ندا حبیبی- کارگاه تخصصی کمانچه با عنوان «کمانچه و ظرفیت‌های ردیف موسیقی ایرانی» با هدایت استاد علی اکبر شکارچی طی دو جلسه در تاریخ ۱۴ و ۱۵ آذرماه در خانه موسیقی برگزار شد. این کارگاه به صورت حضوری و آنلاین پذیرای هنرجویان از تهران و سایر شهرهای کشور بود.

به گزارش خانه موسیقی ایران، شکارچی کارگاه خود را با مباحث کاملا مقدماتی پیرامون نحوه دست گرفتن ساز کمانچه، قدرت و تقسیمات آرشه و نحوه اجرای تحریر و انواع تکیه با آرشه های مختلف توامان با مثال هایی آغاز کرد.

او سپس به مباحث مربوط به اجرای ردیف پرداخت و به نحوه جمله‌بندی ها، نوانس ها و تاکیدهای شعری در اجرای گوشه ها و همچنین به تعریف مبانی اصلی مربوط به مفهوم گوشه، دستگاه و ردیف پرداخت.

آموزش تکنیک های تریل، ترمولو و دراب و نیز پاساژهای ردیف ۲ تایی و ۳ تایی از جمله مباحث ادامه بخش کارگاه بود. شکارچی سپس در مورد ریتم های معین و آزاد در موسیقی ردیف دستگاهی و ویژگی های آنها توضیحات خود را ارائه داد. از جمله مباحث مورد استقبال هنرجویان مبحث مقایسه تطبیقی یا انطباق شعر نو با ردیف سازی میرزا عبدالله بود که با ذکر چند مثال به روشن شدن این موضوع پرداخته شد.

مبحث تفصیلی بعدی مربوط به دانگ ها و ترکیب آنها برای به وجود آمدن ساختار گوشه های ردیف و موسیقی نواحی که به صورت اجرایی به حاضران آموزش داده شد.

مقایسه ردیف سازی و آوازی، ایجاز یا مینی مالیسم در ردیف میرزاعبدالله، جاودانگی شعر کهن و موسیقی دستگاهی و نواحی، پرده گردانی، مرکب نوازی یا مدالسیون و در نهایت اشتراک تجربه و توصیه های جهت رشد شخصیت هنری از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.

دومین جلسه از این کارگاه به صورت پرسش و پاسخ علاوه بر اجرای عملی هنرجویان و بهره گیری از نظرات استاد شکارچی به پرسش هایی در مورد تمایز انواع روایت های ردیف، فن ویبره، ویژگی های موسیقی لرستان، تقویت مهارت بداهه نوازی و… پاسخ داده شد. هنرجویان به رفع اشکال های تکنیکی خود در این جلسه پرداختند.

 

source

توسط