شهریور 1402: با آمدن عباس علی‌آبادی، که در اواخر بهار 1402 سکان‌دار وزارت صمت شد، موضوع عرضه و حتی تولید و مونتاژ خودروهای برقی در ایران، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت تا آنجایی که حتی آیین‌نامه واردات خودرو نیز دستخوش تغییراتی گردید. آقای علی آبادی، به واسطه 15 سال فعالیت و مدیریتش در شرکت مپنا، حالا تمام تلاش خود را می‌کند تا نسل جدیدی از خودروها که هم دوستدار محیط زیست هستند و هم می‌توانند آمار مصرف بنزین را کاهش دهند، به کشورمان بیایند. 

اما در میان انبوهی از برندها و مدل‌های مختلف که قرار است محصولات برقی‌شان را به ایران بیاورند، نام یک برند آشنا نیز به چشم می‌خورد؛ شرکت خودروسازی جک (JAC) که همکاری درازمدتی با شرکت کرمان موتور دارد، ممکن است یک هاچبک تمام برقی را به ایران بیاورد؛ هاچبکی که در اکثر بازارهای صادراتی، آنرا با نام JAC E-JS1 می‌شناسند.

در سال 1402، حداقل دوبار از هاچبک برقی کرمان موتور، رونمایی شده است؛ یکبار در تاریخ 25 مردادماه 1402 و در حاشیه نشست هفتگی هئیت دولت بود که اولین رونمایی رسمی کرمان موتور از جک EJS1 بود. بار دیگر نیز در تاریخ 4 شهریورماه 1402 و در جریان «نمایشگاه روایت خدمت».

اما واقعیت این است که هاچبک برقی جک، نخستین‌بار در زمستان سال 1400 پابه کشورمان گذاشته است. در آن زمان، کرمان موتور، این هاچبک برقی را برای انجام تست‌های فنی و دریافت مجوزهای مروبطه به ایران آورده بود اما به دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، عرضه این خودرو را به تعویق انداخت. ولی حالا که شخص وزیر صمت، اصرار به ورود خودروهای برقی به ایران دارد، به نظر می‌رسد که شرکت کرمان موتور نیز تمایل بیشتری برای عرضه این محصول، پیدا کرده است.


source

توسط