده) نوشته شده، آنها را به Disabled (به معنی غیر‌فعال) تغییر داده و سپس روی Apply کلیک کنید. در نهایت، سیستم خود را ری‌استارت کنید تا تنظیمات مورد نظر، اعمال شوند. با این کار، دیگر ویندوز پورت‌های USB شما را به صورت خودکار غیر فعال نخواهد کرد.

مشکل کار نکردن USB هنوز پا برجاست؟

اینکه یک پورت USB به صورت ناگهانی از کار بیفتد، می‌تواند یک نشانه دیگر نیز داشته باشد: پورت USB شما واقعا خراب شده است! البته، هیچ‌گاه همه پورت ها به صورت همزمان از کار نمی‌افتند و بروز چنین اتفاقی می‌تواند نوعی اختلال در عملکرد نرم افزاری یا حتی سخت افزاری باشد. ولی اینکه یکی از پورت های یو اس بی شما بعد از سال‌ها استفاده، به صورت ناگهانی از کار بیفتد واقعا می‌تواند نشان‌دهنده سوختن چیپ آنها نیز باشد.

به هر صورت، اگر راه حل دیگری برای کار نکردن USB می‌شناسید که می‌تواند به این لیست اضافه شود، در بخش نظرات اعلام کنید تا آن را به نام خودتان به مقاله اضافه کنیم.

PCMag Technipages

source

توسط